مشاهدات و پیشنهادات طرح‌های آب و خاک شهرستان اوز؛
قطعاً فرار آب دریاچه سد آنهم در حد چشمگیر از تکیه گاه سمت چپ مانع از جمع شدن آب در دریاچه سد و تحقق هدف انتقال آب به منبع بید شهر و تأمین آب شرب شده است.
کد خبر: ۸۸۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹ 15 August 2020

«تابناک»، حسن اشرف گنجویی و حسن عباسی؛ سد سنگ و سیمانی دروا در دره بالا دست بیدشهر 30 کیلومتری اوز اجرا شده است. در بخش پائین دست به صورت پلکانی و در بالادست بصورت دیواره سنگ و سیمانی همراه با سر ریز که پس از پر شدن مخزن ، آب اضافه تخلیه و از دره به سمت دشت هدایت می‌گردد، با مختصات 770782 و 3100093 سد مطروحه به منظور تأمین آب شرب و تغذیه مصنوعی چاه‌های پائین دست واقع در دشت طراحی و اجرا شده است.

حوزه آب‌ریز مربوط به دره دروا گسترده و در سواحل سمت راست و چپ مناطق کوهستانی مرتفع واقع شده‌اند. در منتهی الیه دره آبشار دروا با مختصات 770882 و 3101821 و ارتفاع 881 متر نسبت به سطح دریا قرار دارد.

آب حاصل از عبور از آبشار وزه آب‌های دره‌های فرعی و مناطق کوهستانی به آب‌راهه یا رودخانه فصلی خط القعر حوزه آب‌ریز ختم و به سمت محل سد دروا جاری می‌شوند. نیز مجموعه سیلاب‌های فصلی این منطقه از سد دروا عبور می‌نمایند.

سد سنگ و سیمانی ساخته شده پس از اولین آب‌گیری چنانچه آثار نشت آب در پائین دست نشان می‌دهد ، از بین سنگ‌ها آب دریاچه سد نفوذ نموده، این پدیده حکایت از ضعف ساختمانی در بخش‌های همراه با نفوذ آب‌را دارد. نیز پس از هر سیلاب، آب مازاد سر ریز نموده است.

به گفته معتمدین محلی در فاصله سه هفته از ارتفاع آب داخل دریاچه که در حد کف سر ریز بوده است، به اندازه سه متر آب ارتفاع کم کرده است. به عبارت دیگر در حد دو سوم آب داخل دریاچه از پی سد و یا تکیه گاه‌ها نفوذ و یا فرار آب داشته است.

با تأکید معتمدین محلی که از پی و تکیه گاه‌ها بصورت کامل رسوبات واریزه‌ای حذف و جسم سنگ و سیمانی به سنگ بستر دوخته شده، باید به این نتیجه برسیم که سد مطروحه فرار آب دارد ، برای مشخص نمودن مسیرهای فرار آب و مهار آنها بایستی به دقت بررسی و تحقیق نمود. تا بتوانیم محل‌های فرار آب را شناسایی و برای مسدود نمودن آنها اقدام نمائیم.

بررسی‌های بیشتر اثبات نموده که رسوبات واریزه‌ای تکیه گاه سمت چپ به صورت کامل حذف نشده و بنابراین جسم سنگ و سیمانی سد از ناحیه تکیه گاه سمت چپ به سنگ بستر دوخته نشده است. قطعاً فرار آب دریاچه سد آنهم در حد چشمگیر از تکیه گاه سمت چپ مانع از جمع شدن آب در دریاچه سد و تحقق هدف انتقال آب به منبع بید شهر و تأمین آب شرب شده است.

همچنین سدهای بتنی و سنگ و سیمانی که در دره‌های سنگی مشابه دره دروا اجرا می‌گردند ، صرفاً با هدف ذخیره آب و یا می‌توانند نقش رسوب‌گیر را داشته باشد.

نظر به اینکه حوزه آب‌ریز مطروحه با سنگی بودن مناطق کوهستانی و پوشش مناسب گیاهی رسوبات آن در حداقل میباشد. قطعاً هدف از ساختمان سد ذخیره سازی آب و بهره‌برداری برای تأمین آب بوده که با توجه به فرار آب از تکیه‌گاه سمت چپ آبی برای انتقال و مصرف شرب از بدو تأسیس تا این تاریخ نداشته است.

تحقیقات بیشتر در خصوص مشکلات آب شرب تمامی روستاهای پائین دست که به گفته معتمدین آمار آنها به پنج هزار خانوار می‌رسد، می‌طلبد که در ذخیره‌سازی آب با کیفیت این دره تجدید نظر نمود.

به عبارت دیگر سدی سنگ و سیمانی تکمیلی در پائین دست سد مطروحه ، بصورتی که پشتوانه‌ی هم برای این سد باشد، به شکلی طراحی و اجرا شود که از پی و تکیه گاه‌ها بصورت صد در صد به سنگ بستر دوخته شده تا نفوذ و یا فرار آب را قطع و در دریاچه ذخیره نمایند.

علاوه بر این با ارتفاع داده به محل سرریز تا حد ارتفاع تاج سد فعلی و برنامه‌ریزی برای فرم دادن به تاج جدید سد حجم مخزن را هم افزایش داد. بدین ترتیب می‌توان از آب دریاچه برای تأمین آب شرب اهالی و سکنه پائین دست استفاده نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 09128509127

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار