اینک که مدیریت سیاسی واجرایی جدید کشور ناگزیر به تبعیت از یک مدل عرفی ،تغییرات مدیران را از نوک هرم مدیریت کلید زده و بزودی موج این تغییرات به لایه های میانی وپایینی کشور یعنی استانداران ،فرمانداران ،ادرات کل استان های وشهرستان ها خواهد رسید ، اهتمام به خواست و مطالبات مدیریتی مردم استان ایلام باید در این موج لحاظ شود .
کد خبر: ۹۸۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱ 30 August 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::این روزها و با شکل گیری بدنه دولت سیزدهم ،بازار گمانه زنی ها برای انتصاب لایه دوم مدیریت کشوری ،یعنی استانداران حسابی داغ شده است ،در استان ایلام نیز به تبعه دیگر مناطق کشور ،گمانه زنی های متعددی را در خصوص تعیین مدیر ارشد دولت در استان شاهدیم.

براساس یک مدل نانوشته مدیریتی ، اقتضای تغییر هرم مدیریت اجرایی وسیاسی کشور ،بیانگر اجتناب ناپذیر بودن اشاعه تغییرات به لایه های میانی وپایینی مدیریت کشور است  ،از اینرو همچنان که بارها در مطالبی از این دست به آن اشاره داشته ایم ،ضرورت همسو سازی لایه های میانی وپایینی مدیریت با هرم ، در راستای هم کاسه نمودن مدیریت امری بدیهی است .

شاید آرمانی ترین نگاه به مقوله مدیریت کشوری این گزاره باشد که توسعه همه جانبه کشور در گرو استفاده از ظرفیتهای انسانی متبحر ،متخصص ،کارآمد وبا تجربه از هر نگاه وسلیقه سیاسی است ،همان نکته ای که روز گذشته در دیدار اعضای دولت با رهبر معظم انقلاب بدان اشاره داشتند. اما چه باید کرد که چربش نگاههای سیاسی در همه ادوار ،مانع از شکل گیری این نگاه آرمانی شده است .

شاید از این رهگذر است که هر هشت سال یکبار با خانه تکانی سیاسی ومدیریتی کشور ،شاهد عزلت مدیران باتجربه و متخصص به اتهام عدم همراهی سیاسی و متعاقب آن محروم شدن سازمان ها ودستگاههای اجرایی وتخصصی از مدیران باتجربه و توسعه گرا بوده ایم ،محرومیتی که آثار آن به شکل ابتر ماندن طرح های شش گانه توسعه ای کشور]ظهور وبروز کرده است.

مردم استان ایلام از وزیر کشور چه انتظاری دارند؟

اینک که مدیریت سیاسی واجرایی جدید کشور ناگزیر به تبعیت از یک مدل عرفی ،تغییرات مدیران را از نوک هرم مدیریت کلید زده و بزودی موج این تغییرات به لایه های میانی وپایینی کشور یعنی استانداران ،فرمانداران ،ادارات کل استان های وشهرستان ها خواهد رسید ، اهتمام به خواست و مطالبات مدیریتی مردم استان ایلام باید در این موج لحاظ شود .

از آنجاییکه انتخابات در کشور همواره به محملی برای به سرانجام رسیدن نیات واهداف سیاسیون تبدیل و برخی از این رهگذر منافع ومطامع خود در قدرت را جستجو می کنند ،در انتخابات اخیر نیز که منجر به یک دگرگونی عمیق در مدیریت اجرایی وسیاسی کشور شده است ،به فراخور آن فعالین سیاسی وانتخابانی همسو با مدیریت اجرایی جدید کشور ،سهم خود از قدرت را طلب می کنند .

بدیهی است که همراه شدن مطالبات سیاسیون ،فعالین ستادهای انتخاباتی با سهم خواهی نمایندگان استان به عنوان امری رایج ، در دوره جدید به شکل مانعی مهم در اتخاذ تصمیم معقول ومنطقی برای انتخاب مدیریت ارشد استان ظهور وبروز خواهد کرد ،موضوعی که می تواند انتظار مردم استان از تصمیم سازان برای گزینش وانتخاب گزینه مدیران جدید استان را به محاق ببرد .

حقیقتا آنچه را که در یک ماه اخیر از مدیریت اجرایی وسیاسی کشور از سوی رییس دولت شاهد بوده ایم ،حرکت در مسیر منطق ،عقلانیت ومردم داری همسو با مدیریت همطراز با انقلاب اسلامی بوده است ،بنابراین انتظارات از تیم مدیریتی دولت ابراهیم رییسی ،انتظاری در خور و شایسته دولتی است که ایشان در شعارها و رفتار یک ماه اخیرشان تشکیل داده اند.

هرچند براین باور هستیم که اتکا به سامانه معرفی مدیران به دلیل نقش آفرینی طایفه ها و ایلات استان به افراد مورد نظر خود ،نمی تواند سامانه ای قابل اعتماد برای انتصاب مدیریت ارشد استان باشد ،اما انتظار مردم استان ایلام از رییس دولت ووزیر کشور ،قرار دادن استان ایلام در طراز استان های ویژه به دلیل شرایط ویژه تر آن و گزینش مدیر ارشد استان براساس ضرورت ها  ونیازها ،شرایط وانتظارات مردم استان ایلام است .

گزینه ای توانمند ،آشنا ،متخصص ،کارآمد وانقلابی که بی نیاز از طی نمودن دوره آشنایی با استان ایلام ،از همان روز اول مدیریت ،بر آسان ترین و عملیاتی  ترین راه برای توسعه استان و تحقق شعارهای دولت جدید متمرکز شود.

از آنجاییکه سوابق اجرایی ومدیریتی وزیر کشور از وی مدیری قوی ،چهره ای جدی ،پراگماتیسم ساخته است ،انتظار میرود در یحث انتصاب استاندار ایلام ، بدون تاثیر پذیری از اطرافیان و حلقه های قدرت ،به جای مصلحت اندیشی ،تخصص ،تجربه مدیریتی و توانمندی را مولفه های مهم برای انتخاب خود قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
آقا اینقدر روی استاندار بومی تاکید نکنید. استاندار بومی باشه جنگ قومی و قبیله ای، استان رو فقط به حاشیه می بره.
قاعدتاً هم استاندار و هم امام جمعه باید غير بومی باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار