نایب رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه به تشریح نکات مهم در بحث تغذیه روزه داران در ماه مبارک رمضان پرداخت.
کد خبر: ۸۴۲۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵ 26 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،فرزاد بابایی، با اشاره به شروع ماه مبارک رمضان و روزه داری افراد در این ماه، گفت: در این ماه سه وعده اصلی غذا تبدیل به دو وعده سحر و افطار شده و همین امر موجب می‌شود تغییراتی در برنامه غذایی افراد ایجاد شده و بعضا یا دچار کم خوری و یا پُرخوری شوند.

وی افزود: توصیه می‌شود افراد در ایام ماه مبارک رمضان سه وعده غذایی را داشته باشند، به این صورت که بعد از صرف افطار سبک، نیم تا یک ساعت فاصله انداخته و سپس وعده شام را صرف کنند و در سحر نیز وعده سحر را داشته باشند.

بابایی استفاده از غذاهای پُرکالری و حجیم در ایام روزه داری را بسیار مضر دانست و افزود: ترجیحا افراد برای بهبود کارکرد دستگاه گوارش در این ایام باید غذاهای سبک و با کالری مناسب صرف کنند و مصرف غذاهای چرب و سرخ شده توصیه نمی‌شود.

وی افزود: افراد باید در وعده افطار یک خوراکی سبک مانند شیرگرم به همراه چند عدد خرما، فرنی، حلیم با شکر کم، حلوا، شله زرد با شکر کم و... صرف کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه مصرف خوراکی های شیرین مانند زولبیا و بامیه را برای افطار مناسب ندانست وافزود: مصرف این مواد سودی برای بدن نداشته و به دلیل چربی و قند بالا تنها موجب چاقی افراد می‌شوند.

بابایی ادامه داد: با گذشته نیم تا یک ساعت از صرف وعده افطار، وعده شام باید صرف شود که برای این وعده ها هم انواع غذاهای سبک کم چرب و کم نمک توصیه می شود و بهتر است در این وعده در کنار صرف غذا از میوه و سبزیجات به میزان کافی استفاده شود.

این کارشناس ارشد تغذیه مصرف غذاهای چرب و پرنمک برای وعده سحر را هم مناسب ندانست و افزود: مصرف این نوع غذاها در کنار خطر بروز چاقی، موجب کم آبی بدن و تشنگی افراد در طول مدت روزه داری می‌شود.

وی افزود: همچنین مصرف خوراکی هایی که حاوی گوشت قرمز باشد نیز می‌تواند کم آبی بدن و تشنگی افراد را به دنبال داشته باشد.

بابایی خاطرنشان کرد: افراد باید به مصرف مناسب آب در وعده های افطار و سحر توجه کرده و در این فاصله حدود شش تا هشت لیوان آب مصرف کنند. مصرف میوه و سبزیجات هم در این دو وعده بسیار حائز اهمیت است که باید به آن دقت شود.

نایب رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی با مصرف کم آب و افزایش کم آبی بدن دچار کاهش وزن می شوند، گفت: برخی افراد با کاهش وزن اینچنینی راضی و خوشحال می شوند و غذای بیشتری صرف می کنند و این درحالی است که این کاهش وزن ناشی از کم آبی بدن کاذب است و بعد از پایان ماه رمضان افراد حداقل سه تا چهار کیلو اضافه وزن نیر خواهند داشت.

وی افزود: برای کاهش تاثیرگذاری روزه داری بر کاهش وزن بهتر است افراد ضمن داشتن تغذیه اصولی، فعالیت بدنی را نیز در کنار آن داشته باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار