رییس دادگستری رفسنجان گفت که این شهرستان رتبه نخست کاهش آمار زندانیان را در بین شهرستان‌ های استان کرمان کسب کرده است.
کد خبر: ۹۷۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷ 27 June 2021

 حجت الاسلام‌ مهدی پورمحمدی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه توضیح داد: طی دو سال اخیر ۲۰۰ نفر از زندانیان این شهرستان‌ با هماهنگی و حمایت های انجام گرفته آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند.

وی افزود: این افراد با عفو رهبری، اجرای قانون کاهش مجازات حبس تعزیری و حمایت از زندانیان مالی توسط ستاد دیه، موکب خاتم الانبیاء و نیز هماهنگی های انجام شده بین امام جمعه شهرستان، خیرین، دادگستری و بسیج حقوقدانان آزاد شدند.
پورمحمدی ادامه داد: با هم‌افزایی بین این نهادها افرادی که به دلیل مهریه، نفقه یا هرنوع پرداخت مالی در حبس بودند از بند آزاد شدند و آمار ۷۰۰ نفری زندانیان این شهرستان به ۵۰۰ نفر کاهش یافت.

وی همچنین به معرفی بیشتر سامانه ثنا پرداخت و افزود: مردم می توانند با ثبت نام در سامانه ثنا برای حذف بروکراسی های اداری، پرونده الکترونیک تشکیل دهند و در این روش لوایح و شکایات خود و نیز رسیدگی به این امور را به صورت الکترونیکی پیگیری کنند.

پورمحمدی ادامه داد: در استان کرمان بیشترین کار ارایه خدمات الکترونیکی در امور قضایی پس از دادگستری کرمان، در دادگستری رفسنجان انجام می شود .
 

رتبه اول صدور گواهی الکترونیکی عدم سوء‌پیشینه

وی بیان کرد: بعد از تشکیل پرونده‌ الکترونیک، رسیدگی های الکترونیکی انجام می شود که در یکی از بخش ها یعنی حوزه صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه به صورت الکترونیکی، رفسنجان رتبه اوّل را در استان کرمان داراست.

رییس دادگستری رفسنجان خاطرنشان کرد: مردم نیاز نیست به اداره آگاهی مراجعه و اثر انگشت ثبت کنند تا گواهی عدم سوء پیشینه صادر شود.

وی تصریح کرد: همچنین افراد می توانند به سایت خدمات الکترونیک قضایی به نشانی  adliran.ir وارد و از روند رسیدگی پرونده خود مطلع‌ شوند.
 

کاهش پرونده های قضایی

پورمحمدی با اشاره به ورود ۴۷ هزار و ۷۰۰ پرونده به دادگستری رفسنجان در سال ۱۳۹۹ گفت: این آمار نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشته‌ به طوری که در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰ هزار پرونده به دادگستری رفسنجان وارد شده است.


۲۵۰ حَکَم قرآنی

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح مصلحین‌ و حَکَمین قرآنی در شهرستان رفسنجان افزود: طی دو سال اخیر از رفسنجان بیش از ۴۰۰ معتمد به دادگستری کرمان معرفی شدند که توسط کارشناسان خبره آموزش های لازم را فراگرفتند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۵۰ نفر در رفسنجان  در کنار شوراهای حل اختلاف  و موسسات مشاوره ای به کاهش دعاوی‌ کمک می کنند.

مردم‌ فریب دیوار و شیپور را نخورند

رییس دادگستری رفسنجان در ادامه‌ به برخی کلاهبرداری‌ ها از طریق سایت های مجازی «دیوار» و «شیپور» اشاره و تصریح کرد: برخی مردم‌ خودشان برای انجام بعضی معامله ها طمع می کنند، موجب از دست رفتن پول خود می شوند و مبلغی به عنوان بیعانه به حساب شخصی که ندیده اند واریز می کنند.

پورمحمدی بیان کرد: هر روز شاهد شکایت افرادی مالباخته در این‌ سایت ها هستیم‌ که به نتیجه ای هم نمی رسند زیرا پول را به حساب های خریداری شده یا کارتن خواب ها واریز می کنند که اینجا مردم باید هوشیار باشند و زمانی که کالا را رویت‌ کردند سپس اقدام به خرید کنند.

وی افزود: شهروندان باید از سایت های معتبر خرید کنند.

رییس دادگستری رفسنجان خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد فعالیت در سایت های دیوار و شیپور کلاهبرداری است و ۹۰ درصد شاکیانی که با دست‌ خود پول را تقدیم‌ کلاهبردار می کنند دست شان‌ به جایی بند نیست زیرا صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند از فرد کلاهبردار که در نقطه ای نامعلوم از کشور زندگی می کند پول خود را پس بگیرند.

کرونا فرهنگ ازدواج آسان را رواج داد

رییس دادگستری رفسنجان در ادامه با بیان اینکه کرونا سبب ترویج ازدواج آسان شده است گفت: در سال ۹۹ که بحران کرونا وجود داشت ۴۰۰ مورد ازدواج در رفسنجان ثبت شد که نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کرده و بسیار شگفت انگیز است که تمایل به ازدواج آسان زیاد شده است.
وی ادامه داد: کرونا موجب شد مهمانی ها و هزینه های گزاف تالارها و خریدهای عروسی کاهش یابد و جوانان با کمترین‌ هزینه ازدواج کنند.
پورمحمدی تصریح کرد: ارکان دولتی و موسسه های خیریه باید پا به عرصه بگذارند و زمینه ازدواج آسان را فراهم‌ کنند.
وی گفت: ارکان دولتی با ایجاد مسکن ارزان و اشتغالزایی برای جوانان و موسسات خیریه هم با کمک های خود ازدواج آسان را رواج دهند.
به گفته پورمحمدی موسسه خیریه کوثر در رفسنجان اقدام به ساخت مسکن هایی کرده و آن‌ها را به صورت امانی (رایگان و بدون اجاره بها)  به مدت ۳ سال در اختیار زوجین قرار می دهد تا روی پای خود بایستند و پس از ۳ سال بتوانند برای خود خانه ای مهیا کنند.

رفسنجان در کاهش جمعیت زندانیان استان اول شد


۶ شعبه رسیدگی به شکایات مردمی
دادستان‌ عمومی و انقلاب رفسنجان هم در این نشست با بیان اینکه ۲ شعبه رسیدگی به شکایات در دستگاه قضایی رفسنجان اضافه شده است تصریح کرد: اینک ۶ شعبه رسیدگی به شکایات در رفسنجان دایر است و برای کمک به زندانیان و خانواده های آنها نیز شعبه ای هم در داخل زندان رفسنجان طی روزهای آینده راه اندازی می شود تا خدمات رسانی شایسته داشته باشند.
 وی ادامه داد: زندان رفسنجان ۳۰ سال پیش ساخته شده و فرسوده است که با همت دادگستری، شرکت مس و فرمانداری در دست تعمیر و بازسازی قرار دارد.

ایمان شهسواری تصریح کرد: سال ۹۸ بیش از ۲۲ هزار و ۸۰۰ پرونده به دادسرای این شهرستان وارد شد در حالی که این آمار طی سال ۱۳۹۹‌ بیش از ۲۰ هزار مورد بود و با کاهش شمار پرونده ها مواجه بودیم.
وی ادامه داد: هرچه‌ ورودی پرونده ها به دادسرا کمتر باشد در میزان رضایت‌ مندی مراجعان و کاهش حجم مراجعات‌ موثر خواهد بود.

 کاهش میل مصرف مواد مخدر فرهنگ سازی شود

دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان با اشاره به اینکه ۲۲ دستگاه متولی مبارزه با مواد مخدر در کشور وجود دارد و کار مبارزه را انجام می دهند گفت: تا زمانی که تقاضا وجود دارد عرضه هم وجود دارد.
وی بیان کرد: نباید والدین‌ در برابر فرزندان که سکانداران‌ آینده کشور هستند دست به مصرف مواد مخدر بزنند که موجب مصرف گرایی در فرزند می شود و فرزند به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی می رود و برای کاهش آسیب های اجتماعی درون خانواده‌ مجبور می شود با دوستان ناباب رابطه برقرار کند و به سمت تخریب جسم و روح با مصرف مواد مخدر برود لذا کاهش میل به مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی باید فرهنگ سازی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار