واقعیت انکارناپذیر این است؛ استان خوزستان دارای نخبگان، متخصصان، و مدیران تحصیل کرده ای است که می توانند استان را مدیریت کرده و به اوج برسانند. یکی از مهم ترین علت های اصلی توسعه نیافتگی ، فرسودگی زیرساخت ها، توقف و سکون و عدم رشد حقیقی و شایسته ی این دیار ، […]
کد خبر: ۹۹۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰ 17 September 2021

شهرام گراوندی 

 واقعیت انکارناپذیر این است؛ استان خوزستان دارای نخبگان، متخصصان، و مدیران تحصیل کرده ای است که می توانند استان را مدیریت کرده و به اوج برسانند. یکی از مهم ترین علت های اصلی توسعه نیافتگی ، فرسودگی زیرساخت ها، توقف و سکون و عدم رشد حقیقی و شایسته ی این دیار ، استفاده نکردن از شخصیت های متخصص و متعهد بومی است. البته در برخی موارد از این شخصیت ها به صورت محدود استفاده شده است؛ ولی این اتفاق آنقدر کم تعداد و ناکافی بوده که حال و روز امروز خوزستان گواه بدون تردید ِ ناکامی و ناکارآمدی انتخاب و انتصاب مدیران در خوزستان در تمامی حوزه هاست. مسوولان غیربومی که به اهواز و خوزستان آمده اند چه بسا زحمات فراوانی هم کشیده اند اما به دلیل اشراف نداشتن به مسائل منطقه و عدم دریافت اطلاعات کافی از وضعیت مردم و توانایی های استان خوزستان، موفقیت چندانی نداشته اند.
وقتی شهرداری غیربومی با استاندارهای غیربومی به اهواز می آید، فرجام کار نیز پس از استخدام و اخذ ردیف حقوقی؛ و چندسالی در این شهر ماندگار شدن ، و عده ای را همراه خود آوردن و جذب دستگاه عریض و طویل شهرداری شدن ، به زادگاه اولیه خود بازگشت می کنند. بدین ترتیب اگر هم طرح و برنامه ای با رویکرد توسعه و رشد شهر وجود داشته باشد ، تمامی انتظارات برای شکوفایی معطل مانده و نابود می شود.
نکته ی دوم این است که در انتخاب شهردار غیربومی توسط اعضای شورای شهر، کمترین توجهی به خواست و مطالبه و نظرگاه مردم شهر اهواز و رسانه های خوزستان بعنوان چشمان بیدار و رکن چهارم دموکراسی نشده است. گویا آقایان نمی دانند و یا از اقلیمی دیگر به خوزستان آمده اند و خبر ندارند که بزرگترین آسیب ها و مشکلات خوزستان به ویژه در حوزه ی اوکوسیستم و محیط زیست و صدمه به کارون بعنوان شریان حیاتی اهواز و خوزستان را همین اصفهان و مدیران اصفهانی به روز خوزستان آورده اند! حتا اگر شهردار مورد نظر شورای شهر اهواز ، هیچ نقشی هم در این پروسه ی زیان بار آسیب و هلاک کارون ایفا نکرده باشد ؛ شایسته نیست به مطالبات مردم اهواز و رسانه ها که بطرزی حیرت آور در مخالفت با انتخاب و سلیقه ی شورای شهر کمپینی فراگیر تشکیل داده اند ، بی اعتنایی و بی احترامی شود! شورای شهر اهواز باید! به فکر انتخاب شهردار دیگری برای اهواز باشد ؛ بجز فردی از دیار اصفهان!
بنابراین با توجه به این ضرورت ها، بهتر است شورای شهر از این تصور باطل بیرون بیاید که تصمیماتش رصد نمی شود و با آنها برخورد عمومی صورت نمی گیرد! شورای شهر باید! پس از مشورت با مقامات و شخصیت های برتر استانی، در وهله ی نخست شایسته ترین فرد بومی ؛ و اگر قحط الرجال آمد ، فردی شایسته و مجرب و پرتوان در حد و قواره ی مدیریت شهری و شهرداری اهواز را انتخاب کرده و مسوولیت پستی چنین مهم و حساس را به او بسپارند.
انسان عاقل آن است که از گذشته خود درس بگیرد و آینده اش را بسازد. پرسشی که مطرح است این است که به راستی مهمترین وظیفه شوراها چیست؟ انتخاب شهردار، اداره شهرداری ها، کمک به اخذ عوارض مربوطه در راستای برگزاری کمیسیون های خاص و… اما ما می گوییم همه موارد بالا فقط یک وسیله است برای رسیدن به توسعه ی پایدار در بخشهای مختلف فرهنگی اقتصادی اجتماعی ، و وظیفه اصلی شورای شهر تحقق این برنامه هاست.
از آقایان و خانمهایی که تاکنون در شورای شهر به عنوان یک مسوول خدمت کرده اند یک پرسش داریم و آن اینکه چقدر در جذب سرمایه های بومی و غیربومی در جهت رشد و توسعه فرهنگی اقتصادی اجتماعی شهرستان موفق بوده اید؟ نویسنده معتقد است این را باید مردم قضاوت کنند!
در هر صورت همان طور که گفته شد انسان عاقل ، متاثر از گذشته آینده اش را می سازد. نباید اجازه دهیم به اشخاصی خاص که با تکیه بر شعار قومیت گرایی دیکته غلطی که در گذشته نوشته شده را از نو رونویسی کنند! و یا با انتخاب و انتصاب افراد ضعیف و ناتوان ، در حلقه ی دوستان و آشنایان و بستگان! و با استفاده از شعارهای عوام فریبانه و سوءاستفاده از تعصبات خاص جناحی و سیاسی به منافع و اهداف خاص خود برسند.

باید توجه شود موارد ذیل خواست مردم از خادمین خودشان در شوراهاست. ولی آیا شما می توانید به خواسته ی به حق مردم عمل کنید!

الف- توسعه اقتصادی از طریق:
۱- توزیع مجدد درآمدهایی که شهرداری ها تحت عنوان انواع عوارض از مردم اخذ می کنند در مناطق و محلات محروم در جهت رفع چهره ی فقر از این مناطق
۲- جذب سرمایه گذاری های بومی و غیربومی با اجرای انواع تشویقات و تخفیفات در ایجاد اشتغال و رفع فقر
۳- ایجاد مراکز ویژه اقتصادی مثل بازار روز جهت عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و ایجاد یک پل ارتباطی با میادین میوه و تره بار که زیر نظر شهرداری فعالیت می کنند؛ جهت عرضه محصولات باغی و زراعی مردم و جلوگیری از اتلاف این محصولات
۴- اخذ عوارض ویژه از صنایعی که ن به جهت آلودگی هوای اهواز همواره مورد انتقاد بودند و هستند، خاصه صنایعی که تن به مصوبات و دستورالعمل ها و توجه به مسوولیت های اجتماعی خود نمی کنند؛ در راستای توسعه و ایجاد فضای سبز عمومی و …

ب- توسعه فرهنگی از طریق:
۱- کمک به احداث و توسعه مراکز فرهنگی، نمایشگاه های دائمی کتاب و محصولات فرهنگی، جشنواره های مختلف ووو
۲. اهدای زمین به بخش خصوصی جهت احداث مراکز فرهنگی مذهبی ملی
۳- تشویق به سرمایه گذاری در بخش گردشگری و سامان بخشیدن به این بخش و جلوگیری از غارت و تخریب میراث فرهنگی در نقطه نقطه ی اهواز بعنوان شهری مملو از نمادهای فرهنگی بر بستر قرابت و نزدیکی و وحدت اقوام توسط عده ای افراد خاص!

ج- توسعه اجتماعی از طریق ساخت پارکها، سالن ها و زمین های ورزشی، حمام، دستشویی های عمومی در نقاط مختلف شهر، احیای معابر عمومی و راه ها، احداث خیابان و معابر جدید، توجه ویژه به بافت های فرسوده ی شهری خاصه در خیابان ۳۰ متری بعنوان قلب شهر ، ساماندهی بازارچه های میوه و ماهی ، ساماندهی دستفروشان ، سامان دهی بخش حمل و نقل مسافر (تاکسی ها.)
باز هم در پایان تاکید می شود، شورای شهر اهواز اگر نمی خواهد در تقابل مردم و رسانه ها رفتار کند؛ و اگر در پی این است که سایه ی اختلاف و تضاد را با همدلی و وفاق و همراهی مردم و رسانه ها جایگزین کند؛ بهتر است هر چه سریع تر نسبت به این تصمیم خلاف منافع جمعی مردم اهواز ( انتخاب شهردار اصفهانی! ) تجدیدنظر کرده و فرد متعهد و متشخص و شایسته و مجرب و ترجیحن از بدنه و یا مرتبط با شهرداری اهواز و یا فردی در حد و قواره ی خوزستان و اهواز؛ از مدیران شایسته ی کشوری انتخاب نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار