گزارشی از اتلاف وقت و انرژی در صف بنزین؛
ارایه خدمات مطلوب به شهروندان از سوی مسوولین، مراکز خدماتی و نهادهای دولتی و غیردولتی، یکی از معیارهای اصلی رشد و توسعه شهری و ثبات اجتماعی است.
کد خبر: ۸۷۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 12 July 2020

ارایه خدمات مطلوب به شهروندان از سوی مسوولین، مراکز خدماتی و نهادهای دولتی و غیردولتی، یکی از معیارهای اصلی رشد و توسعه شهری و ثبات اجتماعی است. سال گذشته با افزایش قیمت بنزین، مردم دچار نوسانات اقتصادی در زندگی شدند که موجب شد برخی سودجویان دست به تخریب و اغتشاش بزنند. از همین رو روند ارایه خدمات از سوی شرکت نفت ناحیه سیرجان دچار یکسری اختلالات شد. با توجه به نقش مرکزیتی سیرجان که با افزایش جمعیت و تراکم همراه بوده و به تبع آن در ارایه خدمات در زمینه‌های مختلف، به جهت کمبود و در پاره‌ای از موارد به دلیل عدم توزیع جغرافیایی مناسب کاربری ها دچار نارسایی هایی است، شبکه جایگاه های سوخت‌رسانی از جمله اجزای شبکه خدمات شهری است که به عنوان تأمین کننده سوخت بخش حمل و نقل درون شهری عمل کرده و به نوبه خود از لحاظ ملاحظات ترافیکی، شهرسازی، ایمنی و محیط زیست دارای اهمیت است. سیرجان به لحاظ نقش فرامنطقه ای و برخورداری از شبکه شاهراهی، علاوه بر عبور و مرور داخلی، پذیرای حمل ونقل عبوری شمال به جنوب کشور است که این مساله ضرورت نیاز به جایگاه های سوخت رسانی و مکان یابی بهینه آنها را بیان می دارد. تعیین مکان بهینه برای احداث جایگاه های پمپ بنزین و بررسی موقعیت جایگاه های موجود در سیرجان یکی ضروریات شهری است. اما باید دید با وجود توسعه شهری، رشد جمعیتی و مهاجرپذیری سیرجان، آیا توزیع و سوخت رسانی به شهروندان به نحو مطلوب انجام می شود؟! جایگاه های سوخت رسانی در سیرجان از پراکندگی جالب توجهی برخوردارند که میزان دسترسی شهروندان را آسان تر کرده است. اما روند ارایه خدمات از سوی شرکت نفت به جایگاه ها بسیار ضعیف است. گاه میزان صرف هزینه و زمان برای بنزین زدن بیش از یک ساعت به طول می انجامد که همین موضوع باعث اتلاف انرژی نیز خواهد شد.

بعضاً برای برخی شهروندان پیش آمده که هنگام ورود به جایگاه بنزین شاهد بودند که از تعداد 8 یا 10 نازل بنزین، 2 یا 3 نازل فعال هستند و تعداد زیادی از نازل ها بدلایل واهی غیرفعال! وقتی علت را جویا می شوی، خرابی نازل عنوان می شود.

ساعت 14 یکی از روزهای گرم تیرماه و تابستان در یکی از جایگاه های عرضه سوخت؛ یکی از شهروندان که به گفته خودش بیش از 30 دقیقه برای بنزین در صف منتظر مانده با ناراحتی و عصبانیت می گوید: همانطور که پیداست، حدود 50 خودرو در صف بنزین منتظر و از 10 نازل این جایگاه در مرکز شهر فقط 4 نازل فعال هستند! وقتی هم به شماره های شرکت نفت تماس می گیریم، کسی پاسخگو نیست. در این گرمای هوا چرا باید وقت‌مان تلف شود. چرا رییس شرکت نفت پاسخگو نیست؟ اصلاً رییس شرکت نفت سیرجان کیست؟!

او می افزاید: وقتی از مسوول پمپ هم می پرسیم، یا با بهانه تعویض شیفت، یا بهانه خرابی نازل و یا به دلایل بیهوده، خود را از پاسخگویی منطقی نجات می دهد.

حال این سؤال پیش می آید که با توجه به ایرادات فنی و احتمال وقوع مشکل برای نازل جایگاه های بنزین، نقش تکنسین فنی شرکت نفت چیست؟! عمده مشکلات به عدم مطالبه گری از سوی شهروندان مربوط می شود.

در همین رابطه طی برقراری ارتباط تلفنی با مسوول روابط عمومی شرکت نفت ناحیه سیرجان، وی می گوید: در صورت وقوع مشکل یا ایراد فنی در جایگاه های بنزین، مسوول جایگاه سوخت مراتب را اطلاع داده و روند تعمیر در دستور کار شرکت نفت قرار خواهد گرفت و تکنسین فنی پس بررسی علت خرابی، تعمیر آن را انجام می دهد.

در ادامه مدیر یکی از جایگاه های سوخت ضمن انتقاد و ابراز ناراحتی از روند ارایه خدمات از سوی شرکت نفت بیان می کند: با وجود تمام ظرفیت های شهرستان سیرجان که بعنوان یک شهر جهانی معرفی شده است، متأسفانه در بخش جایگاه های سوخت و ارایه خدمات مطلوب به شهروندان، مدیر شرکت نفت سیرجان بسیار ضعیف عمل می کند.

وی می افزاید: آقای رییس فقط به کسانی خدمات می دهد که صلاح بداند! این موضوع عین واقعیت است که برای همه واضح اما همه آن را کتمان می کنند.

در ادامه این گزارش طی روند ارتباط با رییس شرکت نفت ناحیه سیرجان متأسفانه وی پاسخگو نبود.

در عصر ارتباطات و تأکید فراوان مسوولین دولت مبنی بر شفاف سازی و اطلاع رسانی از روند فعالیت ها و عملکرد تمامی مدیران نهادها و ادارات، می توان گفت بسیاری از مسوولین و روسای ادارات سیرجان، روزانه خبرهایی از حوزه فعالیت کاری و وظایف خود را در مطبوعات و رسانه ها منتشر می کنند؛ اما با وجود مشکلات فراوان در بخش سوخت رسانی به خودروها و انتقادات جایگاه داران، رییس شرکت نفت ناحیه سیرجان متاسفانه در افق محو شده است.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
مرسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار