کرونا به ما فهماند که پزشکان و پرستاران همگی درآمد میلیاردی ندارند و در تماس با بیمار و بیماری بودن چقدر می تواند موجب به خطر افتادن سلامتی آنها گردد و بیشتر قدردان زحمات آنها در طول سال باشیم.
کد خبر: ۸۳۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸ 11 March 2020

فواید و برکات کرونا؟!«تابناک»، حسن عباسی؛ طی دو الی سه ماهِ گذشته هر چه شنیده‌ایم و دیده‌ایم و خوانده‌ایم از پلید بودن و خطرناک بودن و مضرّ بودن بیماری کرونا و عامل بیماری زای آن بوده است.

ولی همه‌ی ما می‌دانیم که هر پدیده‌ای در بطن خود می‌تواند برکات و فواید فراوانی داشته باشد که در وحله‌ی اول ممکن است انسان به آن توجه نکند و یا از آن غافل شود.

مثلاً وقوع زلزله باعث شده تا بشر به فکر ساختن خانه‌ها و ساختمانهای بسیار مستحکم‌تر و مقاوم‌تر بیفتد که شاید در حالت عادی ضرورتی برای ساخت آنها نمی‌دید.

ساخت تصفیه کننده‌های عظیم آب و ابداع لوله‌کشی آب‌تمیز به منازل از برکات شیوع بیماری‌های واگیردار و قابل انتقال از طریق آب آشامیدنی بوده است.

گرم شدن تدریجی زمین و وقوع آتش سوزی های وسیع در جنگلها و تخریب لایه‌ی اوزن و آب شدن یخهای قطبی اگر چه محصول دخالت‌های بشر بوده است ولی موجب گردیده تا بشر به سمت انرژی‌های پاک و کمتر مخرب گرایش پیدا کند. و این مثالها موید آن است که هر پدیده‌ی شوم و نامطلوبی از نظر انسان ، می‌تواند خود فوایدی و برکاتی به دنبال داشته باشد.

اینکه ویروس کووید ۱۹ و بیماری کرونا ساخته‌ی دست بشر و محصولی آزمایشگاهی هست یا نه؟ بماند ولی صرف نظر از تلفات و خطرات و ترس ایجاد شده در دل بشر فوایدی هم داشته است که به بیان آن می پردازیم؛

اوّلین و مهمترین فایده‌ی ویروس کرونا این است که به بشر پر مدعا و مغرور فهماند که در برابر ویروس بسیار کوچک و ناچیزی چقدر ناتوان و بی‌مقدار است.

ویروس کرونا به همه‌ی انسانها در تمام کشورها گوشزد کرد که هیچوقت نباید دیگر موجودات و پدیده‌ها را دست کم گرفت و دخالت نا به جا و بی‌دلیل در طبیعت و روابط بین پدیده‌ها در جهان می‌تواند به برهم زدن تعادل بین اجزاء طبیعت و ایجاد مصیبت برای بشر مبدّل گردد.

یکی دیگر از فواید گسترش کرونا این بوده است که به پولدارها و صاحبان «زر و زور» ، صاحب منصبان فهماند که ثروت و منصب ، موقعیت علمی و اجتماعی نمی‌تواند آنها را از آفات و بلایا مصون کند ، به آنان فهماند که پول ، ثروت ، مقام دنیوی شاید برایتان آسایش بیاورد ولی لزوماً آرامشی به همراه نخواهد داشت.

چه بسیار پزشکان و نماینده‌های مجلس ، دولتمردان ، بازاریان و اصناف متموّل دیگری که دارای خانه باغهای بزرگ و وسیع در شمال یا خارج کشور هستند ولی در شرایط فعلی یک ریال هم برایشان نمی ارزد.

کرونا به آنها یادآوری کرد که پول و خانه‌ی بزرگ ، ویلاهای درندشت و حسابهای بانکی پر پول نمی‌تواند همیشه راه گشا و گره گشا باشد.

اکنون ویلاهای شمال و خانه‌های خارج کشورشان فقط دغدغه و سلب آسایش است و نه تنها نمی‌توانند از آن استفاده کنند ، حتی نمی توانند از آنها مراقبت کنند.

شاید پس از اتمام این ماجراها این افراد تغییر رفتار داده و به جای مال اندوزی و تجمیع ثروتی که در نهایت باید بگذارند و بروند کمی بیشتر به فکر فقرا و نیازمندان و اطرافیان خود بیفتند.

چه بسیار افراد صاحب منصب و مغروری که از ترس کرونا خانه نشین شده‌اند و شاخ غرور آنها توسط ویروس کرونا شکسته شده است.

ویروس کرونا به ما نشان داد که می‌توان بیشتر در خانه ماند و وقت بیشتری را با افراد خانواده گذراند ، می توان بیشتر در خانه ماند و بیشتر مطالعه کرد و از وقت‌ و عمر خود بهتر استفاده بکنیم.

ویروس کرونا موجب شد تا بنزین کمتری مصرف کنیم ، ترافیک و آلودگی هوای شهرهای ما کاهش یابد و به همه گوشزد کند که می‌توان با استفاده‌ی بهینه و به جا از اتومبیل و تکنولوژی زندگی سالمتری داشته باشیم.

کرونا به ما یاد داد که قدر دیگران و خدمات آنها را بدانیم مثلاً الان والدین متوجه گشته‌اند که معلمان عزیز چقدر در آموزش و تعلیم فرزندان خود سختی و زحمت می کشند.

کرونا به ما فهماند که پزشکان و پرستاران همگی درآمد میلیاردی ندارند و در تماس با بیمار و بیماری بودن چقدر می تواند موجب به خطر افتادن سلامتی آنها گردد و بیشتر قدردان زحمات آنها در طول سال باشیم.

کرونا به ما فهماند که اغلب مسئولان اجراییِ کشور افرادی هستند که فقط تا جلوی دماغ خویش را می بینند و تواناییِ اداره‌ی بحرانهای مشابهی را ندارند و پس از اتمام این دوره باید فکری اساسی و پایه‌ای برای تربیت و آموزش مدیران باکفایت و مسئولیت‌پذیر بکنیم که بر اساس شایستگی و توانایی ، منصبی را در اختیار بگیرند نه بر اساس نسبت خانوادگی و ژن خوب بودن....

کرونا به ما آموخت که بسیاری از این مسئولان اجرایی اگر در خانه بمانند و کاری نکنند بسیار مفیدتر هستند تا اینکه به تخریب کشور و بیت المال بپردازند.

کرونای عزیز از تو سپاسگزاریم چون اگر کسی گوش شنوا و دیده‌ی بینا داشته باشد باید پس از تو کمی انسانتر ، مهربانتر و مردم‌دارتر شده باشد.

کرونای عزیز سپاسگزاریم که به ما آموختی تا قدر سلامتی خود و اطرافیانمان را بیشتر بدانیم و بهداشت فردی و اجتماعی را بیشتر و بهتر رعایت کنیم.

کرونای عزیز سپاسگزاریم که به ما آموختی هر مسئولی قابل احترام نیست و بسیاری از این مسئولان بود و نبود آنها فرقی نمی‌کند و صد البته اگر نباشند کشور کمتر صدمه می بیند.

کرونای عزیز سپاسگزاریم که به ما یاد دادی که قسمت بیشتری از بودجه‌ی کشور را اگر به بهداشت و زیر ساخت‌های بهداشتی تخصیص دهیم در واقع سرمایه‌گذاری مطمئن و اساسی کرده‌ایم نه خرج بی مورد... کرونا تو هم می روی و داستانت کم کم فراموش می‌شود ولی کاش بشر درس‌هایی را که تو به او یاد دادی فراموش نکند و آن را آویزه‌ی گوش خود بکند.

انتهای پیام/*

برچسب ها: حسن عباسی ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار