گزارش تابناک از کم آبی در بوشهر

کم آبی در دشتستان، مردم را کلافه کرده است

گروه استان‌ها - با وجود گلایه مردم دشتستان و سایر نقاط بوشهر از کم آبی، مدیران آب و فاضلاب اعتقاد دارند، مشکل حادی در توزیع آب نداریم.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱ 27 September 2024

به گزارش "تابناک بوشهر" با وجود تاکیدات مکرر مسئولان استان بوشهر بر تلاش برای مدیریت تنش‌های آبی این استان مردم شهرستان‌های مختلف استان کماکان منتقد وضعیت توزیع آب شرب در نقاط روستایی هستند.
 
موضوع بحران آب و نارضایتی مردم از مسئولان آبفای استان در شهرستان دشتستان که بزرگترین شهرستان استان بوشهر است نیز این روزها مکررا مطرح شده است.
 
در روزهای گذشته برخی اعضای شوراهای اسلامی و فعالان اجتماعی بخش ارم شهرستان دشتستان در فضای مجازی استان انتقادات زیادی را متوجه مسئولان آب بوشهر کرده‌اند.
 
آنها معتقد بودند میزان آبی که به شهر تنگ‌ارم این بخش و برخی دیگر از نقاط این بخش اختصاص می‌یابد هیچ تناسبی با نیاز مردم این خطه ندارد و به هیچ وجه نمی‌تواند رضایت مردم در تامین نیازهای آبی را به‌دنبال داشته باشد.
 
انتقادات مردم از کم آبی
 
تعدادی از مردم دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک بوشهر نسبت به توزیع ناعادلانه آب انتقاد و خواستار ورود مسئولان شدند.
 
حسن کریم‌پو از شهروندان آبپخش به خبرنگار تابناک گفت: در آبپخش با مشکلات زیادی در آب شرب مواجهیم.

وی افزود: نوبت بندی آب باید برداشته شود تا مردم بدون دغدغه بتوانند از آب بهره ببرند.
 
بهادر کیوانیان از شهروندان دشتستان در گفت‌وگو با "خبرنگار تابناک" اظهار داشت: آب در بیشتر بخش‌های دشتستان نوبت‌بندی است و مردم واقعا مشکل دارند.
 
نادر اخلاقی شهروند دشتستانی به "خبرنگار تابناک" گفت: چند سال است مسئولان وعده می دهند که آب شیرین کن احداث شده و مشکلات رفع شده درحالی که در منازل ما اینچنین نیست.
 
آوینا رضایی ساکن بوشهر نیز در گفت و گو با "خبرنگار تابناک" اظهار داشت: خیابان مبارزان بوشهر در طی ۴۸ ساعت فقط ۳ ساعت آن‌هم ساعت ۴ تا ۷ صبح که مردم خوابند، وصل می شود و واقعا مشکل داریم.
 
پاسخ‌های فرماندار دشتستان به انتقادات از کم‌آبی
 
البته این انتقادات از سوی فرماندار دشتستان بی‌پاسخ نماند و احمد بنافی در یکی از گروه‌های مجازی بزرگ و تاثیرگذار استان در این ارتباط گفت: در شهرستان دشتستان به‌طور خاص به‌صورت روزانه توزیع آب شرب مردم نظارت و بررسی می‌شود در این ایام که منابع آب شهرستان بشدت کم شده است، دو بار در روز بررسی صورت می‌گیرد.
 
این مسئول تاکید کرد: به‌طور مستمر در جلسات شورای معاونین فرمانداری و جلساتی که با حضور بخشداران داریم وضعیت آب مناطق مختلف شهرستان را بررسی می‌کنم و گزارش‌های مربوطه از وضعیت آب شرب را دریافت می‌کنم.
 
وی تصریح کرد: تقریبا این کار هر روز ماست است تا بتوانیم با مدیریت توزیع و مصرف از تنش آبی عبور کنیم و رضایت مردم شهرستان را جلب کنیم.
 
فرماندار دشتستان درباره وضعیت آب شرب شهر تنگ‌ارم این شهرستان نیز اظهار داشت: این شهر ۷۰۰ اشتراک دارد و روزانه ۱۲۰۰ مترمکعب آب وارد این شهر می‌شود که محل تأمین آن از مخزن سد شهدای تنگ ارم و چاه آب است.
 
بنافی یادآور شد: در فصل تابستان مشکلاتی ایجاد شد که میدانی و با حضور مردم پیگیری کردیم با تعمیر و تقویت پمپ چاه این شهر و تعویض و تقویت ایستگاه پمپاژ خط انتقال سد و اصلاحاتی در شبکه داخلی شهر و نحوه توزیع آب مشکل مرتفع شد.
 
نماینده عالی دولت در شهرستان دشتستان بیان داشت: در حال حاضر تقریبا این شهر سه برابر متوسط نرم کشور اب مصرف می‌کند و دلیل این مساله هم نوع و سبک زندگی مردم و آبیاری درختان درون منازل است، ولی با این وجود با حداکثر ظرفیت خط انتقال آب وارد این شهر می‌شود.
 
بنافی تاکید کرد: وضعیت آبی شهر تنگ‌ارم دشتستان را به‌صورت مستمر از طریق گزارش‌های ارسالی بخشدار ارم پایش می‌کنم و اگر مشکلی باشد با تمام وجود برای مرتفع کردن آن و جلب رضایت مردم آن بخش تلاش می‌کنم.
 
سخنان طوفانی رئیس شورای شهر آیپخش
 
البته قصه پر ماجرای تنش آبی در شهرستان دشتستان مختص بخش ارم نبود و جلیل رضایی رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش با انتشار ویدیویی در فضای مجازی، مسئولان آبفای استان را به ارائه گزارش کذب درباره وضعیت آبی آبپخش متهم کرد.
 
این عضو شورای شهر آبپخش معتقد است مسئولان توزیع شرکت آب و فاضلاب استان با ارائه آمار تخیلی، مدینه فاضله را به مسئولان شهرستان نشان می‌دهند و مدیریت ارشد شهرستان هم با اتکا به این آمار به مشکلات آبی آبپخش بی‌توجهی می‌کند.
 
رضایی در این ویدیوی کوتاه می‌گوید: مسئول واحد توزیع شرکت آب و فاضلاب استان سهمیه آب تخصیصی روزانه به آبپخش را شش تا هفت هزار متر مکعب اعلام می‌کند، درصورتی که میزان حقیقی آن دو هزار تا دو هزار و 500 متر مکعب در روز است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش تاکید کرد: پمپاژ آب به شهر آبپخش در ساعات اولیه صبح پایان می‌یابد که این موضوع مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است و متاسفانه مسئولان آبفای استان هم هیچگونه احساس تعهدی به مردم این شهر ندارند.
 
وی با انتقاد شدید از مدیرعامل آبفای استان گفت: آقای مدیرعامل خود را پاسخگوی مردم نمی‌داند و نمایندگان مردم را به‌حساب نمی‌آورد که از این باب به شدت از ایشان گلایه‌مند هستیم.
 
رضایی تصریح کرد: ما روزانه به‌جای مدیران ارشد استان و شهرستان و مسئولان آبفای استان مورد هجمه و انتقاد مردم قرار می‌گیریم و انتظار داریم مسئولان امر با درک نگرانی‌های مردم آبپخش برای کاهش مشکلات آنان تلاش کنند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش یادآور شد: چندین هفته است که امام جمعه محترم این بخش در خطبه‌های نمازجمعه درباره وضعیت آب شرب آبپخش به مسئولان استان و شهرستان تذکر می‌دهد و با این وجود با بی‌توجهی مسئولان و گاها بدتر شدن شرایط مواجه هستیم.
 
وی متذکر شد: صبر مردم آبپخش هم حدی دارد. لطفا حقوق مردم این شهر را مراعات کنید و با بی‌برنامگی مطلق خود باعث تضییع حقوق ایشان نشوید.
 
نماینده دشتستان در مجلس: مدیران در توزیع عادلانه آب نهایت دقت و حساسیت را داشته باشند
 
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز به "خبرنگار تابناک" گفت: تامین آب شرب مردم در بخش‌های مختلف شهرستان دشتستان مورد توجه و تاکید قرار دارد و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

ابراهیم رضایی افزود: پیگیری لازم برای تکمیل آب شیرین کن‌ها در شهرستان انجام شده و انتظار داریم که در کمترین زمان ممکن وارد مدار شوند.

وی اضافه کرد: از مدیران آب و فاضلاب استان بوشهر و دشتستان می‌خواهیم در توزیع عادلانه آب نهایت دقت و حساسیت را داشته باشند.
 
ورودی آب آبپخش بر اساس کنتور ۶۵۰۰ متر مکعب است
 
ابوالحسن عالی مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر نیز در ارتباط با مشکل آب آبپخش به "خبرنگارتابناک" گفت: وروی آب آبپخش بر اساس کنتور کاملا مشخص است و روزانه حداقل ۶۵۰۰ متر مکعب آب در این شهر توزیع می‌شود.

وی افزود: از کازرون روزانه ۵ هزار متر مکعب به شبکه آبپخش وارد می‌شود و علاوه بر آن از طریق چاه نیز روزانه ۱۵۰۰ متر مکعب آب به این شبکه وارد می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر خاطر نشان کرد: به‌زودی با راه اندازی آب‌شیرین کن‌ها، وضعیت آب در تمام نقاط استان بهبود می یابد.

عالی بیان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم با تنش آبی در خیلی از نقاط استان بوشهر مواجه بودیم که بحمدالله با تدابیر اتخاذ شده از این مرحله عبور کردیم و به ثبات رسیدیم.
 
آب‌شیرین‌کن‌ها را تکمیل کنید
 
به نظر می‌رسد، تنها راه بهبود آب در نقاط مختلف استان بوشهر، تکمیل آب‌شیرین کن‌هاست، چرا که وابستگی ۸۵ درصدی به استان‌های همجوار، راه نفس کشیدن را بسته و باید منابع آب مستقل پیدا کرد.

اکنون روزانه ۱۰۵ هزار متر مکعب آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها وارد شبکه استان می شود که با وجود عبور از تنش آبی، لکن هنوز مشکل پابرجاست و با راه‌اندازی ۱۵۰ هزار متر مکعب آب شیرین کن، می توان از این مرحله نیز عبور کرد.

انتهای پیام/ن

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار