حضور افراد با تجربه در جلسات شورا و کمک به اعضای اصلی برای مدتی تا سر و سامان گرفتن امور می تواند یکی از راه حل هایی باشد که در بهبود عملکرد نقش موثری داشته باشد.
کد خبر: ۹۹۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 16 September 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از سال ۱۳۶۱ بنا به تصویب هیئت وزيران و مجلس شوراي اسلامي شوراهاي روستايي توسط جهادسازندگي و زير نظر وزارت کشور در روستاها تشکيل گرديد اين روند تا سال ۱۳۶۵ ادامه داشت كه توانست حركت سازندگي و محروميت زدايي جهاد سازندگي و ساير نهادها و ارگانهاي دولتي در سطح روستاهاي كشور را با مديريت و جلب مشاركت مردم در انجام برنامه هاي عمراني و اقتصادي روستاها بعد از انقلاب قابل توجه است . لكن با توجه به مشكلات كشور از جمله جنگ تحميلي علي رغم توجه دولت بر برهه هاي مختلف امكان اجراي قانون انتخابات تا سال۱۳۷۷ فراهم نگرديد و مجلس بعد از چند بار انجام اصلاحيه بر قانون انتخابات شوراها در اول خرداد ۱۳۷۵ قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي را از تصويب گذراند.در ۱۷ اسفند سال ۱۳۷۷ اولين دوره انتخابات سراسري شوراهاي اسلامي كشور با استقبال چشمگير مردم در بيش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتي برگزار گرديد و نهايتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبين مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهاي كشور به عنوان عضو شوراي اسلامي شهر يا روستا برگزيده شدند . شروع به كار شوراهاي اسلامي از ۹ ارديبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پيام تاريخي حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پيام ويژه اي از سوي مقام معظم رهبري آغاز گرديد و امروز شاهد فعاليت گسترده اين نهاد مردمي در كل كشور هستيم .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شوراهای شهر و روستا با وجود کاستی ها و مشکلات متعددی که در همه حوزه ها از مراحل قبل از انتخاب تا برگزاری انتخابات و نهایتا تشکیل و عملکرد دارد اما همواره به عنوان محلی برای حضور مردم در مدیریت شهر یا روستای خود بسیار حائز اهمیت و موثر بوده است .
هر دوره از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا ویژگی های خاص خود را دارد که البته منطقه به منطقه شرایط تغییر و عملکردها هم متفاوت است .
ششمین شورای شهر چرام هم همانند دیگر مناطق استان چالش های خاص خود را دارد ضمن اینکه نکات خاصی از اعضای آن مشخص شده که اگر مدیریت نشود می تواند آینده شورا را پر از چالش و به سمت از هم گسیختگی ببرد.
جوانی و کم تجربگی اکثریت اعضای شورای شهر چرام می تواند پاشنه آشیلی برای ادامه کار آن ها باشد که با توجه به غلبه مسائل قومیتی بر تصمیم گیری ها در چنین شهرهایی ، امکان بن بست واقعی در شورا دور از ذهن نیست.
اعضای شورا در یک نگاه
با نگاهی به رزومه 5 عضو شورای شهر چرام به این نکات می رسیم "همه اعضا جوان تا بسیار جوان ، کم تجربه ، فاقد رزومه سیاسی یا مدیریتی در سطحی که بتوان در مدیریت یک شهر از آن تجربیات استفاده کرد (بجز یک نفر که تجربه عضویت در شورای سابق را دارد)!" به طور کلی باید گفت اعضای شورای شهر چرام از یک فضای شخصی پیرامونی که فقط در جمع خانواده ، دوستان و یا حداکثر گروه های غیر رسمی اقدام به اظهار نظر یا عمل می کرده اند به یکباره وارد محیطی شده اند که هم اختیارات ویژه ای دارند و هم جایگاه اجتماعی بسیار ارزشمندی در سطح محلی (شهر) به دست آورده اند که در صورت عدم مدیریت این شرایط جدید ، شاید برای آن ها و شهر دردسرهای جدیدی ایجاد کند.
آنچه که تاکنون از اعضای شهر چرام مشاهده شده است بسیار نا امید کننده است به عنوان مثال بحث شفافیت آن ها با شیوه ای که ناشی از جوانی ، بی تجربگی و احساسی عمل کردن بود به جای آنکه نکته ای برای نقطه قوت مطرح شود ، بیشتر باعث مضحکه و زیر سوال رفتن اعضای مدعی این شفافیت شد !
نکته بسیار عجیب دیگر در این شورا از مصاحبه های معدود و انگشت شماری است که برخی اعضا داده اند و نشان داده شد که حتی همان یک عضو با تجربه شورا هم هنوز اصلا نمی داند در چه جایگاهی قرار دارد ! تنها عضو با تجربه شورا که سابقه عضویت در شورای قبلی را داشته است در اظهار نظری بی ربط سعی در سیاسی نشان دادن خود و جایگاهش داشته است! در حالی که همه اعضای شورای شهر چرام نه فقط وی ، با خواستگاه رای قومیتی پیروز ماراتن انتخابات شده اند ضمن اینکه این نوع اظهار نظر با توجه به در راس قدرت بودن جناح سیاسی مخالف نشان دهنده نوعی سردرگمی و بی برنامگی است .
نکته منفی دیگر اعضای شورای شهر رسانه گریز بودن آن ها و عدم درک صحیح از جایگاه رسانه است ! تاکنون بجز چند بیانیه و اطلاعیه و معدود مصاحبه ، رزومه رسانه ای قابل اتکایی از اعضای شورای شهر جدید مشاهده نشده است و اصلا مشخص نیست که در این خصوص چه تصمیمی دارند ! برخی خبرنگاران تلاش های زیادی برای انجام مصاحبه هایی هدفمند برای کمک به این اعضا در جهت نشان دادن جایگاه فعلی آنان و لزوم توجه به عملکردشان داشته اند اما با نوع برخورد آن ها از جمله عدم پاسخگویی یا وعده برای بعدا ! ، عملا از حضور در رسانه امتناع کرده اند و یا اینکه برخی اعضا ، شبکه های اجتماعی را محل اظهارات رسانه ای قرار داده اند که معلوم نیست اگر احیانا سال آینده یکی از این شبکه ها از دسترس عموم خارج شود ، چگونه باید این اظهارات را پیدا و به آن ها استناد کرد ضمن اینکه خود این افراد برای سال های بعد رزومه رسانه ای هم نخواهند داشت چون شبکه های اجتماعی همیشه در دسترس نیست و امکان از دست رفتن این اطلاعات زیاد است و در مجموع باید گفت شبکه های اجتماعی نمی تواند فضای رسمی برای اظهار نظر باشد !
جلسات انتخاب شهردار که بیشتر به یک محل برای ناهماهنگی و اثبات قدرت اعضا شباهت دارد تا جلسه واقعی انتخاب شهردار از جمله نقاط ضعف شورای ششم شهر چرام است ! فراخوان های متعدد ، رای گیری های عجیب ( جلسه شنیدن برنامه ها و رای گیری بر اساس آنچه در فضای مجازی شهر چرام منتشر شد نکات عجیب و گاها مضحکی دارد) اخیرا باز اطلاعیه ای با مضمون فراخوان برای انتخاب شهردار منتشر شده است و احتمالا با لحاظ فراخوان اول ، اینبار افراد قوی و دارای برنامه ، برای حضور وسواس بیشتری به خرج دهند چرا که این شیوه حضور در میان اعضای بی تجربه شورا را در شان خود نخواهند دید! ( گفته می شود شهردار سابق چرام که با اقدام شتابزده اعضای شورا بدون انتخاب شهردار جدید کنار گذاشته شده است ، در جایی گفته بود این اعضای شورا نهایتا به خود من مراجعه خواهند کرد!)
شورا نیازمند مشورت
در مجموع کم تجربگی و جوانی پاشنه آشیل شورای شهر چرام است و تا این جای کار نا امیدی زیادی را از موفقیت در ادامه کار بر شهر حاکم کرده است اما با توجه به جوانی این افراد می توان با ایجاد شرایطی وضعیت را به سمت و سوی بهتری برد از جمله توجه به مشورت پذیری از افراد با تجربه و دلسوز شهر.
حضور افراد با تجربه در جلسات شورا و کمک به اعضای اصلی برای مدتی تا سر و سامان گرفتن امور می تواند یکی از راه حل هایی باشد که در بهبود عملکرد نقش موثری داشته باشد. به عنوان مثال برای مدتی هر یک از اعضای شورا مشاوری با تجربه را برای خود تعیین و در جلسات شرکت دهند تا خروجی تصمیمات منطقی تر باشد .
از جمله اقدامات در راستای مشورت پذیری جهت بهبود عملکرد شورا ، می تواند دعوت از برخی مسئولین معنوی یا اجرایی مانند امام جمعه ، نماینده مجلس ، فرماندار ، چهره های کارکشته سیاسی شهر یا روحانیون مطرح و صاحب تجربه و نفوذ برای نظارت بر جلسات آن ها باشد تا اینکه بتوانند مسیر مدیریت و تصمیم گیری در چنین جلساتی را به نحو بهتری پیدا کنند .
به هر جهت به نظر می رسد اگر شورای شهر چرام همین رویه فعلی را ادامه دهد احتمال برخورد به مشکلات بیشتر و لاینحل تر شدن مسیر حل این مشکلات جدی تر خواهد شد و عواقب بدتری مانند اقدام به مقصر جلوه دادن یکدیگر هم بروز خواهد کرد.
برچسب ها: شورای شهر چرام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
مهندس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
شورای شهر چرام تا اینجای کار در یک کلام افتضاح بوده
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
آقای بشارت و آقای مرادی عامل همه ی این مشکلات هستن؛ آقای بشارت با زد و بند های دشت پرده و مرادی هم با بی برنامگی و احساسی تصمیم گرفتن!! البته نقش مشاوران آقای مرادی که از یک طیف فکری منفور و قدرت طلب هستند رو نباید فراموش کرد!!! کسانیکه دنبال قدرت نمایی هستند که چهار سال بعد اونا هم به میدون انتخابات بیان
عل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
به نطرم تمام بختیهای شورا از همان نفر است که قبلا شورا بوده
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
والله این طور خیر زدن فقط یک نگاه گذرا ..سرسری و سلیقه ای کردنه ..بدون بیان دقیق وقایع و هدف چیست نمیدانم...مقاله خوبه مستند به واقعیت ها باشه نه برداشت ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
احتمالا قصد شون اخاذی هست خخخخخ
وقایع شورای شهر چرام همینایی هست که تو این خبر هست
به نظر من هم شورا باید در ادامه کار با تجربه تر عمل کنه
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
شما اصلا خبر رو خوندی؟؟
واقعیت ها کجا بیان شده؟ توسط چه کسی بیان شده؟
معلومِ که بقیه برداشت خودشون رو بیان می کنند؛ آقایون شورا می توانند از طریق رسانه های رسمی شفاف سازی و اطلاع رسانی کنند
احسان مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
با سلام. بسیار سپاسگزارم از اظهار نظر شما. اما متاسفانه دقیق نیست صحبت هاتون. دلیلش شاید بی اطلاعی از ماجراهایی باشه که اتفاق افتاده.. خلا تجربه وجود داره... این رو قبول دارم. بسیار سعی کردیم شفاف عمل کنیم. متاسفانه سستی استانداری و عدم اقتدار کافی ما رو با اینجا کشونده... امیدوارم در ادامه بتونیم دقیق تر عمل کنیم...
Reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
ضمن سپاس و تشکر از انتشار این مطلب که بحق دغدغه ی همه ی شهروندان است اما بنظر میرسه میشد دقیق تر به موضوع پرداخته بشه
این نوع عملکرد ضعیف اعضای شورا ناشی از دو اشکال اساسی است
۱_ وقتی که در روز انتخابات به اون شکل فجیع و غیر قانونی آرای افرادی در نتیجه ی انتخابات موثر افتاد که اصلا شهروند شهر چرام نبودند و یا با فروش آرای خود به برخی افراد نتیجه ی واقعی انتخابات را بهم ریختند و این برآیند اون عملکرد ناصحیح بوده
۲_ برخی از منتخبین هزینه های سرسام آوری در انتخابات کرده اند که الان برای انتخاب شهردار و رای خود در پی جبران هزینه هاشون هستند و به نوعی انتخاب شهردار را گرو گرفته اند و متاسفانه یکی از رسانه ها ی محلی و معلوم الحال نیز در این معاملات و معادلات آتش بیار معرکه شده و ظاهرا اون هم با دامن زدن به یه خط سباسی فکری در این انشقاق نقش بسیار منفی داشته است .
بنظر میرسد شورای چرام امروزه برآیند یک غفلت عمیق در ایام گذشته است ومیطلبد دستگاههای نظارتی نیز در چارچوب قانون به مساله ورود کنند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار