تابناک ایلام بررسی می کند؛

چه عواملی را می توان در کشته شدن یکی از پرسنل مرزبانی استان دخیل دانست؟

اگرچه انگشت به ماشه شدن سرباز برای فرمانده در کشور وحتی مراکز نظامی سایر ملل پدیده جدیدی نیست و وقوع این حادثه در استان ایلام نیز اولین حادثه نبوده وآخرینش هم نخواهد بود!
کد خبر: ۳۲۴۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷ 07 November 2016
تابناک ایلام::درطول یک ماه اخیر دو حادثه مهم و دردناک در سطح دستگاههای خدماتی ونظامی استان به وقوع پیوست ،واکاوی چرایی این حوادث از وجود مشکلات اجتماعی وفرهنگی عمیق و مستور مانده ای  در بطن جامعه خبر می دهند که ضرورت توجه جدی به این مقوله را دوچندان کرده است.
 
در روزهای پایانی مهرماه بود که نگهبان پارکینگ وسایل نقلیه شهرداری ایلام در آنی تعدادی از ماشین آلات موجود در پارکینگ را به آتش کشید ،بررسی های بعمل آمده در خصوص چرایی وقوع این حادثه ،از مشکلات روانی نگهبان واختلاف با مسئول مستقیم ایشان بعنوان دلایل اصلی تحریک وی به وارد نمودن این زیان بزرگ به اموال بیت المال خبر داد.
 
اما در فاصله کمتر از یکماه حادثه مشابه دیگری در یکی از مراکزنظامی استان رخ می دهد که عمق فاجعه وتبعات اجتماعی ،فرهنگی وامنیتی آن بسیار بیشتر از حادثه اول است .روزگذشته سرباز یکی از پاسگاههای مرزی استان، بدلیل اختلاف با فرمانده خود ،دست به اسلحه برده و با شلیک چندین گلوله ،فرمانده خود را به شهادت رسانیده وپس از مجروح نمودن دو نفردیگر  از پرسنل پاسگاه ،با همان سلاح متواری شد.
 
اگر چه به دلایل امنیتی تاکنون این خبر بصورت رسمی منتشر نشده است ،اما حقیقت این است که  این خبر در کمتر از دو سه ساعت پس از وقوع این حادثه دردناک ،در سراسر استان پیچید وشوک بزرگی به مردم وارد کرد.
 
ولی نکته جالب توجه در بیان چرایی این حادثه تلخ که نقطه تشابه هردو حادثه به وقوع پیوسته درطول یکماه اخیر محسوب می شود ،مشکلات روانی سرباز وظیفه واعتیاد وی به مواد مخدر است .هرچند کارشناسان نظامی وانتظامی بصورت رسمی دراین خصوص اظهار نظری ننموده اند اما به هرحال خبر درز نموده در خصوص چرایی وقوع این حادثه بیانگر عمق مشکلات فرهنگی واجتماعی مغفول مانده در لایه های مختلف جامعه است.
 
بدون شک هر علتي محصول معلولي است وتا معلولي نباشدعلتي بوجود نخواهد آمد ،به اعتقاد بسیاری از مردم در مقوله قتل ،صرفنظر از اینکه قاتل قصاص شود یا نه ،در درجه اول این قاتل است که خودش را به کشتن داده است.براین اصل باید بدنبال چرایی تن دادن سرباز (قاتل) به قتل خود بود!
 
اگرچه انگشت به ماشه شدن سرباز برای فرمانده در کشور و حتی مراکز نظامی سایر ملل، پدیده جدیدی نیست ووقوع این حادثه در استان ایلام نیز اولین حادثه نبوده و آخرینش هم نخواهد بود!ولی وقوع قتلهایی از این دست در مراکز نظامی ،تبعات وابعاد مختلفی را بدنبال خواهد داشت و بابررسی چرایی وقوع این قتل وتطبیق با سایر قتلهای به وقوع پیوسته در جامعه به نقطه تلاقی خواهیم رسید که بعنوان حلقه مفقوده علت تمامی قتلهابا کمی تفاوت  کماکان باقیست.
 
بدون شک ما در فقدان این فرمانده جوان خود را در کنار خانواده ایشان ومجموعه همکارانشان خود را شریک می دانیم ،اما واقعیت این است که براساس یک اصل علمی در حین بروز حادثه یا اتفاق وحتی انجام یک عمل ،بايد دنبال علت گشت،نه معلول!در قضيه کشته شدن فرمانده توسط سربازهم طبق همین اصل علمی ،بايد پرسيد كجاي كار ما خطا بوده كه چنين فاجعه اي رخ داده است؟
 
آيا در كنار تنبیه سرباز بدلیل غیبت ،یا اعتیاد او ،هرچند وقت يكبار روانپزشك يا روانشناسي به ميان مراکز نظامی و پادگانها اعزام شده است تا به وضعيت روحي سرباز يا حتي فرمانده هان رسيدگي كنند؟
 
در بررسی عمق ماجرا وچرایی وقوع آن سلسه سوالات اساسی در ذهن خطور می کند که پاسخ به آنها تاحدودی می تواند از تکرار چنین حوادثی در مراکز نظامی جلوگیری نماید،آيا در سيستم نظامي ما روانپزشك تعريف شده يا نه؟آيا ارزش سرباز از بازيكن تيم ملي كمتر است كه قبل و بعداز بازي توسط روانپزشك ريكاوري و ساپورت روحي ميشوند؟
 
چرا به سرباز به چشم يك موجود مصرفي نگاه ميشود؟چرا فرماندهي كه ماهها در پاسگاه مرزي دور از زن و فرزندانش در راه امنيت وطن پاسداري ميكند از لحاظ امنيت روحي رسيدگي نميشود؟و بسياري از چراهاي ديگر كه هزينه پاسخ آنها قطعآ كمتر از فاجعه اي مثل فاجعه امروز است ،ولي متأسفانه تنها دليل غير منطقي اين است كه براي استخدام روانپزشك يا روانكاو بودجه نداریم !!
 
كجاي درس هاي نظامي فرماندهان تئوري مواجهه و مراقبت از سربازان داراي مشكل روحي و عصبي تدريس شده است؟مطمئن باشید روزهاي قبل از اين حادثه بسترهايي وجود داشته كه آبستن اين حادثه شده  و امروز اين حادثه تلخ متولد گشته است! بجاي زنده به گور كردن طفل حادثه، بايد حادثه را همان اول در نطفه خفه كرد! 
 
بی گمان در کنار دستگاههای عریض و طویلی که با صرف اعتبارات سرسام آور به دنبال کاهش حوادثی نظیر خود کشی یا دگر کشی درجامعه هستند ،در مراکز نظامی نیزدستگاههای نظارتی فراوانی از بازرسی و  عقیدتی وسیاسی گرفته تا حفاظت بدنبال بررسی کنترل وضعیت سربازان ونیروهای کادر  هستند ،اما بااین وجود متاسفانه مشاهده می شود در پس وقوع حوادثی نظیر خود زنی یا دگر زنی در مراکز نظامی مشکلات روانی قرار دارد، گذشتن از کنار آن به وقوع چنین حوادث تلخی منجر شده است که کمتر مورد بررسی و واکاوی قرار می گیرند.
 
انتظار می رود تمامی دستگاههایی که به نوعی با نیروهایی از قبیل سرباز،نیروهای خدماتی ،کارگری و....سرکاردارند برای پیشگیری از بروز این وقایع تلخ و زیانبار ،در سیستم نظارتی وکنترلی خود تجدید نظر نموده وبا پذیرش خطاهای خود نسبت به جایگزین روشهای علمی در برخورد با نیروهای تحت امر خود مبادرت ورزند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
اتفاق تلخ ودردناکی است .کشته شدن این فرمانده جوان مردم روناراحت ونگران کرده
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار