تلاش برای احیای صنعت چرم در همدان

بی‌توجهی به این ظرفیت بزرگ باعث شده که امروز به تلاش بیشتری برای شناساندن صنعت چرم و تولیدات آن در بازارهای داخلی و خارجی نیاز داشته باشیم.
کد خبر: ۲۴۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱ 09 June 2016
با وجود سبقه بلندبالای صنعت چرم در همدان، این صنعت با تنزل مواجه شده است، این بار یونیدو برای احیای این صنعت در همدان پا پیش گذاشته که البته برای احیای آن راهی طولانی در پیش است.

به گزارش فارس، آوازه صنعت چرم همدان در گذشته‌های دور بر هیچ کس پوشیده نیست و یک تحقیق و جست‌وجوی ساده می‌تواند این مسأله را به اثبات برساند.

اما اتفاقی باعث شده این پشتوانه نیرومند امروز نتواند به خوبی نقش خود را در صنعت و اشتغال استان بر جای بگذارد. به عبارت ساده‌تر بی‌توجهی به این ظرفیت بزرگ باعث شده که امروز به تلاش بیشتری برای شناساندن صنعت چرم و تولیدات آن در بازارهای داخلی و خارجی نیاز داشته باشیم.

به نوعی باید از ابتدا برای یافتن بازار پایدار چرم در داخل و خارج کشور تلاش کرد، زیرا در نبود محصولات همدان، تولیدات شهرهای دیگر همچون تبریز و مشهد بیکار ننشسته و این برند را به خود اختصاص داده‌اند؛ برندی که از گذشته‌های دور در اختیار همدان قرار داشت و وجود محله‌ای چون «چرم‌سازی» و بازاری به نام «دباغ‌خانه» موید این ادعا است.

حال امروز تولیدکنندگان صنعت چرم در استان به دنبال احیاء این ظرفیت تاریخی هستند، تا بتوانند بار دیگر چرم همدان را به عنوان یک برند معتبر در دنیا معرفی و به رونق اقتصادی و اشتغالزایی استان کمک کنند، بنابراین بخش خصوصی با فرصتی که سازمان یونیدو برای حمایت از صنعت چرم فراهم کرده، تلاش می‌کنند با جلب حمایت مسؤولان دولتی، خلأ تاریخی به وجود آمده در راه رونق صنعت چرم همدان، را پر کنند.


* صنعت چرم، چشم انتظار حمایت مسؤولان

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هم‌اکنون ما جزء شورای راهبردی صنعت چرم ایران هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر هر تصمیم که درباره چرم ایران اتخاذ شود، استان همدان نیز دارای یک رأی بوده و در این حوزه مشارکت دارد.

احمد گازرانی با بیان اینکه در پنج شهر تبریز، مشهد، تهران، زنجان و همدان صنعت چرم به صورت ویژه از سوی یونیدو حمایت می‌شود، افزود: بدون تردید این رویداد یک فرصت مطلوبی را در اختیار استان همدان قرار داده تا صنعت چرم این دیار به روزهای طلایی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه کارگزار اشتغال استان با همکاری اتحادیه کیف و کفش و اداره کل آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای کلاس‌های آموزش صنعت چرم را آغاز کرده، تصریح کرد: در کنار بحث آموزش، حمایت از آموزش‌دیدگان را نیز در دستور کار داریم.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان با تأکید بر اینکه بخش خصوصی به خوبی برای ارتقای صنعت چرم همدان ورود کرده است، ادامه داد: اما مدیران دولتی به شکل مناسب و کافی از صنعت چرم حمایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه همدان در دوره‌ای از تاریخ به عنوان پایتخت چرم ایران مطرح بوده است، خاطرنشان کرد: از گذشته تا کنون بخش مهمی از بازار را دباغ‌خانه تشکیل می‌داد و دباغی از شغل‌های مهم همدان به شمار می‌آمد.

گازرانی گفت: بی‌توجهی به این صنعت باعث شده که در یک دوره صنعت چرم در همدان با تنزل مواجه شود و جایگاه اسبق خود را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه هنوز هم وجود استادکاران برجسته صنعت چرم، ظرفیت بی‌نظیری برای احیاء جایگاه صنعت چرم همدان در ایران را حفظ کرده، اظهار کرد: در حال حاضر ما به یک سازمان که بتواند با بررسی بازار راهکارهای تولید و فروش را به تولیدکنندگان ارائه دهد و آنان را هدایت کند، نیاز داریم.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان با بیان اینکه دولت باید در این حوزه ورود پیدا می‌کرد، افزود: وقتی دولت فعالیت را در این بخش صورت نداد، بخش خصوصی دست به کار شد این سازمان حمایتی را تشکیل داده که البته به حمایت مسؤولان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه پیش از همدان در سال گذشته تبریز و مشهد در حوزه آموزش چرم ورود کردند، تصریح کرد: به سامان رسیدن کارهای تخصصی به آموزش نیاز دارند اما دانشگاه که باید در این حوزه ورود پیدا می‌کرد؛ از آن غافل شده است.

گازرانی خواستار همکاری و هم‌اندیشی مسؤولان دولتی با بخش خصوصی برای احیاء جایگاه صنعت چرم همدان در کشور شد.


* آغاز آموزش‌های یونیدو از هفته آینده در همدان

کارگزار اشتغال استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در برنامه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار یا همان طرح تکاپو، هدف اصلی اشتغال و پس از آن افزایش دانش فنی و کیفیت است، اظهار کرد: در واقع در کنار کسب و کار کوچک و خرد، دانش فنی و توسعه با حمایت مالی که از سوی صندوق کارآفرینی امید انجام می‌شود، مد نظر قرار دارد.

محمدجواد بابایی با بیان اینکه هدف ما ایجاد حداقل 5 هزار شغل در بازه زمانی سه تا پنج سال است، افزود: اولویت اول یونیدو در استان همدان چرم بوده و پس از آن حمایت از دو اولویت دیگر را در برنامه قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تنها نهادی که با یونیدو همکاری کرده، اتحادیه کیف و کفش بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر یک‌هزار تولیدکننده که چرم را به کیف، کفش و کمربند تبدیل می‌کنند در استان همدان فعال هستند.

کارگزار اشتغال استان همدان با اشاره به اینکه تقویت این تولیدکنندگان، باعث ایجاد 5 هزار شغل جدید خواهد شد، ادامه داد: 17 نقطه ضعف برای توسعه صنعت چرم همدان وجود دارد که بر همین اساس 17 دوره آموزشی برای حل این نقاط ضعف برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دوره آموزشی اصول بازاریابی، آشنایی با تکنولوژی، طراحی کیف و کفش، فشن مد کیف و کفش، آشنایی با صنایع روز دنیا و موارد دیگر برای علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

بابایی با بیان اینکه در هفته آینده نخستین دوره مدلینگ کفش زنانه برگزار می‌شود، گفت: 16 متقاضی برای شرکت در این دوره ثبت‌نام کردند.

وی با بیان اینکه مدرس برای این دوره‌ها در داخل استان وجود ندارد، اظهار کرد: مدرس این دوره‎ها از تهران، مشهد و ایتالیا برای تدریس به استان می‌آیند.

کارگزار اشتغال استان همدان با بیان اینکه علاوه بر این دوره‌های آموزشی، یک دوره تربیت مربی هم در نظر گرفته شده، افزود: قرار است 10 تا 15 مربی در دوره تربیت مربی آموزش تخصصی ببیند تا بتوانند این دوره‌ها را برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه اداره‌کل آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای فضای لازم برای برگزاری این دوره اختصاص داده است، تصریح کرد: فضاهای کارگاهی نیز توسط یونیدو تجهیز می‌شود و در پایان دوره گواهینامه آموزش توسط فنی‌ و‌ حرفه‌ای صادر خواهد شد.


* پرداخت تسهیلات به آموزش دیدگان

مدیرکل آموزش فنی‌‌و‌حرفه‌ای استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه برای افزایش اشتغال، هشت استان در کشور به عنوان پایلوت آموزشی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: استان همدان در حوزه صنایع دستی و صنعت چرم به عنوان پایلوت آموزشی از سوی یونیدو برگزیده شده است.

علیرضا مهرابی با بیان اینکه اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتحادیه کیف و کفش افراد مناسب برای گذراندن دوره‌های آموزشی را شناسایی می‌کنند، گفت: پس از طی دوره آموزشی در اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای، این افراد به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه لازم بین کارگزار یونیدو و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای منعقد شده است، اظهار کرد: محل کارگاه آموزشی نیز فراهم شده و ثبت‌نام متقاضیان نیز توسط اتحادیه کیف و کفش انجام می‌شود.

مدیرکل فنی‌ و‌ حرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه در  مرحله اول این آموزش‌ها در شهرستان همدان ارائه می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر مرکز شهید مدنی فنی و حرفه‌ای همدان واقع در مریانج برای برگزاری این دوره آموزشی در نظر گرفته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار