صبح امروز دو نماینده استان در برخی اقدامات مجلسیان ، مشارکت فعالی داشتند که در مورد اول نماینده مردم گچساران و باشت جز ۴۰ نفر امضاء کنندگان طرحی برای تحقیق و تفحص از دولت روحانی بود و سید محمد موحد هم تذکری شفاهی به رئیسی داشت.
کد خبر: ۹۹۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵ 14 September 2021

صبح امروز دو نماینده استان در برخی اقدامات مجلسیان ، مشارکت فعالی داشتند که در مورد اول نماینده مردم گچساران و باشت جز ۴۰ نفر امضاء کنندگان طرحی برای تحقیق و تفحص از دولت روحانی از جمله اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا ، بررسی دلایل سوء مدیریت کرونا در دولت حسن روحانی ، علت تغییر در پروتکل درمانی و داروها، تخصیص ارز واردات دارو و علت تاخیر در واکسیناسیون ،بود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، جمعی از نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت شدند. حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام این خبر افزود: این طرح به امضای ۴۰ نفر از نمایندگان رسیده و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است. 
متن کامل طرح تحقیق و تفحص از ستاد ملی مقابله با کرونا به شرح زیر است: 
باسمه تعالی
تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت، ستاد ملی کرونا و بیمارستان‌ها در خصوص نحوه درمان بیماران کرونایی و علت تشدید فوتی‌های بیماران کرونایی 
همانگونه که مستحضرید جامعه ایران از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ با بیماری همه گیر کرونا ویروس مواجه شده است که به انحای مختلف با این بیماری مبارزه می‌کند. متأسفانه در مردادماه سال ۱۴۰۰ آمار بیماران مبتلا به کرونا ویروس به شدت در کشور افزایش یافت و تعداد بیماران فوت شده نیز به شدت افزایش یافت و رکورد شکست و هنوز نیز ادامه دارد. این در حالی است که این ویروس نسبت به قبل شاخته شده و دستور العمل درمان آن و مقابله با آن در کشور مشخص شده است و از طرف دیگر بیش از بیست میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است ولی میزان مبتلایان و تعداد فوتی‌ها از زمان آغاز این بیماری افزایش یافته و رکوردشکنی کرده است. 
متأسفانه در گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی اخبار متعددی مبنی بر سوء مدیریت در مسأله مقابله با این ویروس منحوس در دولت دوازدهم دیده می‌شود که این وضعیت بغرنج را ایجاد نموده است. از جمله نقدهایی که در خصوص مدیریت در این حوزه به آن می‌توان اشاره کرد این است که در دستورالعمل درمان بیماران کرونایی مکرر داروهای مختلف تجویز شده است و پس از آسیب رساندن به بیماران، منجر به فوت افراد متعدد از این بیماران شده است و بعد از مدتی تجویز این داروها ممنوع می‌شود. از طرف دیگر در خصوص مدیریت واکسناسیون آحاد جامعه و واردات واکسن کم کاری‌های متعددی را گزارش نموده اند. 
در خصوص تخصیص بودجه به واردات داروهای ضد کرونا اخباری مبنی بر اختصاص بودجه کلانی به واردات داروهایی که مضر به حال بیماران کرونایی است، شنیده می‌شود و تجویز این داروها نیز ممنوع شده است. از طرفی در تخصیص ارز به واکسن کرونا کم کاری شده است. در خصوص مدیریت ممنوعیت سفرها و جلو گیری از تجمعات خطر ساز نیز در تیر ماه سال ۱۴۰۰ کم کاری جدی انجام شده است و ضمن اعلام تعطیلی‌هایی که منجر به افزایش مسافرت‌ها شده و در نتیجه کرونا تشدید یافته است، نیز مزید بر علت گردیده است. 
مدیریت برخی از بیمارستان‌ها در مراقبت از بیماران کرونایی و تأمین نیازهای دارویی و کادر درمان ایشان کوتاهی‌هایی داشته‌اند که این مسأله منجر به افزایش تعداد متوفیان کرونایی شده است. یکی از مصادیق دیگر سوء مدیریت و کم کاری و ترک فعل متولیان امر سلامت ایجاد بروکراسی و مانع در مقابل محققان امر سلامت در تولید داروهای مقابله با کرونا و تولید واکسن می‌باشد. موانعی که در مسیر محققان طب سنتی و محققان تولید واکسن ایجاد شده است منجر به تأخیر در تولید دارو یا واکسن گردیده که نتیجه آن وضعیت اسف بار مردادماه ۱۴۰۰ است. 
با توجه به مطالب فوق الذکر لازم است در خصوص سوء مدیریت‌ها و ترک فعل‌های مختلف در مسأله مقابله با کرونا تحقیق و تفحص به عمل آمده تا در صورت وقوع تخلفات با خاطیان برخورد شود و نقاط ضعف قوانین و مقررات موجود شناسایی شده و از تکرار مجدد ضرار به سلامت جامعه جلوگیری شود. 
محور اصلی: 
از زمان شروع بیماری همه گیر کرونا ویروس در کشور (اسفند ماه سال ۱۳۹۸) چه تدابیر ضروری و اقداماتی توسط وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا و مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر دستگاه‌های اجرائی انجام شده است؟ و چگونه از انتشار ویروس مذکور و توسعه انتشار آن جلوگیری شده است؟ 
دستورالعمل‌های درمان بیماران مبتلا چگونه تنظیم شده است؟ نحوه واکسناسیون عمومی در مقابله ویروس مذکور به چه شکل انجام شده است؟ 
علل افزایش تعداد مبتلایان و افزایش مرگ و میرها در مردادماه سال ۱۴۰۰ چیست؟ علت تغییر داروهای مقابله با ویروس کرونا چیست؟ 
محورهای فرعی: 
چگونه بر جلوگیری از انتشار کرونا ویروس در طرح جامعه، توسط ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت نظارت شده است؟ 
اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از انتشار ویروس کدامند و میزان تأثیرگذاری آن‌ها چگونه بوده است؟ 
چگونه دستورالعمل درمان بیماران کرونایی تدوین شده است؟ 
پایبندی کادر درمان به چه میزان از دستورالعمل درمان بیمان کرونایی استفاده نموده اند؟ علت تغییر متعدد داروهای درمان بیماری کرونا چیست؟ 
نحوه تخصیص ارز و یارانه به واردات داروی ضد کرونا و نحوه تخصیص ارز به واردات واکسن کرونا چگونه بوده است؟ 
علت کمبود متعدد برخی از اقلام دارویی برای درمان بیماران کرونایی در مردادماه سال ۱۴۰۰ چه بوده است؟ 
علت‌عدم تولید سرم و برخی از اقلام دارویی توسط تولید کنندگان داخلی چیست؟ و چگونه با متخلفان برخورد شده است؟ چگونه کمبودها جبران شده است؟ 
علت‌عدم تسریع واردات واکسن به کشور چیست؟ 
وضعیت واکسیناسیون در کشور و عوارض ناشی از واکسن‌های تزریق شده چیست؟ 
به چه میزان اشخاصی که واکسیناسیون را انجام داده‌اند به بیماری کرونا مجدد مبتلا شده اند؟ 
در مراکز درمانی و بهداشتی به چه نحو در درمان بیماران مبتلا کر ونایی عمل شده است؟ نحوه صدور مجوز فعالیت برای محققان تولید داروی ضد کرونا، محققان طب سنتی جهت تولید داروی ضد کرونا و محققان تولید واکسن، چگونه بوده است؟ و موانع و ترک فعل‌های این حوزه در به نتیجه رسیدن تحقیقات کدام است؟ 
اسامی امضاءکنندگان
حسینعلی حاجی دلیگانی
الهام آزاد
محمدحسن آصفری
ابوالفضل ابوترابی
محمدرضا احمدی
احسان ارکانی
علی اکبر بسطامی
نصراله پژمانفر
علی جدی
انور حبیب‌زاده بوکانی
فریدون حسنوند
کمال حسین‌پور
سید ناصر حسینی‌پور گچساران
سید جواد حسینی‌کیا
فاطمه رحمانی
یعقوب رضازاده
قاسم ساعدی
معین‌الدین سعیدی 
علیرضا سلیمی
مالک شریعتی نیاسر
فرهاد طهماسبی
علی اکبر علیزاده برمی
بهزاد علیزاده دهلران
احمدحسین فلاحی همدان
جعفر قادری
شیوا قاسمی‌پور
بهروز محبی نجم‌آبادی
جلال محمودزاده
سید موسی موسوی
سید محمد مولوی
حسین میرزایی
روح اله نجابت
مجید نصیرائی
رحمت اله نوروزی
جواد نیک بین
حسن همتی
علیرضا ورناصری قندعلی
علی اکبر کریمی
جواد کریمی قدوسی
مجتبی یوسفی
یک امضا و یک تذکر نمایندگان استان به دو رئیس جمهور
 
تذکر شفاهی به رئیس جمهور
یکی دیگر از اقدامات امروز مجلسیان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به نماینده مردم کهگیلویه ، بهمئی ، پرام و لنده در مجلس بود که وی با اشاره به وضعیت بحرانی سیل‌زدگان طسوج گفت : دولت مردمی و انقلابی باید با پیشنهاد مجموعه استان مشکلات مردم این منطقه را سامان دهند.

سیدمحمد موحد در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 23 شهریورماه( مجلس شورای اسلامی در تذکری به رئیس جمهور گفت: نزدیک به 40 روز از حادثه اسفبار سیل طسوج شهرستان چرام می‌گذرد، زندگی مردم کاملاً نابود شده، راه‌های ارتباطی قطع شده و هیچ امکانی برای مردم وجود ندارد، بر اساس بررسی که مسئولان مربوطه انجام دادند 700 میلیارد تومان خسارت پیش بینی شده است.
نماینده مردم کهگیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کوچکترین اقدامی برای کاهش آلام و رنج‌های مردم از سوی مسئولان انجام نشده، انتظار است دولت انقلابی، مردمی و اسلامی به فریاد این مردم محروم و مظلوم برسد و مشکلات زندگی آنها را به نحو حداقلی سامان دهد.
وی افزود: راه‌های ارتباطی در محدوده طسوج قطع شده و با ارزش‌ترین آثار میراث فرهنگی از بین رفته است. هر چه زودتر به پیشنهاد مجموعه استان در خصوص مردم محروم این منطقه باید مسائلشان سامان یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار