استان تهران رتبه سوم تولیدات باغبانی کشور را دارد

کد خبر: ۹۰۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷ 11 October 2020

«کریم ذوالفقاری» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: کشت محصولات باغی در بیش از ۵۰ هزارهکتار از اراضی استان تهران که معادل ۳۱ درصد از اراضی دایر استان را تشکیل می‌دهد، اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه ۶ درصد از محصولات باغی کشور در استان تهران تولید میشود، همچنین گفت: ایران رتبه سوم جهان را در تولید میوه‌های هسته‌دار دارد و استان تهران در تولید میوه‌های هسته‌دار کشور، رتبه نخست را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: همچنین با تلاش باغداران استان، در تولید میوه‌های هسته دار، رتبه اول کشوری به استان تهران اختصاص دارد و از لحاظ تولید میوه های دانه دار نیز رتبه ۴ کشور و معادل ۸ درصد تولید کشوری در اختیار استان تهران است.

مهمترین باغات استان تهران

وی در ادامه به معرفی مهمترین باغات استان تهران پرداخت و گفت: در شمال غرب تهران و در باغات کن سولقان مهمترین محصولات آلبالو و گیلاس تولید می‌شود که این محصول از این باغات به دیگر استان ها نیز صادر می‌شود.

ذوالفقاری ادامه داد: در باغات شهرستان شهریار نیز هلو، شلیل و زردآلو تولید می‌شود که این محصولات نیز سرآمد کشور است.

وی خاطرنشان کرد: سیب دماوند نیز جنبه صادراتی دارد و این محصول به سایر کشورهای همسایه صادر میشود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد: بدلیل آب و هوای مناسب در شهرستان شمیرانات گیلاس و آلبالو ممتازی در این شهرستان تولید می‌شود و همچنین در شهرستان فیروزکوه نیز چنین محصولات باغی ممتازی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گفته وی، بیشترین کشت محصولات باغی در شهرستان های شمیرانات، شهریار، فیروزکوه و دماوند است و در شهرستان های جنوبی پایتخت از جمله شهرستان های ورامین، ری، پیشوا و پاکدشت محصولات گلخانه ای از جمله گل های شاخه بریده، قارچ خوراکی، کلزا، گندم و جو تولید می‌شود.

ذوالفقاری با اشاره به توسعه گلخانه در استان تهران نیز گفت: این استان با داشتن ۵۰ درصد گلخانه‌های گل شاخه بریده ایران، در تولید گل شاخه بریده مقام اول کشور را دارد.

به گفته وی، سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ هزار گل شاخه بریده و همچنین ۳۰ میلیون گلدان گیاهان آپارتمانی در فضاهای گلخانه‌ای استان تولید می‌شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه تاکنون ۳ هزار و ۸۱۱ هکتار گلخانه در استان تهران احداث شده‌است، گفت: امسال در سال جهش تولید تلاش می‌کنیم فضاهای گلخانه ای را به ۴ هزار و ۳۱۱ هکتار افزایش دهیم.

استان تهران ۱۸۷ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که در این اراضی بیش از ۵۰ هزار بهره‌بردار مشغول کار و تولید هستند.

همچنین ۲۸ درصد کل مساحت واحدهای گلخانه‌ای کشور در استان تهران فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار