ثبت 16 اثر معنوی ناملموس استان درفهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: تاکنون 16 اثر معنوی ناملموس این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
کد خبر: ۲۷۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱ 13 August 2016
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: تاکنون 16 اثر معنوی ناملموس این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش تابناک ایلام؛ عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: آیین سوگواری و زیارت اربعین حسینی استان ایلام به شماره ثبت 1230 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی تاکید کرد: شیوه عزاداری در دهه اول محرم و اربعین حسینی در استان ایلام با گذشت زمان
های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و همه ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می شود و باید به نسل های آینده منتقل شود.

وی با بیان اینکه آثار معنوی ناملموس به رفتارها، نمادها و آیین هایی گفته می شود که در یک روند تاریخی به بخشی از هویت جامعه تبدیل شده ، اظهار کرد: این آثار بر خلاف آثار و ابنیه مادی، قابل لمس نیستند اما بصورت سنتی در گروه های اجتماعی ریشه تاریخی دارند.

شنبه زاده این آثار را مراسم چمر، تعزیه، تقویم سنتی، موسیقی مقامی هوره و مور، بازی پلان، آیین طلب باران، ئلپه رگه، آیین سنتی ازدواج، اسب و کتل، چاینه، تاسوعای تکیه سید، سفره بی بی سه شنبه، آیین گله درو، دوزله نوازی و آیین همیاری در پشم چینی دام برشمرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از آیین ها و مراسم سنتی استان در حال فراموشی است، یادآور شد: ثبت این آثار با هدف حفظ و احیا و همچنین ثبت و مستند سازی انجام می شود ضمن اینکه ثبت این آثار زمینه را برای مطالعه عمیق و انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشی فراهم می کند.

استان ایلام با برخورداری از یک هزار و 500 ابنیه تاریخی و قدمت چند هزار ساله، یکی از مناطق تاریخی کشور بشمار می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار