امام جمعه اصفهان:

تقوای الهی درسایه معرفت خدا محقق می‌شود

تابناک: امام جمعه اصفهان با بیان اینکه تقوای الهی در سایه معرفت به خدا محقق می‌شود، گفت: تقوی مراتبی دارد، که برای ارتقای آن باید معرفت خود نسبت به خدا را بالا برد.
کد خبر: ۵۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵ 20 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد هم زمان با سومین روز ماه مبارک رمضان معرفت و شناخت خدا را لازمه به وجود آمدن تقوی دانست و اظهار داشت: تقوی زمانی در وجود کسی ایجاد می‌شود که نسبت به خدا معرفت داشته و معتقد باشد که خداوند ناظر و شاهد بر اعمال و رفتار او است.

وی افزود: اگر کسی معتقد باشد که «الحاکم هو الشاهد» می‌داند در روز قیامت محکمه‌ای به پا می‌شود که حاکم آن خود، شاهد بر اعمال ما بوده، بنابراین هر چه این اعتقاد قوی‌تر باشد، تقوی و دوری ما از گناه بیشتر است.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: تقوی نیز مراتب و درجه‌هائی دارد، که هر چه ایمان و معرفت ما نسبت به پروردگار بیشتر شود، درجات تقوی بالاتر می‌رود.

وی تصریح کرد: ممکن است کسی با وعده‌های کوچک فریب نخورد، اما هنگامی که وعده و وعیدها بزرگتر شود، وسوسه شده و به دام شیطان بیفتد، ولی اگر از درجات بالای تقوی برخوردار بود، هرگز به دام شیطان نمی‌افتاد.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد به آیه 201 سوره اعراف اشاره کرد و گفت: «إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوا إِذا مَسَّهُم طائِفٌ مِنَ الشَّیطانِ تَذَکَّروا فَإِذا هُم مُبصِرونَ» هر کس تقوای الهی داشته باشد، هنگامی که شیطان او را وسوسه کند، به یاد خدا متذکر شده و بینا می‌شود، بنابراین هر چه ایمان قوی‌تر باشد، توان انسان در برابر وسوسه‌های بزرگ نیز بیشتر می‌شود.

وی خاطر‌نشان کرد: روزی احمد شاه گفت که آقای مدرس با ما همکاری نمی‌کند، و شهید مدرس در جواب دادند که من ترس و طمع ندارم، بنابراین هر کس در امور مملکت و مسائل دینی با ما همراه باشد، با او همراهی می‌کنیم.

امام جمعه اصفهان امام خمینی(ره) را مصداق دیگری از یک انسان متقی راستین برشمرد و اظهار داشت: حضرت امام(ره) در سال 1343 که از زندان آزاد شدند گفتند که والله من تاکنون نترسیده‌ام و همان روزی که من را دستگیر کرده بودند، آن‌ها می‌ترسیدند و من آرامشان می‌کردم.

وی نداشتن ترس و طمع را نتیجه برخورداری از درجات بالای ایمان دانست و افزود: هیچ چیز جز قدرت ایمان نمی‌تواند در انسان چنین نیرویی ایجاد کند که ترس و طمع را در وجود خود بخشکاند.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد به سخنی از امیرالمؤمنین(ع) اشاره و بیان کرد: حضرت علی(ع) از رسول خدا(ص) در مورد بهترین عمل در ماه رمضان سؤال می‌کنند و آن حضرت می‌فرمایند که بهترین عمل دوری از گناه بوده، یعنی دوری از گناه خود یکی از مهم‌ترین عبادت‌ها است.

وی به روایتی دیگر از امام علی(ع) استناد و تصریح کرد: دوری از گناه بهتر از انجام کارهای نیک است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار