انعقاد تفاهم نامه همکاری بین اتاق‌های بازرگانی اصفهان و افغانستان

به منظور حمایت از بازرگانان، تفاهم نامه همکاری اقتصادی بین اتاق‌های بازرگانی اصفهان و تجارت و صنایع ولایت پکتیا افغانستان منعقد شد.
کد خبر: ۹۰۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸ 19 September 2020

احمد پزنده رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان در نهمین نشست کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات با حضور هیاتی از فعالان اقتصادی افغانستان گفت: تشکیل میز تجاری در اصفهان و افغانستان در بهبود و تسهیل روابط تجاری و کیفیت تعاملات تجاری دوکشور تاثیر گذار است.
فرشته امینی نایب رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان هم، اشتراکات مذهبی و فرهنگی دو کشور را عامل موثری برای افزایش تعامل تجاری طرفین بیان کرد و گفت: از سال ۹۴ هر ساله تجارت میان استان اصفهان و افغانستان با رشد دو برابری همراه بوده و در سال جاری هم با وجود مشکلات مربوط به حمل و نقل و بحران کرونا، حجم مبادلات استان اصفهان به این کشور درمقایسه با مدت مشابه سال قبل دو برابر افزایش یافته است.
پرویز شهپر، کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ولایت پکتیا را با قرار گرفتن در مجاورت پاکستان از راه‌های مواصلاتی، تجاری و گمرکی با پاکستان برخوردار دانست و افزود: ولایت پکتیا سالیانه حداقل ۳۰ میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده و هیات حاضر با هدف توسعه روابط تجاری با ایران به ویژه در زمینه خرید ماشین آلات به اصفهان سفر کرده است.
رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت پکتیا، هدف از سفر به اصفهان را گسترش روابط تجاری و اقتصادی فعالان اقتصادی و تجار ایرانی با کشور افغانستان و تعاملات تجاری دوطرف به صورت مستقیم و کوتاه کردن دست واسطه‌ها در این تعاملات، انتقال خط تولید، تکنولوژی و فناوری به این کشور بیان کرد.
عبدالنصیر عالمیار، با اشاره به معادن غنی موجود در افغانستان و نیاز مبرم این کشور به برق،  ورود فعالان اقتصادی و تجاری اصفهان به این حوزه را خواستار شد.
وی همچنین انتقال ارز میان تجار دو کشور را از طریق صرافی‌های این کشور امکانپذیر دانست و گفت: امکان صادرات مجدد کالا‌های ایرانی از طریق افغانستان به کشور‌های دیگر و انتقال دانش فنی و تجهیزات و حتی سرمایه گذاری مشترک در حوزه تولید انرژی‌های آبی، بادی و خورشیدی از پتانسیل‌های موجود برای تعامل طرفین است.
روح الله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیون‌ها و تشکل‌های اقتصادی اتاق اصفهان هم در این نشست اقتصادی، برخورداری از ۷۰ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی و شهرک سلامت را نیز از زیرساخت‌های مهم در میزبانی از گردشگران سلامت دانست.
معرفی، تسهیل و برقراری ارتباط اتاق پکتیا و اتاق اصفهان، ایجاد زمینه مناسب برای تبادل هیات‌های تجاری، اقتصادی و حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و تجار موفق در هیات‌های اعزامی، تسهیل ارتباطات لازم برای معرفی و تبادل تجربیات و توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی میان دو اتاق و همچنین اصلاحات مربوط به قوانین تجاری و سرمایه گذاری از جمله مفاد تفاهم نامه همکاری اتاق اصفهان وافغانستان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار