مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از کشف ۲۸ سکه مربوط به دوره الیمایید در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۹۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 16 September 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مصطفی مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: در پی بازرسی یک باب خودرو سواری شخصی توسط ایستگاه بازرسی توره ۲۸ سکه تاریخی مسی مربوط به دوره الیمایید از ۶ متهم کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به اینکه این سکه‌های تاریخی در کنار تعدادی ظروف صنایع دستی و مجسمه در خودرو جاسازی شده بود افزود: بر اساس کارشناسی‌های فنی انجام شده از سوی کارشناسان زبده، اصالت اشیای مکشوفه تأیید و قدمت آن‌ها دوران اشکانی و الیمایید تخمین زده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر تمامی سکه‌ها تحویل نیروی انتظامی شده است تا پس از طی مراحل قانونی کار شناسایی و تحقیق باستانی بیشتری بر روی آن‌ها صورت گیرد.

مرزبان با اشاره به برخورد قاطع از هرگونه اقدام خلاف قانون افراد سودجو خواستار همکاری شهروندان در این خصوص شد و ادامه داد: انتظار می‌رود هرگونه اقدام مشکوک و غیرقانونی در کمترین زمان اطلاع‌رسانی شود.

وی اضافه کرد: به گفته پژوهشگر و باستان‌شناس این سکه‌ها الیمایی یکی از حکومت‌های محلی دوره اشکانی در خوزستان ، کهگیلویه و بویر احمد و حوزه‌های از لرستان و بختیاری بودند که به‌طور مستقل اقدام به ضرب سکه کردند، این سکه‌ها بیشتر از جنس مس هستند و با نقوشی چون لنگر؛ هلال ماه و ستاره تزیین شده‌اند.

 

برچسب ها: دوره الیمایید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار