روزگار ناخوش معیشت مردم؛
مردم: گرانی نفس ما را بریده؛ یکی به ما بگوید چگونه زندگی کنیم/رییس مجمع نمایندگان استان کرمان: موضوع معیشت مردم در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد
کد خبر: ۸۷۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 05 July 2020

بی توجهی مسوولان و تورم افسارگسیخته

سکه 10 میلیون تومان شد؛ دلار به مرز 22 هزار تومان رسید؛ این دو خبر از جمله اخباری است که طی روزهای اخیر کام مردم را تلخ کرده و برخی نیز از این موقعیت نهایت استفاده را برای منافع خود بکار خواهند برد! این روزها زندگی کردن برای زنده ماندن، واژه و اتفاق تلخی است که شاهد آن هستیم. اوج ناامیدی و نارضایتی مردم از مسوولان، معیشت و تورم افسار گسیخته. در این سبک از زندگی دیگر تفریح، سفر و در نهایت لذت بردن از زندگی جایی ندارد. همه به فکر یک لقمه نان شب و روز برای خانواده خود هستند. گرانی حاکم بر بازار، قیمت افسار گسیخته، افزایش سرسام آور کالاهای اساسی، نارضایتی مردم، بی توجهی مسوولان و از طرف دیگر بیکاری، نفس مردم را بریده و موجب نارضایتی مردم در جامعه شده است. نانی که برای بدست آوردنش باید مشقت های زیادی را تجربه کرد و با توجه به گرانی حاکم بر بازار، به دست آوردن این یک لقمه نان برای برخی اقشار جامعه زحمت های فراوانی را در پی دارد. این روزها افزایش ناگهانی و لحظه ای قیمت ها همه را به تکاپو درآورده تا با هر روشی به کسب و کار خود ادامه دهند؛ مردم نگرانند و در تصمیمی اشتباه تلاش می کنند که هر چه می توانند بیشتر کالا بخرند تا به قول خودشان ضرر نکنند.

یکی از شهروندان می گوید: سوال این روزهای ما این است که چگونه می توانیم زندگی کنیم؟ با این تورم افسارگسیخته و لحظه ای کدام یک از مسوولان حاضر هستند سوالهای مردم را پاسخ دهند؟ کافی است سری به بازار بزنید و ببینید که قیمت اقلام هر روز گران‌ می‌شود و برای این که جنسی را ارزان‌تر بخری باید امروز بخری که فردا گران است! با این شرایط سخت اقتصادی چگونه زندگی کنیم؟ زنی که سرپرست خانوار است چگونه شکم بچه های خود را سیر کند؟

محسن شهروندی دیگر که به تازگی ازدواج کرده عنوان می کند: جوانی که با هزار آرزو ازدواج کرده و برای خرج زندگی خودش مانده چکار کند، غصه اجاره خانه را بخورد یا غم نان؟ مگر مسوولان درد مردم را درک می کنند؟ کدام مسوول مستأجر است و یا برای خرید مایحتاج زندگی خود به بازار سر می زند؟ آیا مسوولان می دانند مردم در رنج هستند، کاهش قدرت خرید آنها، تورم و گرانی لجام گسیخته، رواج فساد و تبعیض، نفس آنها را بریده است؟ مسوولان می دانند تورم کمر مردم را شکسته و بعد با باد در غبغبه پز ارزانی می دهند؟

محسن زاهدی استاد اقتصاد در این باره می گوید: از یک سو بحث رکود اقتصادی مطرح است و از سوی دیگر بحث کاهش قدرت خرید مردم که در کنار این دو، دولت برای ‌سال ٩٩ بودجه انبساطی تدوین کرده که اینها تا حدی آثار تورمی همدیگر را خنثی می‌کنند.

وی ادامه می دهد: اکنون وقت آن رسیده بین مردم و حاکمیت همدلی و یکدلی حاکم شود و حاکمیت کمر خدمت خالصانه و مجاهدانه برای مردم ببندد و با شرح صدر و گذشت بیشتری با آنها و فعالان عرصه اقتصاد برخورد کند.

این استاد اقتصاد عنوان می کند: زمانی که تنها عامل سرمایه مورد حمایت دولت حاکم قرار گیرد و سایر عوامل تولید نظیر نیروی کار و فناوری نادیده گرفته شوند می بینیم که میزان عایدی عامل سرمایه نسبت به سایر عوامل بیشتر می شود، در چنین وضعیتی بخش واقعی اقتصاد مزیت‌های خود را از دست داده و بخش غیر واقعی آن که بخش عمده‌ای از بازار‌های مالی و بازار‌های دارایی را شامل می شود روز به روز رشد می کنند، ناهمخوانی این دو بازار خود یک نوع تورم است، چرا که به ازای هر واحد اقتصاد واقعی چندین واحد اقتصاد غیر واقعی تعریف می شود، در واقع توصیه‌ای که برخی از اقتصاددانان می کنند مبنی بر فروش اوراق بدهی به منظور خروج از دوره تورمی در دوره‌ای خود عامل مسلطی برای افزایش تورم خواهد بود و به نوعی این رشد روزافزون بازدهی بازار‌های دارایی باعث می شود تا به نوعی نابرابری در اقتصاد افزایش یافته و افزایش سرعت گردش پول در دست طبقه ثروتمند به تورم بیشتر دامن بزند.

در ادامه همچنین شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که راهکار مجلس برای مهار تورم چیست، می گوید: امروز (یکشنبه 15 تیر) وزیر صمت را به مجلس دعوت کردیم که ضمن ارایه گزارش، راهکارهای اساسی برای کنترل تورم ارایه دهد.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان می افزاید: دولتمردان و در رأس آن رییس جمهور باید برای کنترل قیمت ها و لجام افسار گسیخته آن چاره اندیشی کند و راهکارهای اساسی ارایه دهد و نظارت خود را بیشتر کند؛ همچنین بانک مرکزی نیز در بحث کنترل قیمت ارز باید با جدیت وارد عمل شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: موضوع معیشت مردم در دستور کار مجلس قرار دارد و نمایندگان تمام توان خود را در این رابطه به کار گرفته اند.

 کاش مسوولان به جای شعار دادن به فکر ارایه یک راه حل اساسی برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در زندگی مردم شوند، اکنون مردم منتظر ارایه راهکار هستند و آرزویشان است که کاش یکی پیدا می شد و به آنها می گفت در این شرایط سخت اقتصادی مسوولان چگونه زندگی می کنند که ککشان برای مردم نمیگزد. چرا مسؤولان در این میدان تنها نظاره گر هستند؛ نه توان کنترل قیمت‌ها و بازار را دارند و نه توان تعریف سبک زندگی برای مردم. / مهدی طیبی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار