شهیدان شاخص این نبرد در اردوگاه رزمندگان کرمانی سرداران شهید حمید عرب نژاد و حمید ایرانمنش معروف به حمید چریک بودند که خونشان تا قیامت ثمره آزادی ایران گردید. درود بر کرمانی ها که کرمانی ام و اصالت من از کوه و کویر جان گرفته است .
کد خبر: ۸۵۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷ 22 May 2020

«تابناک»، منصور ایرانپور؛ فتح خرمشهر با نام عملیات بیت المقدس در خردادماه سال ۱۳۶۱ یکی از مهمترین نبردهای دوران جنگ تحمیلی است که تا حدود زیادی تکلیف شکست ارتش بعث را مشخص نمود و دشمن را در سراشیبی سقوط قرار داد.

رزمندگان کرمانی در این عملیات تحت فرماندهی سپهبد شهید قاسم سلیمانی حملات خود را از دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ آغاز نمودند و از سمت شمال خرمشهر به گونه‌ای وارد عمل شدند که دشمن فریب بخورد و فکر کند عملیات اصلی از همین سمت است و در نتیجه بخش زیادی از امکانات و نیروهایش را به سمت لشکر ثار ا.. کرمان و چند لشکر دیگر کشورمان بفرستد و در این منطقه درگیر شود تا سایر لشکرهای کشورمان بتوانند در موعد مقرر از دیگر جبهه‌های اطراف خرمشهر وارد شهر شوند و آنرا به تصرف در آورند.

نقش رزمندگان کرمانی در آزادی خرمشهر

همین اتفاق هم افتاد و لشکر ۴۱ ثارا... کرمان به شدت زیر آتش توپخانه دشمن و هجوم سربازان بعثی قرار گرفت. بدین ترتیب جنگ سختی درگرفت‌ و تلفات فراوانی بر رزمندگان کرمانی وارد گردید. زیرا یک تنه در مقابل چندین لشکر مجهز دشمن قرار گرفتند.‌ اما دشمن فریب خورد و بیشترین توانش را در مقابل کرمانی‌ها بکار گرفت.

جنگ و گریز طی روزهای متوالی تداوم داشت تا اینکه زمان حمله سایر لشکرهای کشورمان از اطراف خرمشهر با هدف ورود به شهر و تصرف آن آغاز گردید. اینجا بود که دشمن تازه متوجه شد چه کلاه گشادی از سوی رزمندگان کرمانی سرش رفته. آنها دیگر هرگز نتوانستند خودشان را جمع و جور کند.

بنابراین خرمشهر در آستانه فتح توسط رزمندگان ایرانی قرار گرفت. از سویی ارتش بعث عراق با پشتیبانی وسیع تانک‌های زرهی دست به عقب نشینی از مقابل رزمندگان کرمانی زد و تا مرز شلمچه یعنی همین جایی که امروزه ایام اربعین از مرز وارد خاک عراق می‌شویم عقب نشینی کرد.

کرمانی‌ها هم در تعقیب دشمن تا نزدیک مرز آمدند و منطقه وسیعی از خاک کشورمان را تحت اقتدار خود آزاد نمودند و خروجی‌های شمالی شهر خرمشهر را به کنترل درآوردند. از آن به بعد راه فرار سربازان بعثی از درون شهر به سمت عراق بسته شد و خرمشهر توسط رزمندگان شجاع استانمان در محاصره قرار گرفت.

بنابراین بزرگترین حماسه قرن اخیر یعنی آزادسازی خرمشهر و اسارت انبوه سربازان بعثی رقم خورد و خرمشهر شهر افتخارآمیز ایران برای همیشه از چنگال دشمن رهایی یافت.

یاد شهیدان بزرگ کرمانی ، این راست قامتان جاودانه تاریخ گرامی باد که خونشان وجب به وجب مرزهای ایران زمین را به خود رنگین ساخته و امنیت و تمامیت امروز ایران بزرگ مرهون تلاش و از خودگذشتگی این مردان بزرگ عصر ما بود.

شهیدان شاخص این نبرد در اردوگاه رزمندگان کرمانی سرداران شهید حمید عرب نژاد و حمید ایرانمنش معروف به حمید چریک بودند که خونشان تا قیامت ثمره آزادی ایران گردید. درود بر کرمانی ها که کرمانی ام و اصالت من از کوه و کویر جان گرفته است .

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار