ایلام نیازمندآزمایشگاه تخصصی ژنتیک

مدیرکل بهزیستی ایلام خواستار راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک باهدف کاهش معلولیت‌ها در استان شد.
کد خبر: ۲۶۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵ 21 July 2016
مدیرکل بهزیستی ایلام خواستار راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک باهدف کاهش معلولیت‌ها در استان شد.

به گزارش تابناک ایلام؛«فرهاد قیصر بیگی»اظهار کرد: متأسفانه این استان فاقد آزمایشگاه تخصصی ژنتیک بوده و در این زمینه باید بخش خصوصی مشارکت کند. 

وی ادامه داد: از طرفی فرهنگ مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد معلولان نیز باید در استان احیاشده و زوج‌های جوان قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه عمده علت معلولیت در این استان اختلالات ژنتیکی است تصریح کرد: در این راستا طرح پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره پیش از ازدواج نیمه دوم سال گذشته در این استان آغاز که مهم‌ترین هدف آن فعال کردن بیش‌ازپیش حوزه مشاوره ژنتیک و پیشگیری از تولد نوزادان معلول است. 

مدیرکل بهزیستی ایلام بیان کرد: در اجرای این طرح که با همکاری آموزش‌وپرورش، ثبت‌احوال و دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد یک هزار نفر زیرپوشش قرار گرفتند. 

وی همچنین با اشاره به اینکه توان دولت و بهزیستی در اجرای برنامه‌های رفاه اجتماعی محدود است بر ضرورت مشارکت اجتماعی همه آحاد جامعه برای اجرای این برنامه‌ها تأکید کرد.

قیصر بیگی گفت: رفع مشکلات و مسائل اجتماعی نیازمند همت جمعی و عزم اجتماعی گسترده همه افراد جامعه است و هیچ‌کس در این زمینه نباید کوتاهی کند. 

وی بابیان اینکه دو تا پنج درصد نوزادانی که متولد می‌شوند دارای بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌های ذهنی، جسمی، حرکتی، نابینایی و ناشنوایی هستند، ازدواج‌های فامیلی و عدم آگاهی والدین برای پیشگیری از اختلالات ژنتیکی را از عوامل بروز این مسائل برشمرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار