نماینده مجلس:
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی از ورود اولین ناوگان حمل و نقل بین المللی در منطقه جنوب کرمان خبر داد و گفت: این مهم برای نخستین بار در تاریخ این منطقه رقم خورده است.
کد خبر: ۹۴۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 14 March 2021

 

ذبیح الله اعظمی گفت؛ هدف از ورود حمل و نقل بین المللی را تسهیل فرایند حمل و نقل و صادرات عنوان کرد و افزود: امروز پنج ناوگان حمل و نقل بین المللی در منطقه جنوب کرمان فعال هستند.

وی حضور ناوگان بین المللی را نتیجه پیگیری های مستمر با معاونت حمل و نقل وزارت راه شهرسازی، نشست های کمیسیون کشاورزی مجلس و بخش خصوصی دانست و از اخذ قرارداد با ۲ شرکت حمل و نقل بین المللی خبر داد و گفت: ماهیانه ۱۰۰ کامیون حمل بار خارجی مجوز تردد دریافت کردند.

اعظمی مقصد ناوگان بین المللی را کشورهای همسایه و کشورهای اتحادیه سی ای اس عنوان کرد و از پیگیری مرز دریایی از طریق بندر آستارا و بندر انزلی برای صادرات محصولات کشاورزی خبر داد.

وی اظهار داشت: تا پیش از این محصولات کشاورزی منطقه تا مرز با ناوگان داخلی جابجا و در مرز به ناوگان بین مرزی تحویل داده می شد.

وی افزود: این محصولات در ادامه مجددا به ناوگان خارجی منتقل می شده که این فرآیند با توجه به اینکه بار از چند مرز عبور کرده به دفعات تکرار می شد که در طرح فوق این رویه اصلاح شد.

اعظمی ادامه داد: این جابجایی ها سبب ایجاد آسیب جدی به محصول تازه بخصوص سبزیجات و محصولات گلخانه‌ای شده و شاهد افت کیفیت محصولات بودیم لذا این محصولات توان رقابت با محصولات سایر کشورها را نداشتند.

وی بیان کرد: با ورود ناوگان بین المللی محصولات کشاورزی در منطقه جنوب کرمان با حضور نماینده ادارات گمرک و استاندارد بارگیری و به کشور مقصد ارسال می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: صادرکنندگان، تجار و کشاورزان برای حمل مستقیم محصولات کشاورزی با شرکت های حمل ونقل بین المللی قرار داد منعقد کنند.

وی تصریح کرد: در مدل حمل و نقل باواسطه محصولات کشاورزی به دلیل جابجایی زیاد کیفیت محصولات پایین آمده و در نتیجه وجه کشاورزی منطقه و کشور در قیاس با سایر کشورها زیر سوال می رفت.

اعظمی از اعطای بسته تشویقی به ناوگان حمل و نقل خارجی خبر داد و گفت: در راستای تشویق ناوگان خارجی سوخت یارانه ای برای این مجموعه برنامه ریزی شده است.

دکتری کشاورزی از دانشگاه گنت بلژیک به معایب حمل بار غیرمستقیم محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزایش کرایه، کاهش کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش زمان رسیدن به مقصد را از این معایب برشمرد.

وی نبود نیاز به ترخیص در مرز به علت پلمب محصول در مبدا مزرعه و تحویل بار در مقصد نهایی، جلوگیری از آسیب دیدگی بار و در نتیجه عرضه محصول مرغوب برای رقابت بهتر با سایر کشورها، نداشتن استرس صادر کننده برای نوسانات کرایه حمل (به علت عقد قرارداد با نرخ ثابت)، کاهش زمان حمل و تضمین شرکت برای تحویل به موقع و سالم را از محاسن حمل مستقیم محصولات کشاورزی اعلام کرد.

نماینده مجلس از اخذ مجوز ورود ناوگان خارجی با حذف عوارض بعد از چهار سال پیگیری خبر داد و گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان و دفتر اتاق بازرگانی جنوب کرمان نیز در این بخش همکاری ویژه ای دارند.

سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب پهناورترین استان کشور(کرمان) با هفت شهرستان و جمعیت یک میلیون نفر تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار