برنامه جامع برای ارتقای کیفیت بزرگراه های پایتخت

در یک دهه گذشته طول بزرگراه های تهران بیش از 57 درصد افزایش یافته است، تا نیمه سال84 تهران دارای 304کیلومتر بزرگراه بود و با تکمیل بزرگراه های پایتخت در طول سال های 84 تا93 تهران دارای 535 کیلومتر بزرگراه شد.
کد خبر: ۳۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 04 May 2015
به گزارش ایرنا افزایش چشمگیر بزرگراه های پایتخت درعرض 10سال، هم اکنون پایتخت را در زمره ابرشهری با بیش از 535کیلومتر بزرگراه قرار داده است. 

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران اکنون به منظور حفظ و نگهداری این سازه ها اقدامات گسترده ای را آغاز کرده است. حفظ و نگهداشت شبکه زیرساخت های مرتبط با حمل ونقل شهری، یکی از مهم ترین ماموریت های عمرانی شهرداری تهران طی سال های 1393 تا 1397 است. 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر سازوکار مشخصی برای نگهداشت از فعالیت های صورت گرفته در سال های گذشته در دست اجراست گفت: سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران با همراهی و کمک شهرداری های مناطق کار نگهداشت بیش از 4هزار و 500کیلومتر لاین بزرگراهی را در دست اجرا دارد.علیرضا جاوید با اشاره به اینکه کار نگهداری پل های پایتخت را نیز شرکت یادمان سازه به عهده دارد افزود: این شرکت موظف شده است که بیش از 475پل و تقاطع غیرهمسطح را نیز تعمیر و نگهداری کند. 

به گفته وی در حال حاضر سازوکار کاملی برای نگهداری از زیرساخت های ارزشمند پایتخت که با سرمایه های مردم و برای خدمت رسانی به شهروندان ساخته می شود وجود دارد. 


**از بزرگراه ایوبی تا طبقاتی صدر 

بیش از نیم قرن از زمان ساخت نخستین بزرگراه تهران در دهه40 شمسی می گذرد. بزرگراه شیخ فضل الله (ایوبی ) به عنوان نخستین بزرگراه تهران قرار بود رینگ بزرگراهی غرب و شمال تهران شود. از آن روز تا اواسط دهه80 تنها 43درصد از بزرگراه های پیش بینی شده در نخستین طرح جامع شهر تهران احداث شد. اما در عرض کمتر از 10سال بخش بزرگی از رینگ بزرگراهی تهران تکمیل شد و تهران دارای فضاهای زیرسطحی بسیاری در زمینه حمل ونقل شد. 

بزرگراه های پایتخت و پس از آن تونل های مختلف با صرف هزینه های بسیار در تهران احداث شد. از این رو کار احداث بزرگراه های پایتخت به عنوان یک گام مهم طی یک دهه گذشته به کمال رسیده است و به تعبیر کارشناسان در حال حاضر مدیریت شهری می بایست برنامه ای برای نگهداشت این سرمایه ها داشته باشد.احداث بزرگراه طبقاتی صدر نقطه درخشان اقدامات مدیریت شهری هم اکنون در اختیار شهروندان است که به منظور نگهداری از آن برنامه های گسترده ای در دست اجراست. 

نگهداری سازه های عمرانی به امری کاملاً تخصصی و حرفه ای تبدیل شده و کار شناسان امر، ابزار و سیستم های خاصی را برای این منظور به کار می برند. البته بهره برداری، نگهداشت و تعمیرات احتمالی نیازمند پیاده سازی رویه ای مشخص و ضابطه مند است تا شبکه زیرساخت های مرتبط با حمل ونقل شهری با توجه به معیارهایی همچون ضرورت افزایش عمر مؤثر شبکه معابر و ابنیه فنی مرتبط با آن و همچنین کاهش هزینه های نگهداشت از طریق انجام تعمیرات پیشگیرانه، مورد حفظ و نگهداری قرار گیرند. این زیرساخت ها در سال اول برنامه یعنی سال 1393 شامل 4500 کیلومتر لاین بزرگراهی، 475 دستگاه پل سواره رو و 4 تونل شهری بوده است. 

از سال 1382 مطالعاتی درخصوص پل های شهر تهران آغاز شد و 110 دستگاه پل مورد مطالعه قرار گرفت. در این میان حدود 70 دستگاه پل، نارسایی های قابل توجهی داشته و در اولویت مقاوم سازی لرزه ای قرار گرفته اند. با توجه به تخصصی بودن این ماموریت، شرکت یادمان سازه ماموریت بهسازی و مقاوم سازی لرزه ای پل های تهران را بر عهده گرفته و آن را دنبال می کند. 


**مرمت 12بزرگراه پرتردد پایتخت 

اقدامات مرمتی در بزرگراه های شهر تهران تا شهریور ماه سال جاری ادامه می یابد. به گزارش پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، مجری طرح های نگهداری و آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران ضمن اعلام خبر فوق افزود: اقدامات مرمتی در بزرگراه های شهر تهران که همزمان با فراهم شدن شرایط آب و هوایی از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری از سرگرفته شده، حداکثر تا شهریور ماه به پایان خواهد رسید. 

احسان نوش آبادی با بیان آنکه در حال حاضر عملیات لکه گیری روکش آسفالت بزرگراه های شهید همت، شهید مدرس، ارتش، امام علی، بعثت، امام رضا، شهید حکیم، شهید آوینی، شیخ فضل الله نوری، شهید بابایی، یادگار امام و کردستان در حال اجراست، یادآور شد: اقدامات مذکور براساس اطلاعات حاصل از سامانه مدیریت یکپارچه نگهداری معابر شهر تهران تعریف شده اما با توجه به افزایش میزان آسیب ها و عوارض خرابی نسبت به زمان ارزیابی ها، مرمت روکش آسفالت بزرگراه ها در سطح گسترده تری ادامه می یابد تا بیشترین مقدار لکه ها و درزهای ایجاد شده در سطح بزرگراه ها ترمیم شوند. 

وی با اشاره به اینکه عملیات ترمیمی در بزرگراه های شهر تهران با توجه به محدودیت های ترافیکی طی ساعات پایانی شب انجام می شود، گفت: مرمت بزرگراه های شهید بابایی و شهید آوینی به دلیل روان بودن بار ترافیک این بزرگراه ها در طول روز ادامه خواهد یافت.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار