تابناک پیگیری کرد؛

تعلل مسئولان در ابلاغ معافیت مشمولان؛ زمان اجرا، انتظار می کشد!

با وجود اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنان زمان اجرای قانون معافیت سربازی مشمولان بالای ۳۵ سال با دو فرزند مشخص نیست. به گفته سازمان نظام وظیفه این موضوع تاکنون به این سازمان ابلاغ نشده و زمان اجرای آن نیز فعلا مشخص نیست.
کد خبر: ۱۱۷۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۸ 08 July 2024

به گزارش تابناک قم، بحث معافیت سربازی مشمولان بالای ۳۵ سال با دو فرزند که چند سالی مطرح بود، بالاخره در اوایل امسال به نتیجه رسید؛ نتیجه ای که البته به نظر می رسد آنچنان هم دلچسب نمایندگان و مردم نبود.

براساس مصوبه مجلس قرار بود مشمولان بالای ۳۵ سال با دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند اما شورای نگهبان با این موضوع مخالفت کرد و برای اجرای این مصوبه یک شرط گذاشت؛ «شرطی که به گفته نمایندگان مجلس عملا اثرگذاری این مصوبه را از بین برد.»

شورای نگهبان، با رد این مصوبه که در ماده ۱۰۲ برنامه پنج‌ساله هفتم آمده بود، اعلام کرد: «اطلاق این حکم نسبت به مشمولان غایب مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی است.»

پس از اظهارنظر شورای نگهبان، ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس در نامه ای به دبیر شورای نگهبان تاکید کرد که با قید مشمولان غیرغائب، عملا اثرگذاری این مصوبه از بین خواهد رفت.

او در این نامه به آیت الله جنتی عنوان کرد:  «به سربازی رفتن فردی با بیش از ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند و بیشتر موجب تنگنا‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد شد و دلسردی بسیاری از مردم را در پی خواهد داشت. همچنین تصویب این معافیت مشوق ارزنده‌ای برای فرزندآوری زوج‌های بدون فرزند یا تک فرزند خواهد بود و گام کوچکی برای رهایی کشور از خطر تله جمعیتی در سال‌های آینده خواهد بود. یادآور می‌شود با توجه به سنوات مجاز تحصیلی در دانشگاه حذف مشمولان غایب از شمول این معافیت اثرگذاری آن را عملاً ناچیز خواهد کرد. همچنین با توجه به استفاده روحانیون حوزه علمیه از این معافیت و محرومیت سایر افشار از آن شائبه تبعیض و در نتیجه بدبینی نسبت به روحانیون محترم را در پی خواهد داشت.»

قید لفظ غیر غائب قطعی شد

با این حال و با وجود برخی انتقادات به نظر شورای نگهبان، قید غیر غائب به این مصوبه اضافه شد و پس از کش و قوس های فراوان چند روز پیش بود که رسما اعلام شد: «مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای سیاست‌های کلی جمعیت، معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند و غیر غایب، از دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی را به مصلحت دانست.»

زمان اجرا هنوز مشخص نیست

خبرنگار تابناک در مورد زمان اجرای این مصوبه با سازمان نظام وظیفه تماس گرفت؛ به گفته سازمان نظام وظیفه این موضوع تاکنون به این سازمان ابلاغ نشده و زمان اجرای آن نیز فعلا مشخص نیست.

براساس آنچه که خبرنگار تابناک کسب اطلاع کرد جزئیات این معافیت پس از ابلاغ به سازمان نظام وظیفه مشخص خواهد شد و این سازمان اظهارنظر درباره این قانون را به پس از ابلاغ موکول کرده است.

سوال اینجاست که چرا این قانون با وجود اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اجرایی نشده و تا چه زمانی دقیقا باید مشمولان منتظر ابلاغ این قانون به سازمان نظام وظیفه عمومی بمانند!

چرا معافیت مشمولان سربازی بالای ۳۵ سال ابلاغ نشد؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار