پرونده کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ با تمام اما و اگر‌ها بسته شد. همه به میدان آمدند تا آزمون بدون بروز مشکل و با اولویت حفظ سلامت داوطلبان برگزار شود و نمایندگان مجلس نیز از این قاعده مستنثی نبودند.
کد خبر: ۸۹۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 23 August 2020

تابناک گیلان/ پرونده کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ با تمام، اما و اگر‌ها بسته شد. همه به میدان آمدند تا آزمون بدون بروز مشکل و با اولویت حفظ سلامت داوطلبان برگزار شود و نمایندگان مجلس نیز از این قاعده مستنثی نبودند.

به گزارش «تابناک»؛ کنکور سراسری امسال در چهار روز برگزار شد و آن طور که برخی نمایندگان گفته‌اند، از ظرفیت‌های بسیاری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده شده و به همین دلیل نحوه برگزاری آزمون نسبت به سال‌های قبل بهتر بوده است.

معضل کرونا و یک ماه مانده تا کنکور

به سنت سازمان سنجش و به رسم تقویم تحصیلی، آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف، هر سال در اواخر خرداد و اوایل تیرماه برگزار می‌شد، اما امسال زمان برگزاری به دلیل شیوع ویروس کرونا ناگزیر به تغییر شد. ستاد ملی مقابله با کرونا ابتدا تصمیم گرفت، موعد کنکور دکترا، ارشد و کاردانی و کارشناسی را به تعویق بیندازد و همین تصمیم، سرآغاز ایجاد توقع در بخشی از جامعه شد که انتظار آنان نسبت به تکرار مجدد این تصمیم یا حتی لغو کنکور را به همراه داشت.

ستاد ملی اما در نهایت چنین تصمیم گرفت که کنکور دو مقطع دکترا و ارشد بعد از تعویقی دوهفته‌ای در موعد مقرر و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، همان زمان تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در حوزه‌های امتحانی حاضر شدند و با برشمردن نقاط ضعف شیوه برگزاری کنکور تاکید کردند که با این روش، امکان برگزاری کنکور سراسری با حدود یک میلیون و ۳۹۰ هزار نفر داوطلب وجود ندارد.

با واکنش نمایندگان به این تصمیمات، فشار افکار عمومی و به خصوص داوطلبان و خانواده هایشان بر مجلس برای تعویق و یا حتی لغو کنکور سراسری شدت یافت. آنان با تماس تلفنی و ارسال مستمر پیامک یا با طرح دغدغه‌هایشان در ذیل صفحات شخصی نمایندگان در فضای مجازی، این مطالبه را دنبال می‌کردند؛ مطالبه‌ای که البته وجه ایجابی هم داشت و کم نبودند داوطلبانی که اصرار بر برگزاری کنکور داشتند، چون به باور آنان تعویق کنکور تنها باعث از میان رفتن زحمات و از دست رفتن تلاش‌هایشان می‌شد.

در این شرایط، رییس مجلس از دو کمیسیون آموزش و بهداشت خواست، با برگزاری جلساتی به بررسی ابعاد برگزاری کنکور بپردازند. جلساتی که خروجی اولیه آن تعویق کنکور سراسری با تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا بود، اما نهایتاً به مخالفت این ستاد کشیده شد و دست‌آخر به قرار برگزاری در همان زمان مقرر چهار روزه و با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه انجامید.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این میان در آخرین جلسه علنی مجلس قبل از برگزاری کنکور از تمام نمایندگان به خصوص نمایندگان پزشک و متخصص خواست با همکاری معاون نظارت مجلس بر روند پیاده سازی پروتکل‌های بهداشتی نظارت دقیق داشته باشند.

بنا به گفته سید جلیل میرمحمد میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، قالیباف در ناممه‌ای به نمایندگان به صورت مکتوب خواسته که تا پایان زمان برگزاری کنکور در حوزه‌های انتخابیه، نظارت ویژه‌ای بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند که این ماموریت برای اعضای کمیسیون بهداشت الزامی است.

برگزاری آزمون سراسری تحت نظارت نمایندگان

با توجه به ماموریت رییس مجلس به نمایندگان، فرم نظرسنجی به صورت الکترونیکی در تبلت‌های آنان و به صورت کاغذی در اختیارشان گذاشته شد تا نظراتشان را درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرده و بر پایه نظر نمایندگان معاونت نظارت گزارش نظارتی را تهیه و ارائه کند.

در این باره مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این طور توضیح داد: «فرمی به صورت الکترونیکی روی تبلت‌های نمایندگان تعبیه شد و همان فرم به صورت کاغذی در اختیار نمایندگان قرار گرفت تا نظریات خود را بعد از حضور در حوزه‌های امتحانی درج کنند، این فرم پنج گزینه بسیار مطلوب، مطلوب، متوسط، بد و خیلی بد داشته که نمایندگان در پاسخ سوالاتی همچون استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، رعایت فاصله بین صندلی‌ها، وضعیت مراقب‌ها و رعایت نکات ایمنی، یکی از این گزینه‌ها را انتخاب می‌کردند. تبلت نمایندگان قابل دسترسی است، لذا نظرسنجی‌ها به راحتی قابل احصاست و فرم‌های کاغذی هم به مجلس شورای اسلامی داده می‌شود تا گزارش نهایی آن اعلام شود.»

ویس کرمی این را هم گفت که روند برگزاری آزمون سراسری نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است؛ نظری که برخی دیگر از نمایندگان به نوعی دیگر آن را تایید کرده اند.

در این باره، زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «ستاد برگزاری آزمون سراسری، تمامی تلاشش را جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام داده است.»

علیرضا منادی و محمد مهدی زاهدی، رییس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هم از رعایت پروتکل‌های سختگیرانه وزارت بهداشت در برگزاری کنکور سخن گفتند؛ از جمله اینکه بسته‌های بهداشتی شامل ماسک و پد الکلی به داوطلبان داده شده و فاصله فیزیکی به یک متر و ۸۰ سانتی متر افزایش پیدا کرده است.

به هر حال، کنکور با تمام حواشی و بحث و جدل‌ها برگزار شد؛ اما انتظار می‌رود مجلس این تجربه نظارتی را از یاد نبرده و با استفاده از آن، هر چه سریع تر گزارش نظارتی تمامی نمایندگان از بازدید از حوزه‌های امتحانی را جمع بندی کرده و به اطلاع مردم برساند؛ گزارشی که قطعا تاثیر زیادی در تقویت بعد نظارتی پارلمان دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار