معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از آغاز عملیات مرمت و نوسازی بازار تاریخی قلعه محمود شهر کرمان با اعتباری معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد.
کد خبر: ۹۷۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱ 11 July 2021

مجتبی شفیعی افزود: در سال های گذشته نیز فعالیت‌های مرمتی همچون سبک‌سازی و اندود کاه‌گل، سقف‌پوشی و همچنین سینگل نمای کوچه این بازار انجام شده است.

وی اظهارداشت: در این مرحله عملیات مرمتی استحکام‌بخشی، نماچینی و اندودگچ بخشی از بازار قلعه محمود کرمان انجام می شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: این بنای تاریخی دارای یک راسته به طول ۲۸۵ متر و یک مسیر فرعی در سمت غرب است و در دو طرف کل راسته بازار، حجره‌هایی با کاربری اقتصادی و تجاری موجود بوده است که با گذشت زمان کاربری خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر هفت حجره با کاربری‌های بقالی، آهنگری، نانوایی، لحاف‌دوزی و خیاطی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: این بازار دارای ۲ ورودی اصلی از سمت خیابان‌های امام(ره) و احمدی (شهید مطهری) است که در جهت شمالی‌جنوبی قرار گرفته است و در سمت شرقی این بازار سه ورودی فرعی وجود دارد که به خیابان سام (پیروزی) می‌رسد.

قدمت بازار قلعه محمود کرمان به قرن هشتم تا دوره قاجار باز می‌گردد که به عنوان قدیمی‌ترین بازار این شهر شهرت دارد و دارای حمام، آب انبار، تکیه و مسجد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار