به گزارش تابناک قم، نیاز شهر قم به پارکینگ را میتوان یکی از معضلات کهنه این شهر دانست، چرا که از سالیان پیش علاوه بر مردم برخی مسوولان استانی نیست کمبود پارکینگ در قم را فریاد زده اند، اما فریادرسی برای مردم نبوده است.
در موضوع احداث پارکینگ هزینه ها، کمبود زمین مناسب جهت احداث پارکینگ بویژه در هسته مرکزی شهر و سایر دلایل مشکلاتی بوده اند که در کنار افزایش جمعیت و تراکم، رشد قابل توجهی داشته اند و شهر زائر پذیر قم که سالانه میزبان میلیونها زائر و گردشگر میباشد همچنان با مشکل کمبود پارکینگ دست و پنجه نرم میکند.
۲۱ شهریور ماه سال ۹۶ بود که معاون وقت شهردار قم گفت: با توجه به شرایط قم در زائر پذیری، شهر قم به احداث ۷ هزار پارکینگ طبقاتی و با کیفیت نیاز دارد. مطلبی که از بیان آن حدود ۵ سالی میگذرد و حالا خبری مبنی بر ایجاد ۳۵۰۰ پارکینگ، یعنی حدود نصف آمار مورد نیاز قم در سال ۹۶، توسط سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قم بیان شده است.
صفوی که قم را در بخش پارکینگ دارای عقب ماندگی حدودا یک ده ساله میداند با اشاره به مشکلات و کمبود پارکینگ در شهر اظهار داشت: این عقب ماندگی و مشکل باید با برنامهریزی طولانی مدت و علمی جبران شود.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قم، پارکهای غیرمتعارف در معابر اصلی خیابان را بهعنوان یکی از مشکلات حذف پارکینگ در شهر مورد توجه قرار داد و افزود: این مشکل تنها به هسته مرکزی شهر مربوط نمیشود و ما امروز شاهد مشکلات زیادی در تمام نقاط شهر هستیم که باید مدیریت شود.
وی از برنامهریزی جامع در حوزه پارکینگ برای همه مناطق شهر خبر داد و بیان کرد: از سال گذشته مطالعات جامعی برای ساخت و احداث پارکینگ در مناطق هشتگانه آغازشده و پتانسیلهای هر منطقه برای احداث پارکینگ بهصورت مجزا شناساییشده است.
صفوی خاطرنشان کرد: در این برنامه ساخت انواع پارکینگهای طبقاتی، مکانیزه و موقت دیدهشده است و در سال ۱۴۰۱ نیز ردیف بودجهای برای احداث پارکینگ طبقاتی به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد تا بتوانیم ساخت پارکینگ را دنبال کنیم.
وی از ساخت بیش از ۳۵۰۰ سلول پارکینگ در شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این تعداد پارکینگ بهصورت مرحلهای ساخته میشود و باید در نظر داشته باشیم ساخت پارکینگ زمانبر بوده و در حال حاضر نقشهها تصویبشده و زمین به پیمانکار تحویل دادهشده است.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قم در پایان تأکید کرد: عقبماندگی چند دهه در ساخت پارکینگ را نمیتوانیم بدون برنامه و ناگهانی حل کنیم، زیرا تنها ساخت پارکینگ نمیتواند مشکلات ترافیکی شهر را حل کند، زیرا ساخت پارکینگ خود عامل تشویق سفر با خودروی شخصی بوده و ما نیاز داریم مردم را به استفاده از حملونقل عمومی به جای خودروی شخصی دعوت کنیم.