معاون استاندار اردبیل:

تاریخ اردبیل مورد کم توجهی قرار گرفته است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: این استان با توجه به فرهنگ و تاریخ پربارش، امروز در جایگاهی شایسته قرار ندارد و مورد کم توجهی قرار گرفته است و بسیاری از مفاخرش از جمله باباخان هنوز ناشناخته هستند.
کد خبر: ۳۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 27 May 2015

 به گزارش ایرنا، طاهر شریفی در آیین رونمایی از کتاب 'آخیر سونات' افزود: استان اردبیل پایه گذار ایران کنونی بوده و در طول تاریخ دو بار ایران زمین را نجات داده اما تاکنون توجهی که باید به این تاریخ و فرهنگ مردمان این دیار نشده است.

وی اضافه کرد: این خطه چه قبل و چه بعد از اسلام همواره نقش مهمی در تاریخ کشور داشته اما در جایگاهی که شایسته آن است، حضور ندارد.

او ادامه داد: اردبیل به عنوان یک مجموعه تمدن ساز بزرگ واقعیتی است که متاسفانه به دلیل آن که همواره دچار نوعی تقلیل گرایی بوده ایم و منیت ها نگذاشته تاریخ و فرهنگ این خطه از جمله نقش حاج باباخان اردبیلی در انقلاب مشروطه آن طور که باید شناسانده شود.

پژوهشگر فرهنگ، آداب و رسوم استان اردبیل نیز اظهار کرد: مشکلات بسیاری از جمله در زمینه فرهنگی در کشور و استان ها وجود دارد و از جمله آن ناشناخته ماندن باباخان، رادمرد تاریخ انقلاب مشروطه در استان اردبیل است.

بیوک جامعی بیان کرد: در شیراز خیابانی به نام ستارخان نامگذاری کردند اما در استان اردبیل حتی یک کوچه بن بست به نام سردار ملی نامگذاری نشده است؛ چه کسی پاسخگوی نسل های آینده در برابر این بی توجهی ها خواهد بود؟

وی افزود: درصد بسیار اندکی از مردم اردبیل با باباخان که جان خود را در راه انقلاب مشروطه فدا کرد، آشنایی دارند در حالی که مطلب در مورد مجاهدت های این سردار مشروطیت و چهره شکوهمند تاریخ اردبیل زیاد است.

جامعی با بیان اینکه همواره انسان های پاکباز گمنام مانده و به سرنوشت باباخان دچار شدند، ابراز امیدواری کرد چهره های تاریخی تاثیرگذار بیش از پیش به مردم و به خصوص نسل جوان شناسانده شوند.

حاج بابا خان اردبیلی از سرداران خطه دارالارشاد بود که دوشادوش ستارخان و باقرخان در انقلاب مشروطه حضور پررنگی داشت و مکاتبات بجا مانده از مصدق السلطنه والی وقت آذربایجان و آیت الله مدرس نایب رییس مجلس شورای وقت با وی نشان از جایگاه بابا خان دارد.

وی پس از سرکوب مشروطه خواهان، توسط عوامل کودتا به قتل رسید و مدتی پس از این واقعه در روستای نوشهر به خاک سپرده شد و سال ها بعد به قطعه مفاخر بقعه شیخ جبراییل کلخوران انتقال یافت.

در آیین رونمایی کتاب آخیر سونات که با حضور مسوولان استان و چهره های فرهنگی و ادبی اردبیل برگزار شد، دکتر منوچهر صدوقی سها استاد دانشگاه تهران و داماد علامه محمدتقی جعفری و از نوادگان مجتهد اردبیلی در مدح حاج باباخان اردبیلی سخنرانی کرد.

همچنین استاد ائلچی و شاهی اردبیلی اشعاری قرائت کردند و سید بهاء الدین خراسانی و ودود موذن به اجرای موسیقی پرداختند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار