10 سال تعلل در ساخت یک جاده کنارگذریزد

کد خبر: ۲۳۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷ 18 May 2016

به گزارش تابناک یزد،احداث کنارگذر روستای بنادک سادات برای کاهش بار ترافیکی معابر داخل روستا از 10 سال پیش کلید خورده است. با وجود پیشرفت مطلوب 5‌کیلومتر ابتدای طرح، ساخت یک کیلومتر باقیمانده بیش از 10‌سال به طول انجامیده است؛ مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان معتقد است تکمیل این کنارگذر به‌1200‌میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

بنادک سادات یکی از روستاهای دهستان میانکوه در بخش مرکزی شهرستان مهریز است که در اصطلاح محلی به «بُنافت» معروف است. این روستا در تابستان‌ها به‌عنوان ییلاق و گردشگاه مردم شهرهای مختلف استان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از این رو معابر آن در این فصل بسیار شلوغ و پرترافیک است.
راه اصلی روستا که به طزرجان و ده بالا از سمت شهرستان تفت و روستاهای منشاد و گل افشان از سمت شهرستان مهریز دسترسی دارد از داخل روستا عبورمی‌کند؛ معابر کم عرضی که اگرچه در طول سال‌های گذشته چند بار تعریض شده است اما هنوز هم تحمل عبور دو خودرو به صورت همزمان را ندارد. در عین حال پارک خودروهای اهالی روستا در حاشیه معبر، مسیر را به شدت تنگ کرده و عبور خودروها همواره با چالش مواجه است. در سال‌84 طرح ساخت کنارگذر این روستا از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان به طول 6‌کیلومتر کلید خورد.
این کنارگذراز انتهای روستای فخر‌آباد آغاز و از روستای بنافت به سمت روستای منشاد ختم می‌شود اما تکمیل نشدن بخش مهمی از کنارگذر در داخل روستای بنافت، کارایی آن را زیر سوال برده است و بسیاری از روستاییان حتی برای دسترسی به بخش‌های مختلف روستای بنادک سادات باید روستا را دور بزنند در حالی که اگر این کنارگذر تکمیل شود هم از ترافیک معابر روستا کاسته می‌شود و هم ایمنی تردد افزایش خواهد یافت.

دشواری تردد در معابر کم عرض روستا
یکی از اهالی روستای بنادک سادات با انتقاد از نیمه تمام رها شدن ساخت کنارگذر این روستا، اظهار کرد: بسیاری از اهالی روستا برای دسترسی به سایر بخش‌ها باید از داخل روستا عبور کنند و طی کردن شیب تندی که معابر داخل روستا نسبت به کنارگذر و مسیر دسترسی به روستای منشاد دارد، برای برخی از خودروها دشوار است.
«محمد دهقان» ادامه داد: ساکنان جدید روستا که به ساخت خانه روستایی در حاشیه جاده دسترسی روستای بنادک سادات به سمت روستای منشاد، اقدام کرده‌اند برای رسیدن به خانه هایشان باید از محله حسینیه به محل باغ حاجیون بروند و مسافت بیشتری را طی کنند در حالی که اگر مسیر کوتاه کنارگذر تکمیل شود، نیازی به ورود به داخل روستا نخواهند داشت.
وی با اشاره به این‌که عبور از بخش تکمیل نشده روستا به دلیل خاکی بودن ممکن نیست، ادامه داد: روستاییان انتظار دارند مسئولان اداره راه و شهرسازی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این جاده را تامین کنند تا این طرح بعد از چند سال معطلی به سرانجام برسد.

همراهی اهالی روستا برای آزادسازی مسیر
یکی دیگر از اهالی روستا نیز با اشاره به گذشت چند سال از آغاز عملیات اجرایی کمربندی این روستا گفت: متاسفانه مسئولان نه‌تنها به روستاها توجهی ندارند بلکه طرح‌های روستایی را نیمه‌کاره به حال خود رها می‌کنند و برای پاسخ به نیاز مردم تلاشی نمی‌کنند.
«محمدحسین دهقان» افزود: به طور قطع، بهره‌برداری از کمربندی روستا، تردد از داخل بافت روستا و ایمن ماندن جان اهالی را تضمین می‌کند چرا که وجود پیچ‌های متعدد و نقاط حادثه‌خیز جاده داخل بافت روستا احتمال تصادف را افزایش داده است.
وی ادامه داد: مردم مشارکت خوبی برای آزادسازی مسیر و اجرای کامل جاده کمربندی داشته‌اند اما بخش محدودی از جاده هنوز اجرا نشده و در انتظار تصمیم مسئولان شهرستان و استان است.

تخصیص نیافتن اعتبار در سال گذشته
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به باقی ‌ماندن یک کیلومتر از طول جاده کمربندی این روستا، اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان هر ساله برای تکمیل این کنارگذر اعتبار منظور می‌کند اما متاسفانه تاکنون با توجه به مشکلات اعتباری تخصیص داده نشده است.
«محسن صادقیان» ادامه داد: عملیات ساخت جاده کمربندی روستای بنادک سادات برای کاهش بار ترافیکی داخل روستا از سال 84 آغاز شد و روند مطلوبی را طی کرد به طوری که در طول این سال و طی سال 85 حدود 5 کیلومتر از طول مسیر اجرا شد.
وی از نیاز 1200‌میلیون ریالی برای تکمیل کنارگذر خبر داد و افزود: ساخت این کنارگذر در حال حاضر حدود 85‌درصد پیشرفت داشته است و تخصیص این اعتبار برای زیرسازی و آسفالت یک کیلومتر باقیمانده، منجر به بهره‌برداری از آن خواهد شد.
وی همچنین یکی دیگر از دلایل اجرا نشدن یک کیلومتر باقیمانده را وجود معارض در زمین‌های مسیر اجرای طرح دانست و گفت: این موضوع موجب شد که روند اجرای طرح متوقف شود که این اختلاف سال گذشته برطرف شد.
صادقیان همچنین به کمبود اعتبار برای ساخت پل بزرگ روی رودخانه منشاد اشاره کرد و افزود: روند اجرای پل نیز با پیشرفت خوبی طی شد اما تنها عملیات زیرسازی و آسفالت یک کیلومتر از طول مسیر باقی مانده است که به دلیل کمبود اعتبار در این بخش نیز هنوز موفق به اجرای آن نشده‌ایم.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار