مصرف آب سالانه اردبیلی ها چقدر است؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: مصرف آب شرب در اردبیل بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب است.
کد خبر: ۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶ 23 February 2015

داود نجفیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در استان اردبیل نیز متناسب با کل کشور با خشک‌سالی مواجه بوده و حتی امسال با وجود اینکه بارش نسبت به سال قبل در حدود 50 درصد افزایش داشته ولی چون متاسفانه سال قبل مخازن آبی به دلیل خشکسالی بیش از حد مصرف شده بود امسال نیز با مشکل خشکسالی روبه‌رو می‌شویم.

وی با بیان اینکه روان‌آب نسبت به سال قبل در رودخانه‌های استان اردبیل 35 درصد کاهش داشته است، افزود: کل ذخائر داخلی استان اردبیل هم اکنون 20 میلیون متر مکعب است که از سال قبل کمتر بوده ولی ورودی مخازن تقریبا با سال قبل برابر بوده که این موضع نشان می دهد خشکسالی امسال نیز در استان اردبیل حاکم می‌شود.

نجفیان بیان کرد: به خاطر همین موضوع یک سری تمهیدات برای مبارزه با خشکسالی هم در مرکز و هم شمال استان به وجود آمده که برنامه آبگیری سدها را به موقع آغاز کنیم که اولویت‌بندی‌ها برای این کار انجام شده و کمیته‌ای تشکیل شده که در بخش کشاورزی درست مصرف کنیم که در همین راستا انتظار داریم که هم استانی‌ها نیز در مصرف آب شرب و کشاورزی صرفه‌جویی لازم را به کار بگیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: رویکرد وزارت نیرو و دولت یازدهم بر مدیریت مصرف آب بوده و احداث سد جدید در دستور کار نبوده چرا که در برخی از حوزه‌ها حتی سدهای داریم که بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی غیرفعال مانده‌اند.

وی گفت:‌ با کمترین هزینه می‌توانیم منابع آبی را حداقل به دو برابر برسانیم که متاسفانه هر سال 30 سانتیمتر افت در دشت اردبیل اتفاق می‌افتد و16 میلیون متر مکعب اضافه در تجدیدپذیری و ظرفیت دشت اردبیل آب از آن بهره‌برداری می‌شود که باید یک سری اقدامات اساسی برای حفاظت از منابع آبی زیرزمینی انجام دهیم.

نجفیان خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه در این زمینه دولت در قبال شورای عالی آب یک طرح اساسی تصویب کرده که احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در دستور کار خواهد بود که در کل کشور حدود 56 درصد منابع آبی زیرزمینی بوده که در اکثر نقاط کشور این آمار منفی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: برای استان اردبیل 7 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اختصاص یافته که هدف اصلی احیا و تعادل‌بخشی دشت اردبیل است.

وی با اشاره به آمار مصرف آب در استان اردبیل افزود: ‌مصرف آب کشاورزی در استان اردبیل یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب، آب شرب 110 میلیون مترمکعب و مصارف صنعتی 34 میلیون متر مکعب بوده که متاسفانه مصرف آب شرب در کشور بیش از میانگین جهانی است که همکاری مردم در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار