بیش از ۳۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر در استان کرمان وجود دارد که حدود ۲۸ هزار و ۱۰۰ واحد آن با پیگیری و برنامه ریزی مسئولان استان کرمان تحویل متقاضیان شده و مابقی نیز در وضعیت نیمه تکمیل قرار دارد.
کد خبر: ۹۷۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ 19 June 2021

توجه به تامین مسکن مردم از اهداف مهم دولت طی سال های گذشته بوده تا اقشاری که اغلب جزو بخش کم درآمد جامعه شناخته می شوند به مسکن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای خود برای زندگی دست پیدا کنند.

نهضت خانه سازی در استان کرمان با تمامی مشکلاتی که پیش رو داشته و دارد، با توجه ویژه مسئولان ذیربط با حرکت رو به رشد خوبی همراه بوده به طوری که در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز تعداد زیادی از طبقات و گروه های مختلف جامعه صاحب مسکن شدند.

هرچند اجرا، ساخت و تکمیل طرح های مسکن در استان کرمان با توفیقاتی همراه بوده اما به واسطه افزایش سرسام آور قیمت ها در حوزه مسکن و پایین آمدن قدرت خرید اغلب متقاضیان، نیاز به برنامه ریزی جدید برای خانه دار شدن مردم در استان کرمان ضروری به نظر می رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: تعداد ۲۸ هزار و ۱۰۰ واحد مسکن مهر در این استان طی دفعات مختلف، تحویل متقاضیان شده و چهار هزار و ۸۰۰ مورد از این واحدها به صورت نیمه‌تمام باقی مانده است.

علی حاجی زاده افزود: واحدهای باقی مانده مسکن مهر کرمان در قالب یکهزار و ۲۵۸ واحد تفاهم نامه سه جانبه و یکهزار و ۸۰۰ واحد خود مالکی و مابقی مربوط به شرکت‌های تعاونی است.

وی اظهار داشت: ۹۹۰ واحد از پروژه‌های نیمه تمام تعاونی ها به دلیل مشکلات و اختلافات مردم با تعاونی ها دارای مشکل قضایی است و ۵۱۵ واحد هم بدون مشکل مراحل اجرایی را می‌گذراند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: پروژه مسکن مهر بر اساس تبصره بودجه سال ۸۶ در کشور آغاز شد و تا امروز در حوزه راه و شهرسازی ۳۲ هزار ۸۳۴ واحد در قالب اجاره ۹۹ ساله به شرط تملیک، تسهیلات مسکن و پروژه تفاهم نامه سه جانبه انبوه سازان قرارداد آن منعقد شد که از این میزان بیش از ۱۶ هزار ۵۰۰ واحد تفاهم نامه ای هستند.

وی بیان کرد: بخشی گسترده از اراضی دولتی راه و شهرسازی در پروژه مسکن مهر به شرکت ها واگذار شد و در این زمینه بیش از ۳۴۰ هکتار زمین واگذار کردیم و هزینه ها بر اساس قانون برعهده مردم است که بخشی به صورت تسهیلات بانکی و مابقی با آورده نقدی انجام شد.

حاجی زاده با اشاره به خدمات روبنایی مسکن مهر گفت: سه مدرسه ۱۳ کلاسه و یک ۶ کلاسه احداث‌ کردیم و ساختمان کلانتری نیز در کرمان و سیرجان با استفاده از منابع سازمانی احداث شد.

وی ادامه داد: تامین آب و برق این واحدها برعهده شرکت های خدمات رسان گذاشته و در این زمینه بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان یارانه مسکن اختصاص دادیم.

 آغاز عملیات اجرایی چهار هزار واحد مسکونی اقدام ملی مسکن در کرمان 

سقفی برای ۳۲ هزار کرمانی

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت:  همچنین عملیات اجرایی چهار هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن پروژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور وزیر راه و شهرسازی استاندار کرمان  سال گذشته در کرمان آغاز شد.

وی بیان کرد: این طرح با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اجرا می‌شود.

علی حاجی زاده ادامه داد: طرح اقدام ملی مسکن در کرمان بهمن ماه ۹۷ در سیرجان با وجود ۲ هزار و ۸۰۰ واحد نیمه تمام به عنوان پایلوت کشور آغاز شد که بیش از یکهزار واحد آن بادستور رییس جمهوری از همان زمان شروع شد.

وی افزود: چهار مرحله ثبت نام تاکنون در طرح اقدام ملی مسکن داشتیم که بالغ بر ۵۷ هزار نفر ثبت نام، ۱۷ هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شده و به  ۱۵ هزار نفر زمین تخصیص داده شد.

وی اظهار داشت: همچنین هفت هزار و ۷۰۰ نفر در این طرح تایید نهایید شده و ۶ هزار و ۵۰۰ نفر افتتاح حساب کردند و به پروژه ها معرفی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: این طرح با تفاهم نامه وزیر راه و شهرسازی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای احداث در سطح کشور منعقد شده است.

وی تصریح کرد: در این زمینه چهار واحد مسکونی در ۶۴ هکتار زمین امکان ساخت داریم و یکهزار و ۳۰۰ نفر در این طرح کار اجرایی را آغاز می کنند.

حاجی زاده ادامه داد: برای مابقی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در قالب بنیاد مسکن کار را پیش بردیم و در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کار توسط ستاد اجرایی و تعاونی ها اجرا می شود.

پنج هزار مسکن مهر در جنوب کرمان به متقاضیان تحویل داده شد

سقفی برای ۳۲ هزار کرمانی

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با بیان اینکه پنجهزار واحد مسکن مهر در این منطقه به متقاضیان تحویل داده شد، گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۳۵۹ واحد طی هفت سال گذشته تکمیل شده است.

محمد ساردویی افزود: تعداد مسکن‌های مهر جنوب استان کرمان ۶ هزار و ۳۴۱ واحد بوده که  از این تعداد ۹۱ واحد نیمه‌تمام است.

وی دعاوی حقوقی بین اعضا و مدیران عامل شرکت‌ها و طرح شکایت در محاکم قضایی از طرف اعضا (متقاضیان) و همچنین انسداد حساب‌ها توسط مراجع قضایی را علت نیمه‌کاره بودن ۹۱ واحد مسکن مهر اعلام کرد.

مدیرکل راه و شهر سازی جنوب کرمان با بیان اینکه یکهزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر شهرستان کهنوج متقاضی ندارد، پیشرفت فیزیکی این خانه‌ها را ۷۰ درصد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ۵۰ شرکت تعاونی مسکن مهر در جنوب کرمان وجود دارد افزود: مذاکراتی نیز با ادارات و ارگان‌هایی مانند صندوق بازنشستگی فرهنگیان، نیروی انتظامی انجام شده و این پروژه برای طرح اقدام ملی مسکن نیز درنظر گرفته شده است.

ساردویی تاکید کرد: قبل از سال ۹۲ قرار بود هفت هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر در جنوب کرمان احداث شود اما به دلیل اینکه در برخی شهرهای این منطقه از مسکن مهر به صورت آپارتمانی استقبال نشد، تعداد ۸۵۹ واحد از دستور کار خارج شد.

۹ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی کرمان واگذار شد

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: طی هفت سال گذشته، تعداد ۹ هزار واحد مسکونی به مددجویان زیر پوشش سازمان در این استان واگذار شده است.

عباس صادق زاده افزود: از این تعداد واحد واگذاری شده به مددجویان، سه هزار و ۶۰۰ واحد مربوط به افراد دارای معلولیت بوده است.

وی با بیان اینکه در واگذاری منزل به مددجویان رتبه نخست کشور را داریم تصریح کرد: امسال نیز تعداد ۷۰۰ واحد مسکونی در تعهد بهزیستی بود که تاکنون ۵۰۰ واحدآن واگذار شده است و ۲۰۰ واحد آن نیز در مراحل پایانی ساخت قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار داشت: امروز تعداد ۱۳۶ واحد مسکونی در سراسر استان به مددجویان واگذار شد که ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض، ۴۵ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره، ۲۵ میلیارد ریال  مشارکت خود مددجویان و جمعا ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده توسط بهزیستی، این واحد ها از پرداخت عوارض شهرداری و دهیاری و همچنین حق امتیازات آب، برق و گاز معاف بوده اند که برآورد آن حدود ۴۷۰ میلیون تومان است.

صادق زاده تاکید کرد: بیشترین تعداد واگذاری این منازل در جنوب استان بود که این موضوع به دلیل درصد بالای معلولیت در جنوب کرمان است.

۲۶۰ میلیارد تومان در حوزه مسکن مددجویان کرمانی هزینه شد

سقفی برای ۳۲ هزار کرمانی

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان از هزینه کرد بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان در حوزه مسکن مددجویان کمیته امداد این استان در سال ۹۹ خبر داد.

 یحیی صادقی یکی از اولویت‌های مهم کمیته امداد را تأمین مسکن برای خانواده های تحت حمایت دانست و گفت: طی سال گذشته بیش از۲۶۰ میلیارد تومان در حوزه مسکن مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان کرمان هزینه شده است.

وی ادامه داد: این هزینه کرد در زمینه احداث، تعمیر و ساخت سرویس بهداشتی ۶هزار و  ۶۹۸ واحد انجام شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان با اشاره به اینکه حل مشکل مسکن مددجویان تحت حمایت در توانمندسازی آن‌ها نقش مهمی دارد افزود: تلاش داریم با ساخت، خرید، تعمیر، بهسازی و بازسازی و مقاوم‌سازی منازل مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان کرمان به‌ویژه مددجویان ساکن در مناطق محروم نسبت به حل مشکل آن ها در حوزه مسکن اقدام کنیم.

صادقی به تفاهم‌نامه منعقدشده بین کمیته امداد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای ساخت پنج هزار واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد استان کرمان اشاره کرد و گفت: ۲هزار و ۸۴۰ واحد مسکونی از این تعداد واحد احداث شده است.

وی تصریح کرد: برای ساخت این واحدهای مسکونی ۲۰۷ میلیارد تومان از اعتبارات بلاعوض کمیته امداد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان به اجرای طرح رضوان توسط این نهاد اشاره کرد و گفت: طرح رضوان باهدف جذب مشارکت‌های مردمی برای ساخت مسکن مددجویان و نیازمندان اجرا می‌شود که طی سال گذشته ۶۳۰ میلیون تومان توسط خیران در قالب طرح رضوان برای کمک به ساخت، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن مددجویان استان کرمان هزینه شده است.

 ۳۱ هزار واحد مسکونی روستایی در کرمان ساخته شد

سقفی برای ۳۲ هزار کرمانی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: تاکنون ۱۶۲ هزار واحد مسکونی روستایی توسط این نهاد در استان ساخته شده است که ۳۱ هزار واحد آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

 علی اکبر سلطانی نژاد افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۳۰۰ پروژه در روستاهای استان کرمان اجرا شده که ۲ هزار و ۳۰۰ پروژه مربوط به دولت تدبیر و امید بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح های هادی روستایی در استان کرمان تصریح کرد:  روستاییان برای دریافت خدمات باید این طرح را اجرا کنند و در دولت تدبیر و امید طرح هادی  یک هزار و ۶۰۰ روستا در استان تهیه شده است و تصمیم داریم که طرح هادی تمام ۲ هزار و ۸۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کرمان را تا پایان برنامه ششم توسعه تدوین کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان تاکید کرد: ۵۶ هزار قطعه زمین تاکنون به روستائیان این استان واگذار شده که ۱۷ هزار قطعه آن در زمان دولت یازدهم و دوازدهم بوده است و همچنین از ۱۵۶ هزار سند کاداستری واگذار شده، ۳۰ هزار در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی با اشاره به توجه به تکمیل و گسترش زیرساخت روستاهای کرمان اظهار داشت: در جذب قیر رایگان جزو استان‌های برتر بوده‌ایم و در حدود یک هزا رو ۵۰۰ روستاهای استان خدمات آسفالت، روسازی و بهسازی انجام گرفته است.

وی با اشاره به حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله در استان کرمان افزود: نزدیک به ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی  را در حوادث کار کردیم که ۲۰ هزار واحد آن در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است و تمامی منازل آسیب دیده زلزله های کوهبنان و بخش کوساران راور بازسازی شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار