مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با اشاره به بارش‌های مناسب بهاری اعلام کرد که به‌علت پوشش گیاهی مناسب فضای سبز شهری کرمان مستعد آتش‌سوزی است.
کد خبر: ۸۶۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 15 June 2020

به گزارش مدیریت ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، سر آتشیار رضا میرزایی افزود: در گذشته حوادث آتش سوزی در بوستان‌های و فضای سبز شهری کرمان تجربه شده است.  

وی اظهار داشت: آتش سوزی درختان مجموعه ذغال سنگ کرمان ، در پارک مجموعه تفریحی  (پارک جنگلی) و همچنین آتش سوزی چند روز قبل در مجموعه تفریحی پردیسان قائم  که با هوشیاری آتش نشانان ایستگاه شماره ۵ سریعٱ مهار شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان به همین منظور  گفت: بدلیل وجود پوشش گیاهی مناسب در بوستان ها و  به ویژه در مجموعه پردیسان قائم و پارک جنگلی   مستعد آتش سوزی است.

فضای سبز شهر کرمان مستعد آتش سوزی

وی افزود: این مساله موجب شده احتمال آمار آتش‌سوزی در این نقاط بالاتر از میانگین سال های قبل شود، آتش‌سوزی‌هایی که در واقع به آنها حریق فضای سبز می‌گویند.

وی ادامه داد: علوفه‌ها بسیار متراکم و فشرده هستند، به خوبی قد کشیده‌اند و در صورت بروز آتش‌سوزی به سرعت گسترش می‌یابند از آنجاکه به منظور حرکت و پیشروی آتش در این حوادث به صورت دوار و دایره‌ای شکل است، در مدت زمان کمی بخش زیادی از منطقه را فرا می گیرد و در همه جهات گسترش پیدا می‌کند.

به گفته میرزایی، وزش باد که غالباً در مناطق اطراف شهر و ارتفاعات وجود دارد نیز باعث افزایش سرعت گسترش آتش‌سوزی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان همچنین با اشاره به مشکلات فراوان برای اطفای حریق در این نوع حوادث افزود: در این نوع آتش‌سوزی‌ها مسیر مناسب و همواری برای دسترسی به محل حریق وجود ندارد و آتش نشانان برای رسیدن به شعله‌های آتش که در دل طبیعت و تپه‌ها واقع است باید گاهی صدها متر در مسیرهای سخت حرکت کنند.

وی بیان داشت: گاهی آتش‌سوزی‌ها در ساعات پایانی و حتی میانه شب رخ می دهد، دید مناسبی برای یافتن مسیر مناسب تا رسیدن به محدوده آتش وجود ندارد و خطراتی آتش نشانان را تهدیدمیکند که فرمانده میدان در این مقطع باید بسیار مراقب نیروهای خود باشد؛ ضمن اینکه تجهیزات و خودروهای آتش‌نشانی که با هزینه شهروندان تأمین می‌شود نیز گاهی در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند.

میرزایی به شهروندان برای کاهش این حوادث و تخریب محیط‌زیست، توصیه کرد: مردم در صورت حضور در طبیعت به بوستان های معتبر و تأیید شده بروند، این بوستان ها از خدمات مناسب نظیر آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، محل بازی مناسب برای کودکان، پارکینگ، و ایمنی قابل قبول برخوردار است اما خارج از این نقاط امکانات مناسبی وجود ندارد و حتی شهروندان مجبور به پارک خودرو در حاشیه جاده خواهند شد.

وی همچنین از شهروندان خواست در طبیعت، از روشن کردن آتش در علفزارها و بوته‌های خشک و کنار درختان به‌ویژه در زمان وزش باد بپرهیزند.

کجا آتش بگسترانیم، بطری رها نکنیم

مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرمان خاطرنشان کرد: شهروندان حتی المقدور از  روشن کردن آتش در فضای سبز شهری خودداری نمایند و در صورت لزوم از منقل های فلزی استفاده کنند، در صورت نبود منقل، با کنار زدن علوفه‌ها و بوته‌های خشک و پاکسازی اطراف از وجود این مواد قابل اشتعال، بر روی زمین غیرقابل اشتعال آتش روشن کنند.

وی پرتاب بطری و ظروف شیشه‌ای داخل طبیعت علاوه بر آلودگی محیط زیست، می‌تواند مانند یک عدسی عمل کند و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

میرزایی در توصیه به شهروندان تاکید کرد که بعد از استفاده از آتش، حتماً آن را با آب کامل خاموش کنید و مطمئن شوید که زغال‌های زیرین آتش نیز خاموش شده باشد.

به گفته وی، شهروندان همچنین مراقب باشند از آتش بازی کودکان در طبیعت و نیز شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان عمده دلایل وقوع این آتش سوزی را عامل انسانی اعلام کرد که بصورت عمد با غیر عمد منجر به این گونه حوادث می شود.

وی تاکید کرد: آتش نشانان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در ۱۰ ایستگاه شبانه روز در آماده باش کامل هستند و شهروندان در صورت هر گونه حادثه آتش سوزی در سریع ترین اقدام به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهند تا زمانی که آتش هنوز به شعله وری کامل نرسیده آتش نشانان نسبت به مهار آن اقدام کنند.

میرزایی با بیان اینکه طبیعت، زباله‌دانی نیست، گفت: زباله‌ها به طبیعت آسیب فراوانی وارد می کنند. لازم است در پایان حضور در طبیعت، حتماً زباله‌های تولیدی خود را جمع‌آوری و با خود از طبیعت خارج کنیم.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار