بیماری ایدز در کمین یزدی‌ها؛

آمار واقعی تعداد بیماری ایدز در استان چقدر است؟

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد هم معتقد است : بخش آموزش و اطلاع رسانی برای پیشگیري از بیماری ایدز مانند هر موضوع اجتماعی دیگری نیاز به حضور و مشارکت مردم و دستگاههای مردم نهاد دارد.
کد خبر: ۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶ 02 March 2015
به گزارش تابناک یزد، شعار روزجهاني مبارزه با بيماري ايدز امسال درمان اچ آي وي همه گيري را مهار مي کند، پيشگيري کنيد، درمان کنيد، زندگي کنيد اعلام شده است.
به همين مناسبت بيان شده است که هم اکنون 233 نفر بيمار مبتلا به اچ آي وي و ايدز در استان يزد شناسايي و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.اين خبر در حالي از رسانه دولتی ایرنا  منتشر شد که تخمين زده ميشود در ايران 75 هزار مبتلا به ويروس اچ آي وي وجود داشته باشد که از اين ميان تنها 29 هزار مورد ثبت شده و دسترسي به درمان دارند.
دکتر فرداد درودي، مدير کشوري UNAIDS درباره چگونگي کنترل ايدز در ايران، گفته است: برنامههاي مربوط به کنترل ايدز مستلزم همکاريهاي بين بخشي است. هرچند که وزارت بهداشت هماهنگي و رهبري اجراي برنامه را بر عهده دارد اما، در اين زمينه چندين سازمان نقش اساسي دارند. وي در پاسخ به سوال ايسنا درباره برنامه چهارم کنترل ايدز، گفت: امسال برنامه سوم ايدز به پايان ميرسد. برنامه چهارم کنترل ايدز نيز تدوين شده و مراحل نهايي را طي ميکند. در اين برنامه 10 راهبرد اصلي جديد در نظر گرفته شده است.
به گفته وي، ايدز در ايران عمدتا متاثر از اعتياد تزريقي است و به همين دليل يکي از اصليترين راهبردها، برنامه کاهش آسيب است. همچنين با توجه به تغييرات همه گيرشناسي از جمله افزايش ابتلا از راه انتقال جنسي، راهبردهاي جديدي به اين منظور هم در نظر گرفته شده است. در مجموع برنامه چهارم در صدد افزايش کيفي خدمات در حوزههاي فعلي و همچنين گسترش آن به تمام لايههاي جمعيتي است. درودي گفت: زماني که از درمان صحبت ميشود، بحث پيشگيري هم مطرح است؛ چراکه اگر افراد در حوزه درمان کنترل شوند، سطح ويروس خونشان کاهش يافته و همين امر باعث پيشگيري ميشود.
درودي در ادامه صحبتهايش ضمن تاکيد بر لزوم کنترل انتقال ايدز از مادر آلوده به جنين گفت: طبق آخرين آمار اعلام شده از سوي وزارت بهداشت ميزان انتقال از مادر به جنين 2.9 درصد است. اين درحاليست که در صورت شناسايي اين بيماري در مادر طي سه ماهه اول بارداري، ميتوان از انتقال بيماري به جنين جلوگيري کرد.

آمارهاي نگران کننده از ايدز در استان يزد
البته کارشناس ايدز دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزدمي گويد: درحال حاضر 233 نفر بيمار مبتلا به اچ آي وي و ايدز در اين استان شناسايي و تحت مراقبت و درمان قرار دارند. مرجان پدرزاده به ایرنا گفته است: از اين تعداد 188 نفر مرد و مابقي زن هستند.به گفته وي همچنين از اين تعداد 60 نفر مبتلا به ايدز و بقيه به ويروس اچ آي وي آلوده شده اند.
وي اظهار داشت: زماني که فرد به ويروس مولد اچ آي وي آلوده مي شود تا شروع بيماري ايدز ممکن است 10 سال طول بکشد که طي اين مدت فرد در ظاهر سالم بوده و مي تواند به کار و فعاليت ادامه دهد اما زماني که وارد فاز بيماري شود و علائم آن نمايان گردد به ايدز مبتلا شده است. پدر زاده، بيشترين گروه سني مبتلا به ايدز در استان را سنين بين 25 تا 34سال اعلام و تصريح کرد: شايعترين راه انتقال اين بيماري، اعتياد تزريقي است.وي استفاده مشترک از وسايل ترزيق يا ساير ابزار تيز و برنده ، انتقال خون و فرآورده هاي خوني آلوده، مادر انتقال دهنده به نوزاد در دوران بارداري ، زايمان و شيردهي را از جمله راههاي انتقال ويروس اچ اي وي ذکر کرد.
پدر زاده با بيان اينکه در سالهاي اخير چهار زن باردار مبتلا به اچ اي وي (ايدز) در استان شناسايي شده اند افزود: اين افراد تحت کنترل و مراقبت قرار گرفته و موفق به تولد نوزادان سالم شدند.
وي با اشاره به اينکه ابتلا به آچ آي وي در اثر رفتارهاي پر خطر است نه در اثر تماس با بيمار افزود: بيماران مبتلا به اين ويروس را نبايد طرد کرد.وي ادامه داد: اين بيماري از طريق تماس معمولي مانند دست دادن، در آغوش کشيدن، بوسيدن، نشستن در کنار فرد مبتلا ، خوردن و آشاميدن ، گزش حشرات، استفاده از توالت ، حمام و استخرهاي شنا منتقل نمي شود.
پدرزاده اضافه کرد: با توجه به کاهش سن اين ويروس بايد آموزش و پيشگيري از کتب درسي آغاز شود و رسانه ها و منابع اطلاع رساني بايد مطالب را بصورت شفاف و دقيق بيان کنند.
کارشناس ايدز دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد معتقد است: چه بخواهيم و نخواهيم بايد به نسل جوان آموزشهاي لازم داده شود تا از خود مراقبت کنند.


معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد: ضرورت مشارکت و حضور مردم برای آموزش پیشگیری از ایدز در جامعه
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد هم معتقد است : بخش آموزش و اطلاع رسانی برای پیشگیري از بیماری ایدز مانند هر موضوع اجتماعی دیگری نیاز به حضور و مشارکت مردم و دستگاههای مردم نهاد دارد.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در همایش آموزشی و پایش پیشگیری از بیماری HIV ( ایدز ) اظهار داشت : مشارکت مردم در حوزه سلامت و همکاری آنها با دولت در بیماریهای سرطان ، دیابت ، تالاسمی و هموفیلی بسیار موثر بوده و دولت به تنهایی نمی تواند در بحث آموزش ، اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری ایدز گام بردارد و فعالیت تشکلهای مردم نهاد در دنیا نیز مورد حمایت دولتها بوده و جهان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده است .
"محمد علی طالبی" ادامه داد : آموزش و اطلاع رسانی تشکل های مردم نهاد در این حوزه تاثیر گذارتر خواهد بود و دامنه پایداری آن نیز بیشتر از نهاد ها و متولیان دولتی است البته همگرایی تعامل و مشارکت دستگاههای استانی نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد .
وی به شاخصهای توسعه در استان یزد اشاره و عنوان کرد : در استانی با صفت دارالعباده و وجود شاخصهای بالای توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی فراگیر شدن بحث ایدز و گسترش این بیماری می تواند تبعات مختلف اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد .
"طالبی" افزود : نمی توانیم ایدز را تنها یک بیماری بدانیم و بنامیم زیرا بسیاری از مشکلاتی که امروز در برخی از کشورهای جهان شاهد آن هستیم ناشی از مسائل مربوط به این بیماری و تبعات اقتصادی در آن است .
این مقام مسئول گفت : رسالت و مسئولیت مهم ما در این زمینه صیانت از شاخصهای خوب استان در زمینه سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سلامت است و باید اهتمام بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم سیاستهای دولت را در بحث ایدز به خوبی دنبال کنیم .
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد اظهار داشت : نظام و دولت نیز به اهمیت و جایگاه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه بیماری ایدز واقف هستند و در آستانه تدوين برنامه چهارم 5 ساله در بحث بیماری HIV هستیم .
"طالبی" ادامه داد: متاسفانه در کشور ایران بنابر ملاحظاتی که داشتیم نتوانسته ایم آنگونه که شایسته است دربارۀ بیماری ایدز و راههای پیشگیری از این بیماری آموزش دهیم و اطلاع رسانی کنیم اما باید حداقل در مورد مخاطبان خاص از قبیل دانشجویان ، دانش آموزان ، سربازان و زندانیان اطلاع رسانی مناسب انجام گيرد .
وی همچنین خواستار تدوین برنامه های عملیاتی و بومی در ذیل راهبردها و استراتژیهای برنامه های کشور شد و بر استفاده از تمام ظرفیت ها و توان استان در جهت تحقق این برنامه ها تاکید کرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار