واکسیناسیون ۹۰ درصد دام‌های البرز

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی البرز از ایمن‌سازی دام‌های البرز بر علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵ 25 September 2023

به گزارش «تابناک البرز» علیرضا جمالی گفت: تب‌ برفکی چهارپایانی از جمله گاو، گوسفند و بز را درگیر کرده و درصورت شیوع، خسارت‌های سنگینی به دامدار وارد می‌کند.

وی ادامه داد: این بیماری باعث کاهش وزن و قدرت شیردهی حیوان شده و تلفات زیادی به همراه دارد.

معاون سلامت دامپزشکی البرز افزود: برخلاف تصور برخی، این بیماری میان انسان و حیوان مشترک نیست و شیوع آن خطری برای انسان‌ها ندارد.

این مسئول توضیح داد: همزمان با اجرای طرح سرتاسری مایه کوبی بر علیه بیماری تب برفکی، اداره کل دامپزشکی البرز با به کارگیری توان حداکثری و کلیه امکانات نسبت به اجرای طرح اقدام کرده است.

وی گفت: فاز اول این طرح از اول مرداد آغاز شده و مطابق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، تعیین جمعیت هدف تحت پوشش واکسیناسیون صورت گرفته است.

جمالی اضافه کرد: تاکنون ۸۷ درصد جمعیت هدف دام‌های سنگین و سبک روستایی و عشایری به صورت ضربتی و موفقیت آمیز تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند که این میزان مایه کوبی ایمنی مطلوبی در دام‌های استان ایجاد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: برنامه واکسیناسیون تا پوشش کامل ادامه خواهد داشت و تمام عملیات صورت گرفته به صورت کاملا رایگان صورت می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به ماهیت ویروسی و واگیردار بیماری تب برفکی از دامداران و روستاییان درخواست می‌شود از تردد بی مورد و نقل و انتقال خارج از ضوابط دامپزشکی خودداری وبا اکیپ‌های مایه کوب دامپزشکی همکاری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار