امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای دو ساعته، غیرعلنی مشکلات بازار به ویژه در بخش صنعت، فولاد و واردات مواد اولیه را بررسی کردند که خروجی این جلسه حکایت از تصمیماتی برای کنترل قیمت‌ها و همچنین کاهش نرخ ارز و تثبیت بازار بورس دارد؛ اما آیا این اقدامات قیمت‌ها را کاهش خواهد داد یا نه؟
کد خبر: ۹۱۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 22 October 2020

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای دو ساعته، غیرعلنی مشکلات بازار به ویژه در بخش صنعت، فولاد و واردات مواد اولیه را بررسی کردند که خروجی این جلسه حکایت از تصمیماتی برای کنترل قیمت‌ها و همچنین کاهش نرخ ارز و تثبیت بازار بورس دارد؛ اما آیا این اقدامات قیمت‌ها را کاهش خواهد داد یا نه؟

به گزارش «تابناک»؛ امروز مجلس میزبان علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت معدن و تجارت پشت در‌های بسته بود تا دلایل گرانی‌ها و مشکلات حوزه صنعت، فولاد، واردات مواد اولیه صنعتی و بازار سرمایه با حضور وزیر تازه نفس بررسی شود. با علنی شدن نشست پارلمان محمد باقر قالیباف رییس مجلس توضیح داد: «در این جلسه درباره مسائل اقتصادی با اولویت وزارت صمت در حوزه قیمت ها، تأمین و توزیع کالا و روش‌های آن و مسائل مربوط به فولاد و شرکت‌های فولادی با هماهنگی وزارت صنایع بحث و بررسی صورت گرفت و تصمیمات خوبی گرفته شد. همچنین برای تأمین کالا و تهاتر و اصلاح روند صادرات و واردات و تأمین ارز نیز تصمیمات جدیدی گرفته شد.»

قالیباف این نکته را هم یادآور شد، در سه روز گذشته، جلساتی با وزرای اقتصادی دولت برگزار و تصمیماتی گرفته شده که در نتیجه آن مطمئنیم شاهد تداوم کاهش نرخ ارز و تثبیت بورس خواهیم بود. توضیحاتی که در تکمیل آن محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: «در این جلسه نمایندگان بر لزوم ساماندهی زنجیره تولید و توزیع کالا تأکید کردند و بیشتر تمرکز بر مأموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. البته معایب شبکه تولید و توزیع کالا و رفع آن‌ها، از جمله بروز مشکلاتی در زمینه ارز ۴۲۰۰ تومانی و گرانی نهاد‌های کشاورزی بیان شد تا با در پیش گرفتن تدابیری در شبکه توزیع و تولید کالا و نظارت پذیری بیشتر در کنار برخورد با خاطیان و متخلفان وضعیت سامان پیدا کند.»

فرهنگی هم با اشاره به برگزاری جلسات با وزرای اقتصادی و روسای کمیسیون‌ها در چند روز تاکید داشت که این جلسات آثار مثبتی در بازار ارز داشته است. او درباره مشکلات حوزه فولاد نیز از تهیه گزارشی سخن گفت که قرار است هفته آینده در صحن علنی قرائت شود.

علیرضا سلیمی، عضو دیگر هیات رییسه نیز اشاره‌ای به انتقادات نمایندگان از نفوذ دلالان در زنجیره توزیع کالا و تامین مواد اولیه همچون توزیع نهاده‌های دامی و خودرو داشت و گفت: «نفوذ دلالان در بخش خودرو باعث شده تا ورق فولاد و قطعات یک و نیم برابر قیمت به دست خودروسازان برسد که این مسأله تأثیر قابل توجهی در افزایش قیمت خودرو در کشور دارد. در واکنش وزیر صمت برنامه این وزارتخانه برای حذف دلالان و واسطه‌ها از زنجیره توزیع کالا و همچنین تأمین مواد اولیه را تشریح کرد و اینکه به زودی مردم نتیجه این اقدامات را لمس خواهند کرد.»

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به موضوع بررسی قیمت گذاری در حوزه فولاد اشاره کرد و گفت: «قیمت‌گذاری فولاد، موجب بروز اشکالاتی در کشور شده که باید بازنگری شود که خوشبختانه توافق‌های خوبی با وزیر صمت شد. البته باید تلاش شود تا قیمت گذاری دستوری کنار برود، چون نتیجه‌ای جز ایجاد رانت و فساد در کشور ندارد.»

همچنین امروز مجلس میزبان سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی بود تا گزارشی از فعالیت‌های ناجا ارائه شود. سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور با این اطمینان به مردم که نیروی انتظامی برای استقرار و حفظ نظم و امنیت و احساس امنیت با تمام توان و ظرفیت در میدان است، گفت: «ماموریت‌های نیروی انتظامی تعطیل بردار نبوده و شبانه روزی است، ماموارن ناجا با داشتن نیرو‌هایی جهادی، مردمی، هوشمند و مقتدر در خدمت امنیت جامعه اسلامی هستند. ماموریت‌های نیروی انتظامی تعطیل بردار نیست و ما فارغ از گرایش‌های جناحی و سیاسی به دنبال حفظ امنیت مردم هستیم.»

علاوه بر این نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان در طرح اختصاص قیر رایگان به راه‌های روستایی را اصلاح کرده و ناظران در مراکز آموزشی و پرورشی، کمیته هماهنگی اشتغال، نظارت بر معادن، شورای فرهنگ عمومی و هیات حل اختلاف در برخی استان‌ها را تعیین کردند.

دقایق پایانی صحن علنی نیز به بیان تذکرات نمایندگان اختصاص یافت که از جمله آن تذکر سیدنظام الدین موسوی، نماینده تهران بود. او با انتقاد از عملکرد رییس جمهوری گفت: «آنچه بیش از تورم و گرانی روزافزون نرخ ارز، مسکن، سکه و خودرو با روان ملت بازی می‌کند، فرافکنی‌ها و دوقطبی‌سازی‌های بی‌بنیان شخص رئیس جمهور است.

یک روز می‌گوید ما در جنگ هستیم و هیچ‌کس نباید خلاف این شرایط سخن به میان آورد، روز دیگر با تحریف تاریخ، سازش را تئوریزه می‌کند. آقای رئیس جمهور، نه ما اهل تجاوز به دیگران هستیم و نه به واسطه نیرو‌های مسلح مومن و مقتدر کسی جرأت نگاه چپ به این مرز و بوم را دارد؛ آقای رئیس جمهور شما تئوریسین نیستید، شما مسئول امور اجرایی کشور هستید، جنگ و صلح طبق قانون اساسی مسئول و متولی دارد، شما به کار خود برسید.»

موسوی این را هم گفت که «مساله اصلا بحث جنگ و صلح نیست، مساله امروز کشور بحث عرضه، کارآمدی و داشتن برنامه و ایده و انگیزه برای حل مشکلات است که ظاهرا در خوان شما تحفه‌ای نایاب است پس نجابت مردم و صبر استراتژیک نمایندگان آن‌ها را به چیز دیگری تعبیر نکنید؛ آقای رئیس جمهور حالا که نمی‌توانید گامی برای بیرون رفت از مشکلات خودساخته بردارید، حداقل چند صباحی دم فرو بندید و بیش از این نمک بر زخم ملت نپاشید.»/ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار