حمام تاريخي زارچ مرمت مي‎‎شود

حمام قدیمی و همچنين مسجد امیرالمومنین(ع) شهر زارچ با اعتباري معادل 645میلیون ريال مرمت و بازسازی می‎‎شود.
کد خبر: ۲۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹ 28 April 2015


به گزارش تابناک یزد، "محسن ذاکری نیا" سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در اين باره افزود: عمليات مرمتي اين دو بناي تاريخي كه ثبت ملي شده‎‎اند شامل اقداماتي نظير تراشيدن پاکارهاي طاق و آماده سازي براي پوشش مجدد، ‌ديوارچيني با آجرفشاري، ‌فرش پشت بام با آجر فرشي و تراشيدن اندودهاي فرسوده دست‎‎اندازهاي پشت بام و روکش کاهگل نرم آنهاست.

وي در مورد هر يك از اين بناها نيز اظهار كرد: حمام قديمي ‌زارچ در تقاطع بلوار جديدالاحداث اين شهر و در ضلع غربي ميدان مشهور به حسينيه بزرگ و در ضلع شمال غربي مسجد نوساز زارچ واقع شده است.

ذاكري نيا عنوان كرد: اين حمام از نظر ساختماني به حمام مهرپادين مهريز شباهت بسياري دارد و ساختمان آن از آجر و ملات مقاوم با استفاده از اندود کاهگل در پشت بام و ديوارهاي بيروني بنا شده است.

وي خاطرنشان كرد: حمام داراي دو قسمت بزرگ و کوچک است كه ورودي حمام بزرگ از ميدان مجاور ‌و ورودي حمام کوچک از پشت بام حمام بزرگ است.

به گفته اين مسئول، حمام زارچ برخلاف حمام‌هاي يزد که به علت استفاده از آب چاه چهل گز و گاو، پيش‌‌بيني فضاي گاو رو مرسوم بوده است، به دلیل استفاده از قنات فيروزآباد مجومرد نيازي به گاو و گاو رو نداشته است.

وي تصریح کرد: مسجد اميرالمومنين نيز از جمله بناهاي تاريخي شهرستان زارچ است که در محله سر ده در خيابان امام خميني واقع شده و بناي آن قدمتي تقريباً 120 ساله (قاجاري) دارد.

وي ادامه داد: باني اين مسجد قديمي مرحوم حاجي ملاعلي کمال معروف به حاج ملاعلي کوچک است و از معظم‎‎ترين بناهاي فعلي شهر محسوب مي‎‎شود.

ذاكري نيا خاطرنشان كرد: ساختمان مسجد شامل صحن، رواق، گنبدخانه، دهليزهاي جانبي و شبستان ستون‎‎دار است و روي محراب گنبدخانه، بادگير ايجاد شده است.

وي افزود: سقف فضاها به صورت گنبدي، طاق چشمه و طاق تويزه و طرح قوس‎‎ها نيز هلالي و جناغي است و صحن مسجد نيز اخيراً با آجر، نماسازي شده ولي مصالح مورد استفاده در بنا خشت و گل و آجر و گچ است.

سرپرست معاونت ميراث فرهنگي استان در پایان نيز يادآور شد: حمام قديمي زارچ به شماره 2506 و مسجد امیرالمومنین نیز به شماره 14542 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار