کد خبر: ۸۷۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹ 17 July 2020

این روزها افرادی که جویای کار هستند، در آزمون ِ استخدامی شرکتهای خصوصی و ادارات دولتی با شرایط سختی مواجه هستند.قانونهای من در آوردی ِ شرکتها هیچ ربطی به قانون کار ندارد. هر رییسی برای خودش قانونی دارد. چنان در بحث قراردادها، کارفرما یک طرفه به نفع شرکت، قرارداد را تنظیم کرده است که کارگر در موقع امضاء و انعقاد؛ گویی با دست خود گور خودش را کَنده است. درست برخلاف قراردادهای تیم های فوتبال با مربی ها و فوتبالیست های خارجی. مستحضرید که تا امروز هر فوتبالیست یا مربی خارجی ای که آمده است ایران، قراردادها آن قدر شُل و وِل بوده که طرف بلافاصله پس از خروج از کشور شکایت کرده و برنده شده! جالب‌تر اینکه صد در صد این فوتبالیست ها و مربی ها برنده شده‌اند. بنده که نشنیده‌ام تا به امروز حتی یک مورد هم ما برنده شده باشیم. هر روز از رسانه ها می شنویم که فلان ویچ یا بهمان ساموئل یا پائولو و..و...به فیفا شکایت کرد و برنده شد و میلیاردها خرج روی دست مملکت گذاشت! نمی دانم این چه سری است که خودشان یک طرفه قرارداد را فسخ می‌کنند، برنده می شوند. هنوز مسابقات شروع نشده، شکایت می‌کنند باز هم برنده می شوند. بی خبر می زنند و می روند تازه بعد از مدتی متوجه می شویم که فلان مربی و یا بازیکن رفته است، اما باز هم شکایت می کند و برنده می شود. برخی مواقع هنوز طرف قراردادی را منعقد نکرده است، شکایت می کند باز برنده می شود. ولی در مقابل وای به حال یک کارگر ایرانی اگر بخواهد در شرکت یا اداره ای مشغول به کار شود.
به هرحال، به مردی که می خواست در شرکتی استخدام شود، اول گفتند:"سابقه‌ی کار در شرکت‌های خصوصی هم دارید؟" گفت:"بله،حدود ده سال در شرکتی بودم که در نهایت با تیپا انداختنم بیرون." گفتند:" پس خدا را شکر با شرایط و قراردادها کاملاً آشنایی دارید؟"
در ادامه مسئول گزینش دستی به ریشش کشید، سپس به فرمی که در دست داشت نگاهی کرد و گفت:" اینجا شرایطش خیلی سخته، مشکلی نیست؟". طرف گفت:" مثلاً؟". گفت:" مثلا حقوقش خیلی کمه." گفت:" بَه بَه!"
- تازه به موقع هم پرداخت نمی شه.
- چه جالب!
- طبق این قرارداد،از عیدی و مزایا و...هم خبری نیست!
- باشه.
- مرخصی هم هر سه ماه یک روز.
- از سَرمم زیاده.
- این جا کسی تو رو دوست نداره!
- خیلی هم خوب!
- همکارت زیر آبت رو می زنه!
- از این بهتر دیگه نمی شه!
- صبح ها ساعت ۷ باید کارت بزنی تا عصر باید شرکت باشی.
- مشکلی نیست.
- تا شب چی؟
- می مونم.
- تا نصف شب؟
- چاره ای نیست!
- کار ِ اینجا جزو مشاغل زیان آوره.
- می دونم...
- مدرک تحصیلی ات که از دانشگاه پیام نور نیست؟
- خیر.
- توی شرکت ما قدم از قدم که برداری یه چاه جلوی پاته!
- خوبه!
- به محضی که از روی صندلیت بلند شی سرت می خوره به سقف!
- واقعاً عالیه!
خلاصه دیدند هر کاری می کنند، طرف ناامید نمی شود. در نهایت مسئول استخدام پرسید:" شما چپ دستی یا راست دست؟"
- چپ دست.
- متأسفانه باید به عرض تون برسونم که رد شدید...

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار