عدالتخواهان در پرونده پتروشیمی سقاوه نقش بسزا و شاید هم تعیین کننده ای داشتند اما چند روزی است که پروژه ای تقریبا با همان مشخصات در شهرستان کهگیلویه سربرآورده ! و هنوز این جنبش ها به آن ورود نکرده اند.
کد خبر: ۹۹۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶ 17 September 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اگر فعال رسانه ای ، مخاطب دائمی رسانه ، مسئولین قضائی مرتبط با پرونده های اقتصادی و یا پای شما در یک پرونده فساد اقتصادی گیر باشد ، بی شک با نام و اقدامات عدالتخواهان از جمله جنبش عدالتخواه دانشجویی آشنا هستید . جنبشی که در کهگیلویه و بویراحمد به برخی پرونده های بسیار حساس مانند پتروشیمی سقاوه ، کارخانه قند یاسوج ، استخدام های فله ای و برخی موارد دیگر ورود کرده و نقش پررنگی هم در سرانجام این پرونده ها داشته است .
یک نکته که در واکنش های عدالتخواهان بسیار مشهود است اعتراض صریحی است که آنان به هر آنچه که از نظر این جنبش ها غیرقانونی است ، دارند و در این زمینه در ظاهر نشان داده اند تاکنون مماشاتی نداشته اند . حتی بارها دستگاه قضایی را در این زمینه زیر سوال برده و فشارهای زیادی را وارد کرده اند .
عدالتخواهان و پروژه اول
یکی از پروژه هایی که عدالتخواهان در مورد آن به شدت پیگیر بوده و ساعت ها پیگیری و مصاحبه و اعتراض داشته اند و نهایتا هم موفق به ، به کرسی نشاندن حرف خود شده اند ، پروژه پتروشیمی (دنا – بویراحمد) معروف به پتروشیمی سقاوه است که اگر در مرورگرها در این زمینه جستجو شود با انبوهی از خبرها مربوط به واکنش ها و پیگیری های عدالتخواهان در کنار خبرهای رسانه ای مواجه می شوید .
از جمله شیوه های واکنشی عدالتخواهان در استان فشار بر دستگاه قضایی برای عدم تعلل در صدور احکام ، گاهی اعتراض به صدور برخی احکام ، کنایه اعراضی به قضات و حتی قاضی القضات کشور و ... است . به هر جهت این جنبش ها بی پرده و پیگیر ماجرای پتروشیمی سقاوه را دنبال کرده تا اینکه نهایتا با لحاظ برخی اقدامات دیگر دستگاه های متولی و حکم صادره قضایی این پروژه کلا منتفی و زمین های محصور شده دوباره  آزاد شد.
عدالتخواهان و شباهت های دو پروژه !

در پروژه سقاوه مسائل مختلفی مطرح بود از جمله ، مسائل زیست محیطی ، معارضان محلی ، احتمال فساد در موضوع واگذاری ، شبهه در نیت واقعی پروژه ، قصد تصاحب زمین های مرغوب و ... که نهایتا با دستاویز قرار گرفتن لزوم توجه به این موارد ، پروژه کاملا منتفی شد .
جالب اینجا است که در روز اعلام آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی سقاوه نشستی در استانداری برگزار شد و نماینده وقت مجلس ، استاندار ، سرمایه گذار و برخی از مسئولین ، این پروژه را بسیار مهم و رفع کننده بخشی از مشکل استان در مباحث توسعه و اشتغالزایی معرفی کردند و به به و چه چه گفته شد و حتی برخی سیاسیون بهره برداری سیاسی هم کردند اما نهایتا پروژه به ظاهر اشتغالزا به محاکم قضایی رسید و ابطال شد! ضمن اینکه برخی مطالب اعتراضی از این موضوع حکایت داشت که ماجرای پتروشیمی بهانه ای برای تصاحب زمین های مرغوب بوده و در اصل قرار بر احداث پتروشیمی نبوده است !
عدالتخواهان و پروژه دوم!
عدالتخواهان در پرونده پتروشیمی سقاوه نقش بسزا و شاید هم تعیین کننده ای داشتند اما چند روزی است که پروژه ای تقریبا با همان مشخصات در شهرستان کهگیلویه سربرآورده به نام "مجتمع بزرگ پتروشیمی(زنجیره ای از چند واحد و فاز مختلف)!و هنوز این جنبش ها به آن ورود نکرده اند.
این پروژه مشخص نیست که پیگیری های آن کی و چگونه بود اما به یکباره کلنگ آن بر زمین زده شد و جالب اینجاست که علاوه بر موضوعات و مشکلات عمومی پیرامون پتروشیمی ها در مورد مجتمع بزرگ پتروشیمی دهدشت ، اعداد و ارقام بزرگ ، همچنین ویژگی های خاص و نادر جدیدی گفته شده است !
پروژه لطف خدا بود و لاغیر!
در مورد این پتروشیمی گفته شده " احداث برای اولین بار در خاورمیانه ، نیاز شدیدی بازار جهانی به محصورلات آن ، اشتغالزایی مستقیم 800 و غیر مستقیم 2 هزار نفری" و موارد دیگری مطرح می شود که ظاهرا همانند پتروشیمی سقاوه در روز اول قرار است تغییری اساسی در توسعه و اشتغالزایی ایجاد کند .
نماینده مردم کهگیلویه در مجلس هم موافقت با مجتمع پتروشیمی جدید دهدشت در منطقه "دشت مازه" را رویداد مهم و بی‌نظیر در صنعت پتروشیمی خواند و گفت: تاکنون چنین مجوزی در کشور صادر نشده است.
موحد همچنین موافقت با تامین خوراک پتروشیمی دهدشت را لطف خدا و لاغیر دانسته و گفته که با عنایت خداوند کار تا اینجا پیش رفت و خواست مردم، امام جمعه، شورای تامین، خانواده شهدا و نیروهای نظامی و امنیتی این است که مدیر پروژه همان طور که تا الان گام‌ها را محکم برداشته است از این به بعد دوندگی کند تا زودتر به نتیجه برسد.
شباهت های پروژه دشت مازه و دشت سقاوه!
اما در کنار این همه موارد مطرح شده عده ای همانند پتروشیمی سقاوه موارد دیگری را مطرح می کنند ! مثلا در یادداشتی انتشاری در رسانه های محلی آمده " مجتمع پتروشیمی دشت مازه ابهامات فراوانی دارد ؛ هنوز پیوست های زیست محیطی آن دیده نشده ،آب فراوان نیاز دارد و شیوه مالکیت زمین ها معلوم نیست ، مردم کهگیلویه به درستی نمی دانند احداث این مجتمع پتروشیمی چه سود و منفعتی برای آنها دارد و از همه مهمتر بهتر نبود به جای صرف انرژی و تخصیص بودجه کلان و تسهیلات ارزان و کم بهره به نام کهگیلویه و به کام سرمایه گذار ؛ وقت و انرژی خود را صرف اتمام پتروشیمی دهدشت(پتروشیمی اول دهدشت که حدود 14 سال از شروع عملیات اجرایی آن می گذرد) می کردید!؟
نکته دیگر اینکه ؛به نظر میرسد احداث چنین پروژه های پر ابهامی بیش از آنکه به نفع کهگیلویه باشد بیشتر باب میل سرمایه گذران بخش خصوصی است و نه تنها کهگیلویه از قبل آنها به جایی نمی رسد بلکه احتمالا در سطح ملی با این نگاه که در کهگیلویه تسهیلات توسعه ساز و محرومیت زا در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و در حال توسعه است نگاه به این منطقه نگاه برای رفع محرومیت نیست و اساسا ممکن است کهگیلویه در نگاه مدیران کشور منطقه ای آباد و توسعه یافته باشد و دیگر اینکه به نظر میرسد اگر چنین پروژه های در سایر استان ها و مناطق برخوردار مشتری داشت هیچگاه به کهگیلویه نمیرسید و این یعنی اینکه احتمالا سایر استان ها از خیر چنین پروژهای به سبب نوع نگاه درستی که مدیران آنها داشتند گذشتند و این بار ؛ باز کهگیلویه ؛باز پتروشیمی و داستان تلخی دیگر..............."
چرا عدالتخواهان به موضوع ورود نکرده اند!؟
حال نکته مهم در مورد واکنش ها مربوط به عدالتخواهان است که تاکنون هیچگونه ورودی به موضوع پتروشیمی دشت مازه در مقایسه با ورود فعال به پروژه سقاوه نکرده اند که می تواند چند دلیل داشته باشد
عدم ورود عدالتخواهان به دلیل شروع تازه پروژه و ابهامات موجود و یا نداشتن اطلاعات کافی از طرف ان ها است که در این صورت احتمال ورود آن ها به موضوع در آینده و با جمع آوری مدارک و ادله وجود دارد که باید منتظر گذر زمان بود .
تفاوت داشتن محل و پیگیر کنندگان که از نظر آن ها در مورد قبل مسئولین و پیگیری کنندگان از جمله مسئولین اجرایی و نمایندگان مورد اعتماد نبوده اند اما در مورد اخیر به دست اندرکاران اعتماد بیشتری دارند که در این صورت ورودی از طرف عدالتخواهان نخواهد بود ! 
و یا اینکه آن ها بر موضوع اشراف کاملی دارند و پروژه را بدون مشکل دیده و نیازی به اعتراض نمی بینند !
به هر جهت برخی ، انتقادات جدی بر موضوع پتروشیمی جدید دهدشت دارند از جمله اینکه در کنار همین پروژه ، پتروشیمی قبلی دهدشت با حالتی کجدار و مریز در دست اجرا است ! پروژه ای که کلنگ آن را باز هم برخی سیاسیون فعلی با وعده های بهره برداری سه ساله دادند و اما هنوز و بعد از حدود 14 سال هیچ اتفاق امیدوار کننده ای برای تکمیل و بهره برداری رخ نداده است ! و حتی برخی همان موضوع تصاحب زمین های مرغوب در سقاوه را اینبار با عنوان قیمت بخشیدن به زمین ها در پتروشیمی جدید دهدشت در منطقه دشت مازه را مطرح می کنند ! موضوعی که نیازمند پیگیری و اثبات است و فعلا نمی توان در مورد آن با قطعیت سخن گفت ! 
لازم به توضیح است انتشار این مطلب به معنی اینکه دیگر مراجع رسمی از جمله دستگاه های اجرایی ، رسانه ها ، دستگاه های نظارتی و قضایی ، وظیفه ای در خصوص ورود به موضوع پتروشیمی دهدشت ندارند نیست .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار