"سبزه" سفره هفت‌سین به نگاه جایگزینی نیاز دارد

یک استاد دانشگاه اعتقاد دارد: سبزه سفره هفت‌سین به نگاه جایگزینی و بازیافتی نیاز دارد.
کد خبر: ۵۷۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 27 February 2018
 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر عبدالحمید پاپ‌زن، با اشاره به هدررفت چند 10 تن سبزه در نوروز هر سال، گفت: اگر هر خانواده ایرانی فقط یه بشقاب سبزه عید بکارند تصور کنید چه حجم زیادی از سبزه ها هدر خواهند رفت.

پاپ‌زن با اشاره به ضرورت نهادینه کردن فرهنگ جایگزینی کاشت محصولات دیگری به جای سبزه گندم، جو، عدس، ماش و... برای سفره هفت‌سین، گفت: اگرچه برای جایگزین کردنکاشت سبزه عید با محصولات دیگری مثل سبزی خوراکی، گل و گیاه های آپارتمانی و... باید خیلی کار شود، اما نتایج این کار در بلندمدت مفید بوده و از هدررفت حجم زیادی از سبزه جلوگیری خواهد کرد.

دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: اگر مردم به جای کاشتن گندم، جو، عدس، ماش و... گلدان های سبزی شامل جعفری، تره، ریحان و... بکارند و پای سفره هفت سین خود بگذارند و بعدا از سبزی های کاشته شده استفاده کنند، از هدر رفت حجم زیادی از سبزه عید جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره به ترویج نوعی از کشاورزی به نام کشاورزی شهری در کشورهای اروپایی گفت: در این کشورها در فصل بهار گلدان‌های سبزیجات خوراکی، گوجه فرنگی و... در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شوند که مردم با خرید این گلدانها نه تنها از زیبایی و فواید رشد سبزیجات در محیط خانه برخوردار می‌شوند، بلکه بخشی از نیاز سبزی و صیفی خانواده خود را تامین می‌کنند.

این دکترای تخصصی ترویج و آموزش کشاورزی اضافه کرد: در کشاورزی شهری که در حال توسعه نیز هست مقادیر زیادی از مایحتاج سبزی و صیفی خانواده‌ها ‌تامین می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه راه های بازیافتی هم برای کاهش هدررفت سبزه عید وجود دارد، گفت: می توان با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و شهرداری‌ها سبزه های عید مردم را جمع کرده و از آنها کمپوست تهیه کنیم.

پاپ زن با بیان اینکه با دفن این سبزه ها در چاه ها و نگهداری آن در شرایط بی هوازی می توان با تبدیل به کمپوست از آنها برای غنی کردن خاک استفاده کرد، افزود: باید تبدیل سبزه های عید به کمپوست به عنوان یک پروژه در برنامه کشور قرار گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار