خروش دز، زدایش آلودگی ها از کارون، هدیه آب شیرین به مردم

میزان املاح محلول آب کارون پس از قریب به 10 سال در اهواز به محدوده مطلوب آب شرب رسید
کد خبر: ۲۱۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 19 April 2016
ارتفاع رودخانه کارون در محل آبگیر تصفیه خانه های آب اهواز از 80 سانتی متر در شرایط عادی به 410 سانتی متر نیز رسیده است . میزان هدایت الکتریکی پس از یک صعود ناگهانی به 2900 میکروموس , از یک روند کاهشی تبعیت کرده و از روز شنبه 95 1 28 به " محدوده مطلوب آب  آشامیدنی " رسیده است . میزان گل و لای کارون یا شاخص کدورت حداکثر به NTU واحد 20000 رسید . کیفیت گل و لای بسیار سازگار بوده و فرآیند ته نشینی خوبی را داشته و مهمتر از همه , مقادیر اکسیژن محلول بالا ( 7ppm) و مواد آلی محلول پایین (6ppm ارزش پرمنگناتی) در آب خام بیانگر کیفیت بسیار خوب حوضه آبریز لرستان و دز میباشد . در بارندگی اسفندماه در حوضه کارون میزان اکسیژن محلول برای 24 ساعت 2ppm بود و مواد آلی به 18ppm نیز رسید .

مردم اهواز برای اولین بار پس از قریب به 10 سال توانستند آب شیرین و قابل شرب را از شبکه لوله کشی شهری در همه نقاط از ملاثانی تا ویس , شیبان , اهواز و کارون  دریافت کنند .

میزان املاح محلول (TDS) در رودخانه جاری در اهواز که نمیدانم آنرا کارون بنامم یا دز , برای اولین بار کمتر از شاخص ppm 1000 شد و آبی کاملا مطلوب و شیرین را برای مردم اهواز به ارمغان آورد .

خروش دز و سیلاب حاصل از آن , آلودگی های بستر کارون را زدود که سنجش شاخص های کیفیت آب شرب مانند اکسیژن محلول , نیتریت , مواد آلی و جمعیت میکروبیولوژیک , موید این رخداد است .
البته فرسودگی شبکه توزیع در نقاط قدیمی شهر و همچنین حاشیه شهرهای اهواز و کارون بر کیفیت آب تاثیر گذار بوده و برخی از ساکنین این مناطق در ساعات پر مصرف روز بواسطه افت فشار و مکش پمپ های خانگی از این نعمت الهی محروم مانده اند .

امید است به حول و قوه الهی , با همکاری کارشناسان و مسئولین آبفای اهواز و کمیته ایمنی آب اهواز در انعکاس مطلوب و موثر نقاط پرمخاطره شبکه توزیع در راستای جلب مشارکت مدیران ارشد استان در اختصاص اعتبارات لازم برای تعویض شبکه و انشعابات در این نقاط بتوانیم در خدمت رسانی به همه مردم موفق باشیم .

   
غلامرضا رئیسی / مدیر کنترل کیفیت آبفا اهواز

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار