قرق شکنی دامداران مازندرانی به وقت ییلاق

قرق شکنی به عنوان یکی از آئین های دیرین دامداران مازندرانی که همه ساله با آغاز فصل گرما در مناطق ییلاقی استان انجام می شود ، امسال در مرتع ' موزی چشمه ' منطقه ' گدوک ' شهرستان سوادکوه برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵ 22 May 2017

این آئین روز دوشنبه با حضور مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی برگزار شد و دامداران با ترک منطقه ییلاقی ، دام هایشان را وارد مراتع ییلاقی کرده اند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران در حاشیه این مراسم گفت که سنت قرق شکنی هر ساله در مراتع استان انجام و بعد از آن دامداران دام هایشان را به مراتع ییلاقی می برند.
سید محسن موسوی تاکامی هدف از برگزاری مراسم قرق شکنی را رعایت زمان ورود و خروج دام از مراتع اعلام کرد و گفت که این کار سبب می شود تا دامداران چرای دام در مراتع را مدیریت کنند و بیش از ظرفیت از آن بهره برداری نکنند.
وی با بیان اینکه دامداران موظفند بر اساس کتابچه طرح مرتع ، امور دام را مدیریت کنند ، افزود : خوشبختانه 98 درصد از دامداران ما مدیریت چرای دام را رعایت می کنند .
** تعلیف بیش از ظرفیت
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران وسعت مراتع استان را 378 هزار و 559 هکتار اعلام کرد و گفت که 66 درصد از مراتع مازندران درجه یک ، سه درصد مراتع فقیر و 31 درصد باقی مانده هم مراتع متوسط است.
وی با بیان این که در استان مازندران یکهزار و 604 سامانه قرق وجود دارد ، گفت : 13 هزار و 500 خانوار از این سامانه ها بهره برداری می کنند.
وی جمعیت این خانوارها را با میانگین چهار نفر ، حدود 54 هزار نفر اعلام کرد و گفت که اقتصاد و معیشت این تعداد جمعیت به قرق مراتع وابسته است .
موسوی ظرفیت پذیرش مراتع قرق شده را 700 هزار واحد دامی اعلام کرد و گفت که حدود یک میلیون و 300 هزار واحد دامی وارد این مراتع می شوند که دو برابر ظرفیت آن است .
رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه هم در این مراسم با اشاره به سابقه قرق شکنی در این شهرستان ، هدف آن را تلاش برای حفظ دامداری به عنوان اقتصاد قالب منطقه برشمرد.
احمد محمدی گفت : درصدد هستیم تا با برگزاری این مراسم نظر مسئولان استانی و کشوری را جذب کنیم تا صنایع تبدیلی و وابسته به دامداری را هم به منطقه بیاوریم و در کنار دامداری قرار دهیم .
وی افزود : قرق شکنی در این شهرستان یک سنت جا افتاده است و دامداران برای حفظ مراتع و ادامه فعالیت دامداری همه ساله منتظر می مانند تا منابع طبیعی زمان قرق شکنی را اعلام کند و پیش از آن دام هایشان را وارد مراتع نمی کنند .
رئیس دادگستری سوادکوه یکی از مشکلات موجود را نبود فضای لازم برای تعلیف دام ها پیش از قرق شکنی دانست و از مسئولان خواست تا برای دوره گذر رفتن از قشلاق به ییلاق پس از قرق شکنی ، فضایی را برای تعلیف دام هایشان فراهم کنند .
محمدی گفت : همچنین اگر می خواهیم از دامدار دفاع کنیم ، باید از صنایع مربوطه آنها حمایت کنیم و اگر با دقت از دامدار حمایت نکنیم ممکن است که دامداری آنها از بین برود.
با برگزاری این مراسم ، دامداران منطقه دام هایشان را وارد مراتع ییلاقی کردند .
به گزارش ایرنا، همه ساله در فصل پاییز به منظور ایجاد تعادل بین ظرفیت مراتع و تعداد دام و همچنین حفظ پوشش گیاهی مراتع ، از ورود دامها به مراتع جلوگیری و به اصطلاح مراتع قرق می گردد.
پس از سپری شدن فصول سرما و رشد کافی گیاهان مرتعی در فصل بهار موسم رویش گیاهان ، مراسم ورود دام به مراتع با جشن شکرگزاری به درگاه خداوند متعال در یکی از روزهای خرداد ماه ، قرق شکنی با اجرای برنامه های متنوع و شاد در یکی از مراتع ییلاقی برگزار می شود.
این مراسم سنتی با قدمت زیاد در مراتع و ییلاقات مازندران اجرا و یک ماه قبل از آن مراسم فراخوانی در مورد تعیین روز قرق شکنی بین دامداران صورت گرفته و سپس روز ورود دام به مراتع را با اکثریت آرا و با توجه به تمامی جوانب از جمله شرایط آب و هوایی مشخص می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار