بیش از ۹۹ درصد نوزادان کرمانشاه زیرپوشش طرح غربالگری تیروئید قرار گرفتند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از پوشش بیش از ۹۹ درصدی غربالگری نوزادان از نظر کم‌کاری بدو تولد تیروئید در استان خبر داد و گفت: غربالگری نوزادان نوعی از خدمات بهداشتی و مراقبتی است تا شرایط نوزاد از نظر سلامتی و بیماری کنترل شود.
کد خبر: ۱۱۱۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷ 02 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «ابراهیم شکیبا» افزود: سال گذشته، ۲۴ هزار تولد در استان اتفاق افتاد و با تلاش بهورزان، مراقبین سلامت، کارشناسان و پزشکان حوزه بهداشت تقریباً همه این نوزادان تحت برنامه غربالگری قرار گرفتند و از این تعداد ۶۷ نفر مبتلا به کم کاری بدو تولد تیروئید شناسایی شدند که بلافاصله تحت درمان قرار گرفتند.

وی گفت: غربالگری برای تضمین سلامتی نوزادان انجام می‌شود و در صورتی که نتایج تست‌ها برای برخی از نوزادان نشان دهنده بیماری یا آسیب باشد اقدامات درمانی در اسرع وقت آغاز می‌شود. تست‌های مربوطه پس از تولد نوزاد و در سه تا پنج روزگی او از نظر ابتلا به کم کاری تیروئید، فنیل کتونوری و میزان شنوایی انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: بیماری کم کاری تیروئید نوزادان وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به موقع و یا درمان نامناسب می تواند موجب بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود و بار مالی سنگینی بر خانواده و جامعه وارد کند.

وی اضافه کرد: در حالی که با انجام یک آزمایش ساده و تشخیص به موقع، درمان به سادگی و ارزان انجام می شود و با حفظ ضریب هوشی طبیعی بیمار، فردی سالم و مولد تحویل جامعه داده خواهد شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار