شناسایی 689 بیمارمبتلا به ویروس اچ آی وی

کارشناس ایدز معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شناسایی 689 بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی در همدان خبر داد.
کد خبر: ۳۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷ 26 May 2015
کارشناس ایدز معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شناسایی 689 بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی در همدان خبر داد و گفت: بیش از 67 درصد از بیماران ایدز در کشور، مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر هستند.

به گزارش فارس؛ محمد میرزایی با اشاره به وضعیت بیماری ایدز در همدان اظهار داشت: مزمن بودن، هزینه مراقبتی بالا و ایجاد مشکلات اجتماعی از معضلات مهم بیماری ایدز است.

وی پیشگیری، مراقبت، درمان و کنترل اپیدمی را از مهمترین فعالیت‌های وزارت بهداشت در رابطه با بیماری ایدز دانست و گفت: در حال حاضر 34 میلیون نفر از مردم دنیا به ایدز مبتلا هستند و روزانه 6 هزار نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه ایدز بیشتر از آن که یک بیماری عفونی باشد یک آسیب اجتماعی است، تصریح کرد: این بیماری دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وسیعی است.

وی مراقبت، درمان و کنترل بیماری را زمانی امکان‌پذیر دانست که تمام بخش‌های مرتبط جامعه همچون سازمان‌های دولتی، بخش‌ غیردولتی و مردم وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

میرزایی با بیان اینکه مهم‌ترین راه انتقال این بیماری تماس جنسی محافظت نشده است، افزود: در حال حاضر موارد انتقال از طریق تزریق خون در کشور تقریباً صفر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین راه انتقال در کشور استفاده از سرنگ مشترک توسط معتادان است، گفت: بیش از 67 درصد از بیماران ایدز در کشور، مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر هستند.

وی گفت: امروز الگوی انتقال بیماری به سمت تماس‌های جنسی محافظت نشده در حال تغییر است به طوری‌ که کشور در چند سال آینده با چالش جدی در این زمینه مواجه می‌شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت جداسازی بیماران به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نبوده و هیچ کمکی به پیشگیری از انتشار بیماری نخواهد کرد.

وی افزود: ویروس اچ.آی.وی در زندگی روزمره و تماس‌های معمول اجتماعی از جمله دست دادن، بوسیدن، در آغوش کشیدن، استفاده از گوشی تلفن، دستگیره درب، شنا کردن در استخر، استفاده از توالت، سرفه، عطسه و ملاقات بیماران منتقل نمی‌شود به همین منظور لزومی به جداسازی بیماران نیست.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی همدان افزود: در سال‌های آینده افراد مبتلا به بیماری ایدز به داروهای خاص این بیماری نیاز پیدا می‌کنند که هزینه سالانه آن برای هر فرد چندین میلیون تومان در ماه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت به صورت رایگان داروهای مذکور را در اختیار بیماران قرار می‌دهد، عنوان کرد: در صورت افزایش تعداد بیماران، تأمین داروهای گران‌قیمت امکان‌پذیر نیست.

میرزایی با بیان اینکه تلاش‌های متعددی برای تهیه واکسن پیشگیری از این بیماری شده، افزود: واکسن ترکیبی تهیه شده در تایلند تا سه درصد خطر ابتلا به ایدز را کاهش داده اما هنوز هیچ واکسن مؤثر و قابل قبولی برای پیشگیری از بیماری ایدز ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه آمار ابتلا به ایدز در کشور به سرعت در حال رشد است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها مبتلایان جدید این ویروس در سال‌های آینده از طریق تماس جنسی خواهد بود.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه دید اجتماعی مهم‌ترین دغدغه‌‌ بیماران است، افزود: دید بد اجتماعی به این افراد باعث می‌شود بیماران برای شناخته نشدن به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه نکنند.

وی اظهار کرد: همه مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی از جمله بیمارستان، کلینیک، آزمایشگاه، مطب‌های پزشکی و دندانپزشکی موظف به رعایت اصول استاندارد برای جلوگیری از انتقال عفونت هستند.

میرزایی بر افزایش سطح آگاهی عمومی درباره بیماری ایدز تأکید کرد و گفت: بسیاری از مردم به ویژه جوانان درباره ایدز اطلاعات کم و باورهای نادرست دارند.

به گفته وی، تنها 16 درصد افراد 15 تا 24 ساله هر سه راه انتقال ویروس اچ.آی.وی را می‌دانند.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه تا پایان سال 93 تعداد مبتلایان به ایدز در استان 689 نفر بوده است، گفت: بیش از 57 درصد مبتلایان در گروه سنی 20 تا 34 ساله یعنی جمعیت جوان است.

وی با بیان اینکه هر ساله 30 تا 40 نفر جدید مبتلا به ایدز در استان شناسایی می‌شود، افزود: کاهش رفتارهای پرخطر مهم‌ترین عامل پیشگیری از این بیماری در استان است.

میرزایی با اشاره به دیگر عوامل ابتلا به این بیماری با استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد اپیدمیولوژیک در کشور، موج سوم این بیماری از طریق تماس جنسی محافظت نشده به جای اعتیاد تزریقی در حال شکل‌گیری است.

وی تصریح کرد: در شهرستان‌های استان همدان مراکزی با نام مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری با حضور پزشک و کارشناسان مجرب و آموزش دیده به صورت کاملاً محرمانه خدمات آموزشی و مشاوره رایگان را به مراجعین ارائه می‌دهند.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: در صورت لزوم در همان مراکز به صورت محرمانه، داوطلبانه و رایگان نمونه از نظر تشخیص اچ.آی.وی تهیه می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر چه امروزه با داروهای ضدرتروویروسی می‌توان طول عمر بیماران و کیفیت زندگی آنان را تا حدی افزایش داد اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار