قرار گرفتن متخصّصان طب اسلامی در کنار پزشکان و نه در مقابل آنها و به همچنین قرار گرفتن پزشکان در کنار متخصّصان طب اسلامی و نه در مقابل آنها و استفاده از تجارب و اندوخته‌های هر دو طِیف در نهایت به پیشرفت بهداشت و سلامت جامعه می‌انجامد.
کد خبر: ۸۳۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 21 March 2020

«تابناک»، حسن عباسی؛ گاهی طرح پرسشی از همان ابتدا نادرست و گمراه کننده است و پاسخ دادن و یا کلنجار رفتن با آن از اساس نتیجه‌ای جُز اتلاف وقت و نیروی افراد نخواهد داشت.
به عنوان مثال از کسی پرسیده شود که پدر عزیزتر است یا مادر و فرد پرسشگر اصرار داشته باشد که پاسخ دهنده حتماً یکی از این دو را با دلیل و مدرک بر دیگری برتری دهد. همه می‌دانیم که مادر و پدر هر دو عزیز و دوست داشتنی و واجب الاحترام هستند.
یا اینکه پرسیده شود غذا برای زنده ماندن مهمتر است یا آب ، پُر واضح است که ما برای زنده ماندن هم به آب و هم به غذا نیازمندیم.
اگر ما یکی از این دو را از رژیم غذاییِ خود حذف کنیم حتماً دچار آسیب خواهیم شد، یا بیان اینکه علم بهتر است یا ایمان چندی است که میان متخصًصان علوم پزشکی دانشگاهی و متخصًصان طب اسلامی ، البته نه میان همه‌ی آنها بلکه گروهی از آنها این بحث بوجود آمده که کدام یک بر دیگری برتری داشته و ارجحیًت دارند و متأسفانه گاه این مباحثه به جَدَل تبدیل و در این راستا برخوردهایی دور از احترام و ادب ممکن است از طرفین صادر گردد.

طب اسلامی یا علم پزشکیِ مدرن کدام یک درست می‌گویند؟

در حالیکه هیچ‌کدام از این دو منافاتی با هم نداشته و چون علوم مربوط به سلامتی انسان و علوم مرتبط با کاهش درد و رنج انسان در نهایت هدفی جز راحتی و سلامتی روح و روان انسان ندارد پس در کنار هم قرار دادن این دو بهتر و مبارک‌تر از در مقابل هم قرار دادن این دو است.
در طب اسلامی که برپایه‌ی آیات قرآنی و احادیث بزرگان دین استوار است عمدتاً بر علم پیشگیری و جلوگیری از ایجاد بیماری تأکید شده است.

همه‌ی ما می‌دانیم که پیشگیری به مراتب مهم‌تر و با ارزش‌تر از درمان است و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. به عنوان مثال در آیات متعدد قرآن و احادیث معتبر فراوان از بزرگان دین بر:
خوردن و آشامیدن به اندازه ،
کوتاه کردن ناخنها و موی سر ،
شستشوی مرتّب دست‌ها و صورت
رعایت بهداشت پس از رفتن به دستشویی و غُسل کردن به دلایل مختلف ،
خوابیدن در زمان مناسب و مکان مناسب ،
ورزش کردن و پرهیز از بی‌تحرکی و چاقی ،
پرهیز از دروغ و غیبت و خیانت برای سلامت روح و توصیه به مهربانی و شفقت به انسانها ، حیوانات و حتّی گیاهان و نشست و برخاست با افراد سالم از نظر «فکری و روانی» تأکید فراوان شده است.

به راحتی می‌توان فهمید که اجرای دستورات فوق که بسیار بر رعایت آنها تأکید و اصرار شده است مانع از بسیاری از بیماری‌های عفونی و فشار خون بالا ، مرض قند و بیماری‌های مربوط به ستون فقرات و سائیدگی مفاصل (آرتروز) و افسردگی و بیماری‌های روحی و روانی می‌گردد.
پیامبر عزیز ما اسوه‌ی عملی رعایت بهداشت و تغذیه‌ سالم بوده و هستند. آنقدر که در قرآن و سیره عملی بزرگان دین ما بر رعایت بهداشت و نظافت بدن با جزئیات تأکید شده است و بر انجام ورزش و داشتن تحرک و کم خوری و درست خوردن اصرار شده است در هیچ اعتقاد دیگری تأکید نشده است.

مسلمان در شبانه روز به دلیل وضو گرفتن سه یا پنج مرتبه دست و صورت خود را می‌شوید، مسلمان چون الگویِ عملی‌اش پیامبر رحمت است مسواک می‌زند و بدنش را خوش بو می‌کند.
ناخنها و موهایش را کوتاه می‌کند چاق نمی‌شود و ورزش می‌کند. دروغ نمی‌گوید ، غیبت نمی‌کند ، خیانت و دزدی نمی‌کند و این اساس سلامت جسم و روح وی است.
علاوه بر پیشگیری که اساس طب اسلامی هست ، به میزان کمتر دخالت‌های درمانی در بعضی بیماری‌ها با توجّه به احادیث و تجارب بزرگان دین و اطبّای قدیمی و سنّتی توسط متخصین طب اسلامی انجام می پذیرد که صد البته اگر
به موقع ،
به جا و
به اندازه
به کار برده شود مفید و سودمند خواهد بود ولی این به معنی کنار گذاشتن دستورات و داروهای تجویز شده توسط اطبّای علوم پزشکی نمیباشد.
در علم پزشکی مدرن ، آموزشهای داده شده عموماً بر درمان و نه بهداشت استوار است. به عنوان مثال یک دانشجوی پزشکی صدها واحد درسی شامل:
فیزیولوژی (علم عملکرد اجزاء و روابط بین آنها)
آناتومی (علم شناسایی بدن)
فارماکولوژی (دارو شناسی)
جنین شناسی و ....
شناخت و درمان بیماری‌های مختلف را فرا می‌گیرد ولی متأسفانه در طی آموزش هفت ساله‌ی علم پزشکی و بیش از سیصد واحد درسی تخصّصی فقط دو یا سه واحد در مورد بهداشت و پیشگیری آموزش داده می‌شود.

برتری طب اسلامی و سنّتی در این است که از وقوع حادثه جلوگیری و بر اساس پیشگیری استوار است. به نظر می رسد که پس از وقوع بیماری ، علم پزشکی مدرن با توجّه به داشتن امکانات تشخیصی پیشرفته‌ترِ آزمایشگاهی و ابزارهای تشخیصیِ به روزتر و داروهای جدیدتر دست بالاتری در درمان دارد.

در واقع این دو در کنار هم لازم و ملزوم هم بوده و منافاتی با هم ندارند و هر کدام از این دو در جای خود بسیار کاربردی و مفید هستند و قرار نیست که جای هم را بگیرند و نمی‌توانند که جای هم را هم بگیرند.

به عنوان مثال در بیماری کرونا که در حال حاضر شیوع جهانی پیدا کرده است ، اساس کنترل و از بین بردن چرخه‌ی بیماری رعایت بهداشت ، شستشوی دستها و ماندن در خانه است که اصول اوّلیه‌ی طب اسلامی و سنّتی ما میباشند و در صورتیکه بیماری مستقر و بیمار علامت‌دار شد علم پزشکی نوین به مدد تجهیزات آزمایشگاهی وجود ویروس را اثبات و درمانهای لازمه را در حدّ تجربه و توان موجود ارائه می‌دهد.

قرار گرفتن متخصّصان طب اسلامی در کنار پزشکان و نه در مقابل آنها و به همچنین قرار گرفتن پزشکان در کنار متخصّصان طب اسلامی و نه در مقابل آنها و استفاده از تجارب و اندوخته‌های هر دو طِیف در نهایت به پیشرفت بهداشت و سلامت جامعه می‌انجامد.

در روزهای اخیر شاهد حرکات و اقدامات ناشایست و دور از عقل بوده‌ایم که با دین و آموزه‌های دینی ما منافات و به نظر می‌رسد که تعمداً و از روی غرض و مرض انجام و هدف آن سست کردن اعتقادات دینی و آموزه‌های طب اسلامی است.

پُر واضح است که این اقدامات مورد تایید دین و علمای بزرگوار نبوده و نخواهد بود. مثلاً در شرایط شیوع کرونای فعلی اصرار بر داشتن تجمعّات مرسوم در مکانهای زیارتی مقدّس که مورد تایید مقام معظّم رهبری و علمای بزرگوار نبوده و هرگونه تجمع و خارج شدن از منزل را در جهت کنترل همه گیری و قطع چرخه‌ی شیوع بیماری صلاح نمی‌دانند از حربه‌های دشمنان دین و نظام است و یا حرکات ناشایستی نظیر لیس زدن اماکن مذهبی که هر انسان عاقلی می‌داند که مورد تایید دین نیست و بیشتر به جهت ضربه زدن به دین و نه تقویّت آن انجام می‌شود و مورد تایید طب اسلامی و پزشکی مدرن نمیباشد.

هم در طب اسلامی و هم در پزشکی نوین ممکن است افراد ناآگاه ، کم‌اطّلاع و کم‌دانی وجود داشته باشند که با موضع‌گیری‌های بچه‌گانه و مغرضانه سعی در نفی طرف مقابل داشته باشند ولی همه باید بدانیم که هم پدر و هم مادر دوست داشتنی و قابل احترامند.
هم آب و هم غذا برای بقای جسم لازم است.
و هم علم و هم ایمان باید در زندگی ما وجود داشته باشند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار