مشاهدات و پیشنهادات طرح‌های آب و خاک شهرستان اوز؛
مالکین قنات در حوالی مظهر قنات در یکی از چاه‌های میله‌ای موتور پمپی را نصب نموده و آب قنات را پمپاژ می نمایند. این قنات از ابتدای احداث تاکنون بر روی آن اقداماتی مؤثر برای افزایش آبدهی صورت نگرفته..
کد خبر: ۸۸۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵ 15 August 2020

«تابناک»، حسن اشرف گنجویی و حسن عباسی؛ دره تا گارمه یکی از دره‌های شهرستان اوز، که در آن قنات تا گارمه واقع شده است، مادر چاه قنات در مجاورت ارتفاعات کنگومرائی ساحل سمت چپ رودخانه در جایگاهی که سیلاب‌های فصلی نمی‌توانند به آن خسارت وارد نمایند حفر و از آن به بعد چاه‌های میله‌ای نشان هستند، فاقد ایمنی کافی در مقابل سیلاب‌ها و برای حفاظت و نگهداری آنها بدوا بایستی قنات را لای روبی و سپس با طوقه چینی چاه‌های میله‌ای و گذاشتن دال بتنی بر روی چاه‌ها، مقاومت آنها را افزایش داد.

مالکین قنات در حوالی مظهر قنات در یکی از چاه‌های میله‌ای موتور پمپی را نصب نموده و آب قنات را پمپاژ می نمایند. این قنات از ابتدای احداث تاکنون بر روی آن اقداماتی مؤثر برای افزایش آبدهی صورت نگرفته، می‌توان با احداث دستک‌های جانبی با فاصله سی متر در طول مسیر رودخانه فصلی با جمع آوری زه آب‌های جانبی بیشتر از منطقه کوهستانی کنگومرائی آبدهی آنرا افزایش و به پنجاه لیتر در ثانیه برسانیم.

در بخش بالادست مادر چاه قنات در مسیر دره بند سنگ و سیمانی فاقد معیارهای مطالعاتی و مهندسی اجرا شده که در حال تخریب میباشد. در این محل می‌توان با توجه به جنس کنگو مرائی سواحل دره و بالا بودن سنگ بستر، بند سنگ و سیمانی با ارتفاع دوازده متر احداث نمود, بطوریکه قادر به ذخیره بیش از ششصد هزار متر مکعب آب سیلاب‌هایی باشد که از این دره تخلیه می‌شوند. شیب بالا دست محل بند ملایم و به همین دلیل محزن بسیار مناسبی برای ذخیره سازی آب را دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 09128509127

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار