در سال 1390 طبق ماده 23، آموزشکدههای فنی و حرفهای از وزارت آموزشوپرورش جداشده و به وزارت علوم پیوستند. متأسفانه این دانشگاه در دو یا سه سال گذشته چندان شناخته نشده بود اما در یک سال اخیر با فرهنگسازیهای لازم انجامشده، این دانشگاه یکی از سه ابر دانشگاه بزرگ دولتی کشور است.
مراکز این دانشگاه تک جنسیتی هستند، علت این امر این است که این دانشگاه قبلاً متعلق به وزارت آموزشوپرورش بوده است. در حال حاضر تقریباً چهارپنجم دانشجویان در مقطع کاردانی و یکپنجم آنها در مقطع کارشناسی ناپیوسته مشغول به تحصیل هستند.
این دانشگاه دارای هفت رشته در مقطع کارشناسی پیوسته است و بیش از 70 درصد فارغالتحصیلان این دانشگاه وارد بازار کار میشوند.
در دنیای پیشرفته به ازای هر مدرک کارشناسی 3 تا 5 تکنیسین باید تربیت شود، اما ازآنجاییکه در کشور ایران مدرکمحوری مطرح است، این موضوع برعکس بوده و حتی تعداد قابلتوجهی از فارغالتحصیلان دکتری بیکار هستند. درواقع در دنیای پیشرفته افراد بعد از اخذ مدرک وارد بازار کار میشوند اما در کشور ایران همه افراد به دنبال تحصیل در مقاطع بالاتر هستند و اینجا این سؤال مطرح میشود که اگر همه افراد به دنبال تحصیل در مقاطع بالاتر بوده و وارد بازار کار نشوند، اقتصاد دانشبنیان دارای چه مفهومی است.
دانشگاه فنی و حرفهای یکی از دانشگاههای نادر کشور ایران است که دانشجویان آن جذب بازار کار میشوند، دانشجویانی که از دانشگاههای برتر کشور فارغالتحصیل میشوند، سریعاً توسط کشورهای پیشرفته جذب میشوند و خودمان نمیتوانیم از این فارغالتحصیلان بهره بگیریم زیرا سطح فناوری ما با سطح علمی برابری نمیکند و باوجوداینکه در حوزه علم در رتبه بالایی در منطقه قرار داریم اما این علم تبدیل به ثبت و اختراع نشده است.
دانشگاه فنی و حرفهای به دنبال کمک به کشور است نه اینکه سر بار کشور باشد، هدف این دانشگاه کمک به کشور است اما مشکلاتی سر راهش قرار دارد ازجمله اینکه اکثر تجهیزات آن متعلق به 50 سال گذشته است و هزینه تهیه تجهیزات بسیار بالا است، دولت باید در این راستا کمک کند.
دانشجوهای دانشگاه فنی و حرفهای از هنرستانها جذب میشوند، متأسفانه فرهنگ نادرستی در مورد هنرستانها وجود دارد و آن این است که اینگونه مطرح میشود که افرادی که در هنرستان تحصیل میکنند از سواد کمتری برخوردار هستند که این موضوع پذیرفته نیست.
در کشور ایران مدرکگرایی مد شده است، درحالیکه ارزش یک تکنیسین بیشتر از یک دکتر بیکار است و باید حقوق یک تکنیسین بهقدری باشد که افراد تشویق شوند در مقطع کاردانی تحصیل کنند.
این بخشی از سخنرانی دکتر مسعود شفیعی در مراسم پنجمین سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفهای است.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، در اولین ماههای آغاز پنجاه و یکمین سالگرد تأسیس این دانشگاه میزبان روسای آموزشکدههای فنی پسران و دختران ایلام است، آموزشکدههایی که میخواهند دانشجویانی را تربیت کنند که سربار جامعه نباشند.
«جواد باژدان» - رئیس آموزشکده فنی پسران ایلام در این نشست اظهار کرد: هدف از تأسیس دانشگاه فنی و حرفهای بهعنوان دانشگاهی نسل سوم تربیت دانشجو فناور و آچار به دست و پر کردن خلأهای آموزشی و ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت است.
وی بابیان اینکه سرفصلهای آموزشی این آموزشکدهها با مراکز علمی- کاربردی متفاوت و از این مراکز موفق عمل کردهاند، تصریح کرد: کارآفرینی، تولید ثروت، اشتغالزایی، توسعه و درنهایت تربیت دانشجوی مهارت محور از مهمترین ویژگیهای این آموزشکدهها است.
باژدان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 70 درصد فارغالتحصیلان این آموزشکدهها در سطح کشور جذب بازار کارشده و یا اشتغالزایی کردهاند، خاطرنشان کرد: در آموزشکده فنی پسران ایلام درمجموع یک هزار و 500 نفر دانشجو مشغول به تحصیل هستند.
رییس آموزشکده فنی پسران ایلام ادامه داد: در آموزشکده فنی پسران ایلام 4 نفر مدرس رسمی و 2 نفر هیئتعلمی داریم که تعداد مدرس و دانشجو باهم تناسب ندارد و حتی در برخی رشتهها مدرس یا هیئتعلمی رسمی نداریم.
وی بابیان اینکه این آموزشکده قبلاً زیر نظر آموزشوپرورش بود و از سال 90 به بعد به وزارت علوم سپرده شد، افزود: این تغییر و تحول انگیزه دانشجویان این مراکز را بیشتر کرده است.
باژدان گفت: پایین بودن سرانهی دانشجویی در این مراکز نسبت به سایر دانشگاههای وزارت علوم مشکلی است که امیدواریم حل شود.
وی با تأکید بر اینکه آموزشکده فنی پسران ایلام از سال 1374 فعالیت خود را زیر نظر وزارت آموزشوپرورش شروع کرده و بعد از 20 سال از مشکلات فراوانی رنج میبرد، گفت: این مکان آموزشی در حاشیه شهر قرار دارد و معضل حاشیهنشینی گریبانگیر دانشجویان این آموزشکده شده و علاوه بر مشکلات اجتماعی امکان دسترسی دانشجویان به ناوگان حملونقل عمومی وجود ندارد و دانشجویان متحمل هزینههای زیادی میشوند.
باژدان بابیان اینکه خوابگاه این آموزشکده رسماً 182 نفر ظرفیت دارد که بسیار بیشتر از این دانشجو را در خود جایداده است، گفت: در حال حاضر 500 نفر دانشجو متقاضی خوابگاه هستند اما به دلیل نبود خوابگاه در نزدیکی آموزشکده مجبور به اجاره مسکن شدهاند که علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی دیگری را نیز به وجود آورده است.
رییس آموزشکده فنی پسران ایلام با اشاره به اینکه باگذشت 20 سال از فعالیت این آموزشکده اما هنوز محوطه آن خاکی است و 140 متر ضلع شمالی آن فاقد حصار است، تصریح کرد: این آموزشکده هیچگونه فضای ورزشی ندارد و باوجوداینکه در برنامه چهارم توسعه مصوب شده بود که آموزشکده از حدود 2000 هزار متر محوطهسازی، 900 متر سالن ورزشی، 280 متر سالن آمفیتئاتر و 140 متر دیوارکشی برخوردار شود که هنوز محقق نشده است.
وی با انتقاد از قولها و مصوباتی که برای ارتقاء این آموزشکده تصویبشده و همچنان روی کاغذ ماندهاند، گفت: دانشجویان این آموزشکده که از طریق کنکور وارد میشوند و افرادی مستعد هستند نیازمند توجه بیشتر میباشند.
رییس آموزشکده فنی پسران ایلام گفت: این آموزشکده در رشتههای برق، الکترونیک، ماشینهای الکترونیکی، کامپیوتر، حسابداری، ساختمان، بتن و معماری دانشجو تربیت میکند و از مجهزترین کارگاههای مهارتی برخوردار است و طبق آمارهای نظاممهندسی دانشآموختگان این آموزشکده از سواد قابل قبولی برخوردارند و بیشتر ناظران مسکن روستایی و متولیان واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری از فارغالتحصیلان این مراکز هستند.
باژدان با تأکید بر اینکه استخدام این دانشجویان در صنایع استان ازجمله پتروشیمی، گاز و کارخانه سیمان نشانه توفیق این مرکز است، گفت: سه نفر از فارغالتحصیلان آموزشکده ایلام در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند؛ اما تربیت دانشجوی آچار به دست نیازمند حمایت مالی و ایجاد ردیف استانی در بودجه هستیم.
وی از راهاندازی رشته مهندسی اجرایی بتن در مقطع کارشناسی خبر داد و گفت: بلاتکلیفی سند مالکیت این آموزشکده بین آموزشوپرورش و وزارت علوم مشکل دیگری است که امیدواریم حل شود.
باژدان گفت: با توجه به موقعیت مکانی این آموزشکده در سیل امسال برخی تأسیسات زیربنایی ازجمله اب و برق آموزشکده آسیب دید و هنوز یک ریال خسارت دریافت نشده است.
در ادامه «پریچهرقنبری» - رییس آموزشکده فنی خواهران ایلام نیز اظهار کرد: آموزشکده فنی بهصورت تک جنسیتی اداره میشوند و تنها دانشگاهی است که در ایران با بیش از 170 مرکز بهصورت مستقل و ساختار اداری جدا فعالیت میکند. مدرسان این آموزشکده بهعنوان عضو هیئتعلمی برای وزارت علوم قابلقبول نیستند و درمجموع مشکلات انتقال آن از آموزشوپرورش به وزارت علوم هنوز حل نشده است.
قنبری بیان کرد: در حال حاضر سرانه دانشجویی در وزارت علوم 5 میلیون تومان اما در آموزشکده فنی یکمیلیون تومان است که این عامل باعث بوجود آمدن مشکلاتی در برنامهریزی شده است.
رییس آموزشکده فنی خواهران ایلام با اشاره به اینکه برخی ساختارها و مشکلات مالی ما موجب نارضایتی دانشجویان این آموزشکده شده است، ادامه داد: ازلحاظ بودجه عمرانی ضعیف هستیم و سالهاست هیچ ترقی ازلحاظ عمرانی نداشتهایم و پروژههایی هستند داریم که احداث آنها از سال 84 شروعشده اما هنوز تکمیلنشده و اگر هم تکمیلشده ازنظر تجهیزات مشکل جدی دارد یعنی عملاً غیرقابل استفاده است.
وی با بیان اینکه بیش از 513 نفر دانشجو در 5 رشته با یک نفر مدرس رسمی در آموزشکده دختران ایلام مشغول تحصیل هستند، ادامه داد: بر اساس چارت این آموزشکده نزدیک 12 نفر هیئتعلمی نیاز است و هماکنون در بخش اداری چند پست به یک نفر واگذارشده و طبیعتاً در چنین شرایطی هیچ کاری تمام و کمال نمیتواند انجام گیرد.
رییس آموزشکده فنی خواهران ایلام با اشاره به اینکه از سال 1389 هیچ نیرویی جایگزین بازنشستههای آموزشکده نشده است، گفت: این آموزشکده در بودجه استانی هیچ جایگاهی ندارند که امیدواریم از محل توسعه استان توجه جدی شود و مسئولان استانی کمک کنند که بتوانیم بهخوبی سرپا بایستیم.
وی با تأکید بر اینکه این آموزشکده مهارت محور و اشتغالزا است و سرمایهگذاری در آن به ثروت تبدیل میشود، گفت: خروجی این آموزشکدهها سرپا جامعه نیستند بلکه مهارت دارند و به توسعه جامعه هم کمک میکنند و اگر از طرف مسئولان استان حمایت شویم میتوانیم درزمینهٔ ایجاد رشتههای موردنیاز استان و جامعه گام برداریم.
رییس آموزشکده فنی خواهران ایلام با کارشناسانه توصیف کردن انتقال این مراکز به وزارت علوم گفت: در حال حاضر دانشجویان این آموزشکده هویت دانشجویی دارند اما باید مسئولان کشوری دانشگاه فنی و حرفهای برای حل این مشکل چارهاندیشی کنند.
وی با بیان اینکه دانشجویان این مرکز ابتدا در هنرستانها و سپس در این آموزشکدهها تکنسین بودن را گامبهگام میآموزند، گفت: بهعنوانمثال بیش از 90 درصد دانشجویان رشته طراحی و دوخت شاغل میشوند.
رییس آموزشکده فنی خواهران ایلام، از عدم پرداخت خسارت سیل به آموزشکده از انتقاد کرد و گفت: بعد از سیل با بیش از 140 میلیون تومان وام توانستیم تا حدودی خوابگاه و محیط آموزشی را برای دانشجویان تعمیر کنیم اما همچنان چشمبهراه جبران خسارتها هستیم./پ