مدیرعامل آتش‌نشانی کرمان از کمبودهای این سازمان گزارش می‌دهد؛
کد خبر: ۸۱۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲ 20 January 2020

سالیان زیادی است که ماه دی برای ما مردم ایران با حوادث دردناکی توامان بوده است. سال ۹۵، سی‌ام دی‌ماه بود که از صبح تا شبانگاه، با چشم‌های اشکبار و نگران، سوختن و فروریختن ساختمانی به‌نام «پلاسکو» را در تهران به نظاره نشستیم و در حالی‌که پای این حادثه می‌سوختیم و هیچ کاری از دست‌مان ساخته نبود، داغدار آتش‌نشانانی شدیم که در این حادثه و برای فرونشاندن آتشی مهیب جان‌فشانی کردند. پس از آن حادثه بود که، پرداختن به موضوع ایمنی شهرهای ایران در برابر آتش به یک مطالبه تبدیل شد و همه هم از این می‌گفتند که نگذاریم این چنین حادثه‌ی دردناکی در هیچ‌جای ایران تکرار بشود. حالا که سه سال از آن دی‌ماه تلخ گذشته و به سالگرد این واقعه‌ داریم نزدیک می‌شویم، سوالی که این ایام همه باید از خود بپرسیم و دست‌اندرکاران و مسئولان بیش‌تر؛ این است که آیا از آتش‌سوزی پلاسکو درس گرفتیم؟ امروز، روابط عمومی شهرداری کرمان خبری را برای رسانه‌ها ارسال کرده که مملو از کمبودهایی است که سازمان آتش‌نشانی کرمان با آن روبه‌روست و حاوی هشدارهایی که باید شنیده شود پیش از این‌که دیر بشود.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در این‌باره گزارش می‌دهد: «خودروها و تجهزات این سازمان نیاز به بازسازی و به روز رسانی دارند. حدود ۲۵ سال از عمر اکثر خوردوهای این سازمان می‌گذرد و نیاز است بعضی از آنها به تجهیزات روز مجهز و تعدادی نیز بازسازی شوند».

به گفته‌ی رضا میرزایی، هم‌اکنون ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی در شهر کرمان فعال است ولی  برای تجهیز این ایستگاه‌ها و پوشش‌دهی شهر کرمان، نیازمند دو دستگاه خودروی «فوماتیک» حاوی آب و کف، یک دستگاه خودروی حمل پودر، سه دستگاه خودرو سبک اطفای حریق، دو دستگاه خودرو نجات سنگین، هفت دستگاه کاپرا، دو دستگاه نیسان پیکاپ و مزدا و ۱۰ دستگاه موتورسیکلت اطفای حریق چهار چرخ و دو چرخ  هستند.

به گفته‌ی او همچنین، شهر کرمان نیازمند خودرو اختصاصی امداد و نجات کوه و کوهستان و غواصی نیز هست.

میرزایی در این گزارش، اطلاع می‌دهد که تعداد حریق‌ها و حوادث در شهر کرمان افزایش یافته و متنوع هم شده است. ساختار شهر و خانه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی هم که تغییر کرده است و این یعنی که باید متناسب با وضع موجود برنامه‌ریزی شود. او توضیح می‌دهد: «سازمان آتش‌نشانی نیازمند نردبان با ۵۴ متر ارتفاع و بالابر ۳۲ تا ۴۰ متری است که برای خرید این دو وسیله ۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است».

در ادامه‌ی کمبودهایی که سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمان دارد، مدیرعامل این سازمان گزارش می‌دهد که «هم‌اکنون ۳۱ دستگاه تنفسی در آتش‌نشانی موجود است اما این مجموعه نیازمند ۲۰۰ دستگاه تنفسی جدید است». میرزایی در این‌باره بیش‌تر توضیح می‌دهد: «آتش‌نشانان برای انجام عملیات‌های مختلف به‌خصوص اطفای حریق، نیاز به  تجهیزات کامل ایمنی دارند تا بتوانند علاوه بر حفظ جان خود، عملیات را در کمترین زمان ممکن به اتمام برسانند».

از جمله تجهیزاتی که آتش‌نشانان نیاز دارند دستگاه تنفسی، لباس، چکمه، کلاه، دستکش و چراغ قوه است. میرزایی می‌گوید: «متاسفانه استنشاق گازهایی خطرناک در پی سوختن موادهای مختلف نفتی، پلاستیک، پارچه و … برای آتش‌نشانان مشکلات جدی به همراه داشته است و باید به ایمنی آنها توجه ویژه شود».

به گفته‌ی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمان، برای تجهیز هر آتش‌نشان به این امکانات فردی، حدود ۳۰ میلیون تومان اعتبار لازم است و او اعلام می‌کند که برای خرید این تجهیزات و امکانات، دولت باید به کمک شهرداری بیاید.

میرزایی، پیش از این و حدود سه هفته پیش بود که به‌طور ویژه، نسبت به وضعیت بازار تاریخی کرمان نیز هشدار داده بود: «این اثر تاریخی در معرض خطر حریق است».

رضا میرزایی تاکید کرد که باید یک ایستگاه آتش‌نشانی ویژه‌ی بازار راه‌اندازی شود ولی چون شهرداری پول کافی برای این کار ندارد و بازار هم خودش متولی جداگانه‌ای دارد، او از میراث‌فرهنگی و استانداری خواست به کمک بیایند. او در این‌باره بر لزوم تجهیز مجموعه بازار کرمان به سیستم اعلام و اطفای حریق تاکید کرد و افزود: «با توجه به مسقف بودن بازار، در صورت وقوع آتش‌سوزی، امکان ورود خودرو به قسمت‌هایی از این مجموعه امکان‌پذیر نیست». میرزایی با بیان این‌که مجموعه‌ی بازار نیازمند یک ایستگاه کوچک اما مجهز به تجهیزات آتش‌نشانی است، گفت: «باید مسئولان، فضایی را به استقرار چند موتورسیکلت و وسایل آتش‌نشانی در مجموعه بازار اختصاص دهند». او ادامه داد: «مجموعه‌ی بازار یک اثر میراثی است و تحت مدیریت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قرار دارد. در صورتی که اعتباری از سوی میراث فرهنگی و استانداری تامین شود و در اختیار شهرداری قرار گیرد، ایستگاه آتش‌نشانی در محدوده‌ی مجموعه بازار راه‌اندازی خواهد شد». وی البته تاکید کرد: «از سوی ارگان‌های یاد شده باید هرچه سریع‌تر مجموعه بازار به سیستم اعلام و اطفای حریق تجهیز شود زیرا حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و در صورت وقوع، قطعا خسارات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت».

از این گزارش‌ها چنین برمی‌آید که دستان آتش‌نشانی کرمان خالی مانده است و در چنین شرایطی، دولت باید فکری برای این موضوع بکند و حالا که شهرداری و شورای شهر کرمان هم در آستانه‌ی بودجه‌ریزی برای سال آینده هستند به نظر می‌رسد ایمنی شهر و در اینجا به‌طور ویژه ایمنی در برابر آتش را باید در اولویت خود قرار دهند که جامعه دیگر تاب و توان داغ تازه‌ای را ندارد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار