مشاهدات و پیشنهادات طرح‌های آب و خاک شهرستان اوز؛
پهنه‌ای گسترده و سرسبز وجود دارد و به فرم نعل اسبی که سراسر اطراف آنرا مناطق کوهستانی احاطه نموده و از آنجا می‌توان شهر اوز را دید. این محل استعداد اجرای شهربازی، تله کابین را دارد، بطوریکه در مجموع ارزش گردشگری برای شهرستان اوز ایجاد نماید.
کد خبر: ۸۸۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ 15 August 2020

«تابناک»، حسن اشرف گنجویی و حسن عباسی؛ در بازدید از دره رهنو، در مجاورت و مشرف به شهر اوز رشته قناتی وجود دارد که در حال حاضر بائر و فاقد آب است.

دره مطروحه سنگی و چاه‌های میله‌ای قنات در سنگ حفر شده‌اند. حفر چاه در سنگ آنهم در عصر و زمانی که ابزار و امکاناتی وجود نداشته از شاهکارهای اجرایی و توجه خاص نیاکان این مرز و بوم به تأمین آب بوده است.

مذاکره و تحقیقات بیشتر از مالک قنات مشخص نمود که کوره قنات در مسیر خود از یک شکستگی با اختلاف ارتفاع ده متری می‌گذرد. مظهر قنات در وسط شهر، بخشی از آن به مصرف شرب و بخش دیگر به مصرف کشاورزی می‌رسیده است.

در بخش بالا دست رچاه قنات بندی سنگ و ملاتی هم وجود دارد که محزن آن بطور کامل پر از رسوبات شده است. تابلوی میراث فرهنگی در کنار سد، نصب گردیده. متأسفانه در جهت معرفی این میراث فرهنگی با عظمت طرح مطالعه شده و اجرایی نداشته تا برای بازدید از آن جاذبه گردشگری ایجاد شود، درب‌ای چاه‌ها که بصورتی تراز و شاقولی با عمق سی متر و یا کمتر و بیشتر حفاری شده‌اند، امروزه بشکه‌های کهنه زنگ زده و چوب و آت اشغال و یا بدون در پوش هستند.

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

برای کوره قناتی که امکانات امروز می‌توان از آن تونلی ساخت که راهرویی برای دید و بازدید گردشگران و در جوار آن جوی آبی که مصرف مکانیزم کار قنات باشد. اصلاً توجهی نشده است.

در ادامه دره و فاصله گرفتن از سد قدیمی و خاکریزی که در بالا دست آن وسیله بولدوزر اخیر ساخته بلافاصله تخریب گردیده. پهنه‌ای گسترده و سرسبز وجود دارد و به فرم نعل اسبی که سراسر اطراف آنرا مناطق کوهستانی احاطه نموده و از آنجا می‌توان شهر اوز را دید. این محل استعداد اجرای شهربازی، تله کابین را دارد، بطوریکه در مجموع ارزش گردشگری برای شهرستان اوز ایجاد نماید.

دره رهنو

دره رهنو

مختصات یکی از چاه‌های میله‌ای مرتبط با قنات 79,50,79 و 3,73,24 با یکصد و ده متر ارتفاع از سطح دریا.

مختصات یکی از چاه‌های میله ای مرتبط با قنات 79,49,72 و 30,73,045 با یکصد و بیست متر ارتفاع از سطح دریا.

و مختصات یکی از چاه‌های میله ای سنگی زیر بند سنگ و ملاتی 79,49,05 و 30,72,88 با یکصد و سی متر ارتفاع از سطح دریا .

 جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 09128509127

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

دره رهنو

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار