احساس امنیت مردم به دلیل تزریق واکسن با کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ادامه تجمعات، شروع سریع درمان با بستری موقت بیماران در مراکز بستری موقت و مراجعه بیماران کرونایی از سایر شهرستان‌های اطراف، دلیل اصلی بالابودن آمار بیماران بستری در جهرم اعلام شد.
کد خبر: ۹۹۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰ 21 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: یکی از متخصصان عفونی جهرم که ۲۰ ماه است در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا در جهرم مشغول خدمت است، در جلسه ستاد کرونای شهرستان جهرم درباره اینکه چرا جهرم در مقایسه با سایر شهرها همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، افزود: در پاسخ به این سؤال می‌توان به مواردی از جمله اینکه جهرم نسبت به بقیه نقاط کشور دیرتر به پیک پنجم رسیده یا تجمعات و عدم رعایت نکات بهداشتی در آن نسبت به سایر شهرها بیشتر است اشاره کرد. به عنوان نمونه، تجمعات زیادی برای مراسم خاکسپاری افراد در قبرستان‌های جهرم صورت می‌گیرد. در حالی که در سایر شهرها تنها حضور خانواده درجه یک متوفی مجاز است.

رحیم رئوفی ادامه داد: بستری موقت بیماران کووید در مرکز بستری موقت ۹دی نیز آمار بالایی از بستری‌ها را رقم می‌زند و یکی دیگر از دیگر دلایل ماندن جهرم در وضعیت قرمز است.

وی با بیان اینکه از دیگر مزیت‌های این مرکز جدا بودن آن از محیط بیمارستان و قرار گرفتن بیمار در یک محیط آرام بود. این موضوع باعث می‌شد که تمایل مریض به بستری شدن بیشتر شود، اظهار کرد: بستری موقت بیماران در مرکز ۹ دی باعث شد ارائه خدمات با سرعت بیشتر انجام و سایر خدمات در بیمارستان پیمانیه به راحتی صورت گیرد.

رئوفی بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب در درمان بیماران مبتلا در پیک پنجم در جهرم، راه‌اندازی مرکز بستری موقت بود که موجب شد بیماران در مراحل خفیف بیماری درمان خود را تحت نظر پزشک و کادر درمان آغاز کنند.

وی بیان کرد: در موج‌های قبلی، اگر سالمندی مبتلا به کرونا می‌شد احتمال بهبود یافتن وی بسیار کم بود، به همین دلیل تعداد فوتی‌ها در سالمندان آمار بالایی داشت، اما در موج پنجم به دلیل واکسینه‌شدن سالمندان آمار مرگ‌ومیر در آنها کاهش یافت.

به گفته وی قطعا اگر واکسیناسیون در سنین پایین هم سریع‌تر انجام می‌گرفت شاهد افزایش فوتی‌ها در این گروه سنی نیز نبودیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: عملکرد تیم واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه در واکسینه کردن افراد بسیار عالی بوده است. این عملکرد خوب باعث شده تا سن واکسیناسیون در شهرستان به سرعت پایین بیاید و درصد بالایی از جوانان واکسینه شوند.

وی با تأکید بر اهمیت دز دوم واکسن افزود: دریافت دو دز واکسن و گذشت دو هفته از آن موجب می شود که فرد در برابر بیماری ایمن شود، اما این به معنای عدم ابتلای فرد به بیماری نیست. در پیک پنجم افرادی بودند که بعد از دو دز واکسن به بیماری مبتلا شدند اما شدت بیماری در آنها کم بود.

به گفته وی علت اینکه افراد حتی با دریافت دو دز واکسن به بیماری مبتلا می‌شوند این است که هنوز واکسیناسیون به صورت کامل و جمعی صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: در پیک پنجم با وجود افزایش بیماران بستری و سرپایی، هیچ گونه مشکل در تهیه دارو وجود نداشت. معاونت غذا و دارو دانشگاه در این امر عملکرد بسیار خوبی داشته است.

لزوم جدی گرفتن واکسیناسیون در بین شهروندان برای خروج از وضعیت قرمز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز با نگاهی به وضعیت بیماری کرونا در شهرستان های جهرم و خفر دوشنبه ۲۹ شهریور ماه به ایرنا گفت: با شتاب گرفتن واکسیناسیون گروهای مختلف سنی، امیدواری برای کاهش اثرات مرگبار کرونا و خروج جهرم از وضعیت قرمز نیز بیشتر شده است.

محمد رحمانیان با یان اینکه تا کنون 168 هزار و هفت نفر از شهروندان جهرم و خفر دُز اول و دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، افزود: از این تعداد ۱۰۷ هزار و ٢۹۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶۰ هزار و ۷۱۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند.

به گفته وی، در ٢۴ ساعت گذشته تعداد ۳۴۵۶واکسینه شدند و آمار متوفیان ناشی از کرونا تا کنون در شهرستان جهرم ۲۶۷ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد کل بیماران بستری در بخش‌های کرونای بیمارستان پیمانیه جهرم ۱۳۵ نفر است، بیان کرد: از این تعداد، ۱۲۲ بیمار در بخش عمومی و ۱۳ بیمار در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: در حال حاضر واکسیناسیون سنین ۱۸ سال در روستاها، مناطق عشایرنشین و حاشیه شهر در حال انجام است و با کمک‌های داوطلبانه نیروی های مقاومت بسیج، دانشجویان و داوطلبان هلال احمر سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی درباره واکسیناسیون در اقشار فراخوان شده نیز تصریح کرد: به عنوان نمونه تاکنون ۹۵ درصد معلمان و فرهنگیان تحت واکسیناسیون کرونا قرار گرفته اند که پنج درصد باقی‌مانده دچار بیماری هستند و اجازه دریافت واکسن از طرف پزشک متخصص نداشته‌اند و عده‌ای هم برای دریافت واکسن مقاومت داشته‌اند.

وی با یادآوری جذب نیروهای داوطلب و همکاری‌های بین بخشی برای توسعه و افزایش سرعت کار مراکز تجمیعی واکسیناسیون، گفت: در حال حاضر به میزان کافی انواع واکسن در سطح شهرستان موجود است و این نوید را به مردم می‌دهیم که با افزایش مراکز تجمعی و اضافه شدن کانترهای واکسیناسیون و از هم مهمتر مشارکت مردم در مدت زمان کمی اکثریت جمعیت تحت پوشش را واکسینه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار کرد: سلامت مردم برای ما بسیار اهمیت دارد. امروزه در تمام مطالعاتی که در دنیا انجام پذیرفته، ثابت شده که واکسیناسیون تنها راه حل مبارزه با ویروس است و همان‌طور که آمار تلفات جانی این بیماری نشان می‌دهد اکثر فوتی‌ها یا واکسن تزریق نکرده بودند و یا تنها یک دز واکسن را دریافت کرده بودند.

وی ضمن دعوت دوباره از شهروندان جهرم به مشارکت در واکسیناسیون تاکید کرد: قطعا در آینده، برای انجام بسیاری از مناسبات اجتماعی داشتن کارت واکسن الزامی خواهد شد همان‌گونه که در حال حاضر برای سفرهای خارجی نیاز به کارت واکسن است. بنابراین بر همه افراد خانواده که واجد شرایط هستند لازم است که برای دریافت واکسن تعجیل کنند و خود و عزیزانشان را در برابر اثرات و تبعات این بیماری مرگبار ایمن گردانند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.



برچسب ها: کرونا ، جهرم ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار