کد خبر: ۸۳۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹ 06 April 2020

دکتر موید علویان، معاون اسبق وزارت بهداشت در نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته است:

جناب دکتر نمکی
وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

با احترام و ادب
ابتدا از حضرتعالی و همکارانتان در ستاد وزارتخانه، دانشگاهها و بیمارستانها در اقصی نقاط کشور و نیروهای بهداشتی کمال تشکر را دارم و مطالبی به استحضار می‌رسانم:

١. کاهش موارد مراجعه به بیمارستانها در نتیجه فعالیتهای مثبت ایجاد فاصله اجتماعی و دیگر اقدامات وزارت بهداشت و بخش‌های دیگر حاکمیت است. ولی نباید غافل شد که اگر پیک اتفاق افتاده معلوم نیست با چه مقدار شیوع در جامعه این پیک رخ داده است و همچنان در صورت برگشت به حالت قبل رفت‌وآمدهای جامعه امکان بروز پیک های مجدد وجود دارد. قابل توجه است که بسیاری از استان‌ها دارای پیک نیستند.

٢. ظرفیت تختهای ICU در کشور محدود است و بستری ٣۵١١ نفر در حال حاضر خود یک بحران است. توسعه آنها جدی است که حتما به فکر شما و همکارانتان است.

۳. اطلاعات مهمی باید از سیستم نظام سلامت اخذ فرمایید و کمیته‌ای آن را تحلیل کند. مثلا آیا در شرایط پیک در استانهای تهران، قم و گیلان، فوتی در بخشهای عادی به دلیل کرونا داشته ایم یا خیر و رنج سنی آنان چگونه بوده است؟ ممکن است در آن شرایط ما کمبود تختهای ICU داشته‌ایم که منجر به فوت شده است. آمار و تحلیل آنها بسیار مهم است و می تواند حضرتعالی را در کنترل وضعیت کمک و یاری نماید.

۴. التماس می کنم که جنابعالی و همکارانتان در مصاحبه‌ها از کم رنگ کردن موضوع خودداری کنند. نفرمایید ما تخت خالی داریم. نفرمایید ورودی بیمارستانها کم شده است. این سبب می‌شود تا مردم کمتر به دستورات بهداشتی توجه کنند. خود می‌دانید که بیماری هنوز کنترل نشده است و خطر در کمین است.

۵. دستورالعملهای درمانی ابلاغی از طرف وزارتخانه و ستاد کرونا باید کاملا اجرایی شود. در بیمارستانهای درگیر بیماری، در حال حاضر از درمانهای متفاوت استفاده می کنند و این جالب نیست. سریعا دستور فرمایید تا ستاد کرونا با تک تک این مراکز تماس بگیرد یا به صورت مجازی با آنها ویدئو کنفرانس گذاشته شود تا هماهنگی بیشتر شود. اینها سربازان سلامت هستند. آنها را به بازی بگیرید.

۶. در خاتمه داروی جدیدی به نام فاوی‌پیراویر، اخیرا در برخی بیمارستانها در حال استفاده است و ظاهرا اثربخش بوده است که البته باید منتظر جوابهای نهایی بود. با توجه به مصاحبه یکی از همکاران فعال در عرصه درمان در بیمارستان مسیح دانشوری در مورد اینکه این دارو در اختیار فردی در وزارتخانه است، خواهشمند است سریعا صحت یا عدم صحت آن را بررسی کنید. همانطور که استحضار دارید افراد با تضاد منافع و سابقه داشتن این تضاد منافع اگر ورود به این قضیه نمایند مسئولیت آن با شخص حضرتعالی است. داروسازان کشور و شرکتهای دارویی متعددی وجود دارند که سرمایه بزرگی در کنار وزارتخانه می باشند. بیایید تا دیر نشده به فکر حل موضوع باشیم.
خدا قوت

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار