کد خبر: ۸۹۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ 22 August 2020
 

گیل خبر/ سرویس استانی: به مناسبت روز پزشک نگاهی داشتیم به  5 پزشک مشهور گیلانی در طول تاریخ که در زیر می بینید. مشخص است که پزشکان  حاذق دیگری نیز وجود دارند که شاید حتی بیشتر از افراد زیر در کار خود خبره هستند. با این حال شاید اسامی زیر بیشتر در طول تاریخ  شناخته شده اند. 

 

ابوالفتح گیلانی((926- 968 شمسی )

حکیم و دانشمند گیلان متولد لاهیجان  که مدتها صدراعظم اکبرشاه از پادشاهان گورکانی هند بود. وی فرزند مولانا عبدالرزاق گیلانی،از دانشمندان بنام گیلان بود و مدت‌ها صدارت خان احمد کارکیا، حاکم بخش بزرگی از گیلان (بیه پیش)(چالوس تا لاهیجان) را بر عهده داشت، اما پس از فتح گیلان به دست شاه طهماسب صفوی، دستگیر و به بند کشیده شد و از ترس جانش به هندوستان گریخت.  ابوالفتح ازنظر علمی در هند شهرت فراوانی یافت. در زمان اکبرشاه، تنباکو نخستین بار به هند رسید و به دربار وی راه یافت.

 

 

میرزا محمد کاظم خان رشتی (گیلانی) ( 1166 - 1286 شمسی) 

میرزا محمد کاظم خان رشتی (گیلانی) فرزند محمد رشتی، ملقب به فیلسوف الدوله، ملک الاطبا و فیلسوف زمان، از اطبای سنتی عالی رتبهٔ ایران در قرن نوزدهم، از پزشکان دوران محمد شاه قاجار و حکیم‌باشی دربار و پزشک مخصوص ناصر الدین شاه قاجار بود.

آذَر اَندامی (۱۳۰۵–۱۳۶۳)

پزشک و باکتری‌شناس ایرانی متولد ساغریسازان رشت، مخترع واکسن وبا و از پژوهشگران انستیتو پاستور ایران بود. در سال1992 ، اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی (IAU) حفره‌ای به قطر 30 کیلومتر با قله‌ای مرکزی را در جنوب سیاره زهره به نام اندامی نامگذاری کرد. آذر اندامی تنها زن ایرانی بود که نامش به این شورا فرستاده شد.

عبدالحسین ابتهاج سمیعی (زاده 1309 - درگذشته 1379)

دکتر سمیعی متولد رشت و دانش‌آموختهٔ پزشکی در آمریکا و اولین نفرولوژیست فارغ‌التحصیل آمریکا در ایران بود.معاونت وزارت بهداری و وزارت علوم در دوران قبل از انقلاب از جمله سوابق وی است. دکتر سمیعی موسس بیمارستان های پارس و فیروزگر تهران است. وی همچنین  پایه‌گذار و رئیس مرکز پزشکی شاهنشاهی (بعداً دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در تهران) بود. دکتر سمیعی  خدمات بزرگی را در مراقبت از بیماران کلیوی و دیالیزی ایران ارائه داد.

مجید سمیعی( 1316 -)

 

پرفسور سمیعی متولد تهران است که در دوران ابتدایی همراه با خانواده گیلانی خود به رشت منتقل شد. وی  دوره متوسطه را در دبیرستان شاهپور رشت به پایان رسانید. وی در سال 1351 به اخذ درجهٔ استادی جراحی مغز و اعصاب از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ نایل گردید.  در سال 1367، رئیس‌جمهور آلمان غربی نشان خدمت درجه 1 دولت آلمان را به او اهدا کرد. او در حال حاضر ریاست بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر در آلمان را بر عهده دارد که خود بنیان‌گذار آن بوده‌است. سمیعی در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی از عوامل اصلی توسعه جراحی قاعده جمجمه بود و همچنان به جراحی در این زمینه می‌پردازد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار